شما برای مطالعه این مقاله فقط 8 دقیقه وقت نیاز دارید

What-is-Cisco

سیسکو چیست؟ معرفی مدارک+محصولات Cisco

4.4/5 - (11 امتیاز)

اگر کمی به دنیای شبکه علاقه مند باشید، حتما نام سیسکو به گوشتان خورده است. اما سیسکو چیست و به چه دردی می خورد؟ سیسکو نام شرکتی است که در زمینه شبکه و فناوری اطلاعات تجهیزات تولید می کند. به جز این، سیسکو مهندسانی در این زمینه تربیت می کند که یکی از پردرامد ترین مشاغل محسوب می شود.

سیسکو نام شرکتی است که در زمینه تجهیزات فناوری اطلاعات فعالیت می کند. علاوه بر این در تربیت متخصصان در این زمینه نیز شهرت دارد که یکی از زمینه های پردرامد است.

بنابراین اگر دوست دارید بدانید که سیسکو چیست و با مدارک و محصولات سیسکو آشنا شوید، در این مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه و اطلاعات شرکت سیسکو

فعالیت شرکت سیسکو در حوزه سخت افزار شبکه، تجهیزات مخابراتی، نرم افزار و دیگر محصولات با تکنولوژی بالا است که کار توسعه، تولید و فروش را انجام می دهند. سیسکو در بازار های فناوری خاص مانند امنیت دامنه، مدیریت انرژی با محصولات پیشرو (از جمله Webex، OpenDNS، Jabber، Duo Security و Jasper)، اینترنت اشیا یا IoT می درخشد.

CISCO SYSTEMS INC  در سراسر جهان پیشرو در شبکه سازی برای اینترنت است. این شرکت در سال 1984 توسط دو دانشمند کامپیوتر از دانشگاه استنفورد تاسیس شد که به دنبال راهی آسان تر برای اتصال انواع مختلف سیستم های کامپیوتری بودند.

سیسکو سیستمز اولین محصول خود را در سال 1986 عرضه کرد و اکنون یک شرکت چند ملیتی است و بیش از 35000 کارمند در بیش از 115 کشور دارد. امروزه راه حل های سیسکو پایه های شبکه ای برای ارائه دهندگان خدمات، کسب و کارهای کوچک تا متوسط ​​و مشتریان سازمانی هستند که شامل شرکت ها، سازمان های دولتی، خدمات شهری و موسسات آموزشی می شود.

شبکه سیسکو، افراد، دستگاه‌های محاسباتی و شبکه‌های رایانه‌ای را به هم متصل می‌کند و به افراد اجازه می‌دهد بدون در نظر گرفتن تفاوت‌ها در زمان، مکان یا نوع سیستم کامپیوتری به اطلاعات دسترسی یا انتقال دهند.

سیسکو را می توان میراث دار صنعت شبکه جهانی اینترنت دانست.

سیسکو چیست؟

با سیسکو آشنا شوید

پیش از اواسط دهه نود میلادی، یک روش مشخصی برای آن که بتوان اطلاعات در شبکه را به صورت هوشمند هدایت کرد، وجود نداشت تا این که سیسکو که اکنون بزرگترین و معروف ترین کمپانی تولید کننده تجهیزات است، پا بر عرصه گذاشت. در سال 1986، اولین محصول سیسکو به بازار عرضه شد و امروزه سیسکو مهم ترین تجهیزات در زمینه دستگاه های شبکه ای برای ارائه دهندگان خدمات اینترنت است.

سیسکو از فناوری های شبکه ای که بر پروتکل اینترنت (آی پی)، مسیریابی و فناوری های شبکه های خانگی، شبکه نوری و امنیت و فناوری بی سیم بهره می برد.

سیسکو چه کاربردی دارد؟

احتمالا تا اینجا متوجه شده اید که کاری که سیسکو انجام می هد، این است که سخت افزار شبکه، تجهیزات مخابرات و دیگر محصولات در زمینه فناوری اطلاعات را تولید می کند و به فروش می رساند. کسانی که با شبکه سروکار دارند، با سیسکو به عنوان بزرگترین شرکتی که تجهیزات شبکه تولید می کند، آشنا هستند.

از جمله کاربردهای دیگری که سیسکو دارد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه خدمات مرتبط با مسیریابی سازگاری که بسیار قابل اعتماد است
  • ارائه خدمات بهینه سازی WAN
  • ارائه خدمات مدیریتی و امنیتی
  • ارائه خدمات مقیاس پذیری

آشنایی با محصولات و سرویس های سیسکو

با توجه به کاربردهایی که برای سیسکو برشمردیم، می توان محصولات سیسکو را حدس زد. از محصولات سیسکو می توان به مسیریاب ها و روترها اشاره کرد.

مسیریاب ها یا روتر ها

یکی از موارد استفاده روتر ها، در شعب است. یکی از وظایفی که شعب دارند، این است که به کمک زیرساخت های WNA، وظیفه تامین تجهیزات مناسب و بهینه سازی سرویس ها و کار کردن با نرم افزارهای کاربردی است.

تجهیزات دیگری که می خواهیم معرفی کنیم، لبه شبکه است که وظیفه آن تامین امنیت و راندمان بالا برای شبکه است.

سومین محصول از تجهیزات شبکه سیسکو، تامین کننده سرویس است که خدماتی مانند آگاهی مشتریان و نشان راهکاری مقیاس پذیر و ایجاد تمایز در شبکه است.

سوییچ شبکه

سویچ های شبکه سیسکو خود در سه دسته عمده قرار می گیرند که به صورت زیر است:

سوییچ های دسترسی

وظیفه بهینه سازی کردن شبکه را با توجه به نیازهای کسب و کار دارند

سوییچ های توزیع و هسته

با توجه به راهکارهای قابل اعتماد، اطمینان و کارایی شبکه را فراهم می کند.

سوییچ های مرکز داده

رشد و توسعه زیرساخت، انعطاف پذیری و ماندگاری سرویس را به کمک طراحی و ساخت شبکه مرکز تامین می کند.

سیسکو چیست؟

آموزش های سیسکو

گفتیم که سیسکو مهندسانی را تربیت می کند که می توانند وارد بازار کار شوند و درآمد های خوبی نیز کسب کنند. جالب است بدانید که تعداد متخصصانی که در این زمینه فعالیت می کنند، بسیار کم است و اگر شما به دنبال یک کار تخصصی هستید که درامد خوبی هم برایتان داشته باشد، می توانید روی دوره های سیسکو حساب کنید. در ادامه در مورد دوره های سیسکو و پوزیشن های شغلی که می توانید داشته باشید، صحبت می کنیم.

آشنایی با مدارک سیسکو

برای آن که وارد بازار سیسکو شوید، باید ابتدا دوره CCNA را سپری کنید و سطح Routing و switching برسید که اختصارا سطح S&R گفته می شود. سطح های پیشرفته CCNP و CCIE نیز وجود دارد که شما باید ابتدا دوره های قبلی را با موفقیت سپری کنید تا به دوره جدید صعود کنید.

احتمالا زمانی که در مورد مدارک دوره های سیسکو پرسجو کنید، نام Entry، associate، professional، Expert، Architect هم به گوشتان رسیده باشد. این ها نشان دهنده سطح دوره ها و مدارک سیسکو است که در ادامه هرکدام را توضیح می دهیم.

احتمالا شما هم کنجاو هستید که بدانید در این دوره ها چه چیزهایی آموزش داده می شود و شما چه مهارت هایی را یاد خواهید گرفت؟ زیاد منتظرتان نمی گذاریم و به توضیح این دوره ها می پردازیم.

دوره های سیسکو

در این بخش سطح دوره هایی که برای سیسکو برگزار می کند و مدارکی که داده می شود و حتی مشاغلی که به کمک این مدارک می توانید داشته باشید را بیان خواهیم کرد.

دوره CCENT

سطح دوره CCENT که برگزار می شود، Entry است که به ICND1 نیز معروف است و به درک پایه لایه های 1 تا 3 شبکه که معمولا آموزش های مربوط به مسیریابی و سوییچینگ است را در بر می گیرد. افرادی که در این دوره شرکت می کنند، با تکنولوژی های پیشرفته ای که در این زمینه وجود دارد آشنا می شوند و یک نقطه شروع برای موفقیت در بسیاری از شغل های مربوط به شبکه است. این دوره پیش نیازی برای دوره CCNA است.

کلیک کنید  با مزایا و معایب سرور مجازی آشنا شوید!

دوره CCNA و CCDA

پس از گذراندن سطح Entry وارد سطح associate خواهید شد. برای گذراندن این سطح، نیاز است که دوره های CCNA و CCDA را بگذرانید. شما در این دوره نصب کردن و پیکربندی اولیه سوئیچ ها و روترهای سیسکو و نیز کنترل کننده های وایرلس را یاد می گیرید.

مورد دیگری که یاد خواهید گرفت، انواع شبکه های بی سیم و نیز طرز استفاده از کنترلرهای بی سیم وایرلس LAN خواهد بود و سپس یاد خواهید گرفت مدیریت تجهیزات شبکه و افزایش دادن امنیت را چگونه انجام دهید و با برنامه نویسی تحت شبکه نیز آشنا خواهید شد.

دوره های CCNP و CCDP

سطح دیگری که باید روی آن گام بگذارید، professional است. برای سپری کردن این سطح، شما باید دوره های CCNP و CCDP را سپری کنید. در این دوره ها، شما با مهارت هایی مانند مدیریت کردن و عیب یابی شبکه های بزرگ که عمدتا بر اساس مباحث روترینگ و مسیریابی هستند، آشنا می شوید. به جز این، امنیت شبکه های وایرلس و محلی و کیفیت سرویس و SDN هم آموزش داده می شود.

دوره های CCIE و CCDE

EXPERT بالاترین مدرک، آموزش سیسکو است که کمتر کسی می تواند به این درجه دست یابد، CCIE و CCDE است. در ایران حدود 100 نفر دارای مدرک سطح EXPERT هستند.

دوره CCAr

افرادی که این دوره را سپری کنند، به سطح Architect می رسند که آخرین سطح دوره های سیسکو است.

مشاغل مرتبط که با گواهینامه CCNA می توانید داشته باشید

در این قسمت مشاغلی که می توانید به کمک گواهینامه CCNA داشته باشید را خواهیم گفت.

کارشناس پشتیبان فنی

کاری که پشتیبان فنی انجام می دهد، این است که به مشتریان و کارمندان شرکت کمک می کند تا مسائل فنی دستگاه های کامپیوتری را حل کنند. پشتیبان های فنی به کمک تماس تلفنی، چت های آنلاین و… با مشتریان ارتباط برقرار می کنند و یا به کارمندان نحوه کار با دستگاه ها را توضیح می دهند.

مدیریت شبکه

کاری که مدیریت شبکه انجام می دهد، موارد زیر است:

  • نظارت بر شبکه های یک شرکت
  • عیب یابی مشکلات موجود
  • بهینه سازی شبکه
  • مدیریت آپدیت ها
  • تعمیر و نگهداری
  • آموزش کارکنان در مورد نگهداری و کارکرد صحیح شبکه
  • بررسی ایمن بودن شبکه های سازمان
  • اختصاص مجوز به کارکنان
  • پیشنهاد ابزارها و نرم افزار ها برای پشتیبانی بهتر از عملکرد شبکه

تکنسین مرکز داده

کاری که تکنسین مرکز داده انجام می دهد، این است که از سرورهای یک سازمان نگهداری می کند. وظیفه نصب و به روزرسانی و رفع مشکلات سرور در زمان نصب و اجرا را رفع می کنند.

اصلی ترین کاری که یک تکنسین مرکز داده انجام می دهد، این است که پشتیبانی فنی لازم با انجام کارهایی مانند نصب، پیکربندی و عیب یابی سیستم یا شبکه را برای اطمینان از عملیات بهینه در مرکز داده است.

متخصصان امنیت فناوری اطلاعات

همانطور که از اسمش پیداست، کسانی که به عنوان متخصص امنیت IT فعالیت می کنند، باید همیشه سیستم های کامپیوتری یک شرکت را از نظر امنیت و آسیب های احتمالی بررسی کنند.

باید قادر به انتخاب ابزارهای حافظتی مناسب و به روز باشند و ابزارهایی که بدافزارها را شناسایی می کنند را استفاده کنند و تمهیدات لازم در برابر تهدیدات امنیت سایبری را تامین کنند.

وظیفه دیگر متخصصان امنیت شبکه این است که ایمیل ها و ارتباطات بین شرکت و مشتریان را رمزگذاری می کنند، در زمینه ارتقای سیستم ها فعالیت می کنند، دیواره آتش طراحی می کنند. علاوه بر این، میزان دسترسی به دیتاهای محرمانه ذخیره شده در رایانه ها و شبکه ها و سرورها را محدود می کنند.

مهندس VoIP

فردی که به عنوان مهندس VoIP فعالیت می کنند، وظیفه نصب و نگهداری سیستم های VoIP را برای سازمان ها دارند. کاری که انجام می دهند، این است که سیستم های تلفن داخلی را پیکربندی می کنند، امنیت تمامی سخت افزار ها و لوازم جانبی را افزایش می دهند و برای پشتیبانی کردن از تمامی نیازهای سازمان، نرم افزار های لازم را در سازمان نصب می کنند.

تحلیل گر امنیت اطلاعات

کسانی که تحلیل گر امنیت اطلاعات هستند، امنیت اطلاعات و دیتاهای سازمان را تامین می کنند. وظیفه ای که تحلیل گر داده دارد، این است که امنیت تمامی دیتاهایی که ذخیره شده اند، را حفظ کنند (حتی داده هایی که به صورت فیزیکی نگهداری می شوند).

نظارت بر سیستم ها و تهیه گزارش نیز از جمله کارهایی است که تحلیل گران امنیت انجام می دهند. کسانی که به عنوان تحلیلگر داده فعالیت می کنند، نرم افزاری را برای محافظت کردن از داده های محرمانه مشتریان نصب می کنند و میزان مقاومت سازمان را در برابر تهدیدات امنیتی را می سنجند.

تحلیل گران امنیت تعدادی پروتکل امنیتی ایجاد می کنند تا این اطمینان را کسب کنند که کارمندان امنیت سازمان را تامین می کنند و از اقداماتی که ممکن است سبب نقض در امنیت سازمان شود، پیشگیری می کنند.

مهندس مخابرات

فردی که مهندس مخابرات است، مسئولیت اتصال سیستم های ارتباطی سازمان را به عهده دارد. سیستم های ویدیویی، دیتاها، صدا ها و … مواردی است که مهندسان مخابرات روی آن کار می کنند و کارهایی مانند نصب تجهیزات، انتقال داده ها و دیتاها، پیکربندی کردن دوباره شبکه ها و سیستم و نصب کردن تجهیزات را هم به عهده دارند.

مهندس بی سیم

کسانی که به عنوان مهندس بی سیم فعالیت می کنند، عموما اتصال اینترنت را بررسی می کنند. مدیریت کردن راه اندازی کردن، نگهداری و به روزرسانی تجهیزات شبکه از جمله مواردی است که به عهده مهندسان بی سیم است.

عیب یابی کردن مشکلات اینترنت، مدیریت فایروال ها و مجوز ها و نیز تست عملکرد صحیح شبکه ها و روتر ها نیز برعهده مهندسان بی سیم است.

مهندس امنیت شبکه

طراحی و مدیریت کردن سیستم های امنیتی شبکه یک سازمان و شرکت، بر عهده مهندسان امنیت است. بهینه سازی سیستم ها، آموزش دادن به کاربران، بررسی پروتکل های شبکه و توسعه و ارتقای سیستم برای بهتر کردن کارایی بر عهده مهندسان امنیت شبکه است.

مهم ترین وظیفه دیگری نیز که بر عهده مهندسان امنیت شبکه است، این است که باید سازمان را در برابر آسیب های امنیتی مانند بدافزار ها، هکر ها و… محافظت کنند.

مدیریت فناوری اطلاعات

به صورت ساده اگر بخواهیم وظیفه مدیر فناوری اطلاعات را بیان کنیم، باید بگوییم که نظارت بر بخش فناوری اطلاعات در سازمان. مدیریت کردن پروژه های فناوری اطلاعات، نظارت بر فرایند فعالیت های تجاری از جمله وظایفی است که بر عهده مدیر فناوری اطلاعات یک سازمان است.

سیسکو چیست؟

سخن آخر

در این مقاله در مورد سیسکو و محصولاتی که دارد و نیز مدارک و مشاغلی که می توان داشت، صحبت کردیم. در صورتی که سوالی در این زمینه دارید، یا نقطه ابهامی برایتان باقی مانده است، در قسمت نظرات مطرح کنید تا در سریع ترین زمان پاسخ دهیم.

 

سوالات متداول:

پیدا کردن دوره ای که بتوان به صورت رایگان در آن شرکت کرد و نهایت استفاده را از آن برد، سخت است! سیسکو نیز از این قائده مستثنی نیست، اما شما می توانید به صورت کاملا رایگان، آموزش های سیسکو را در سایت ما مطالعه کنید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

17 تیر 1402
شهاب

جهت آشنایی اولیه با مفاهیم سیسکو و موارد مربوط به محصولات و آموزشها... مقالهء جالبی بود. با اجازهء شما برای طرح درس آشنایی با تجهیزات سیسکو استفاده میکنم

    17 تیر 1402
    المیرا شرقی

    سلام دوست عزیز. خوشحالیم که مقاله ما براتون مفید بوده.

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید