شما برای مطالعه این مقاله فقط 17 دقیقه وقت نیاز دارید

trade

ترید یعنی چه و تریدر کیست؟ چگونه ترید کنیم؟

4.6/5 - (7 امتیاز)

احتمالا این روزها آنقدر کلمه ترید به گوشتان خورده است که کنجکاو شده اید تا سروگوشی به آب بدهید و ببینید که این ترید چیست که این روزها عالم همه دیوانه اوست! برای همین می خواهیم ابتدا یک توضیح ساده و مختصر از ترید ارائه می دهیم تا برسیم به تعریف های تخصصی و یک سری نکات طلایی در مورد ترید.

ترید به معنای معامله و تجارت است و تریدر کسی است که معامله را انجام می دهد. از زمان پیشرفت تکنولوژی، ترید شکل تازه ای به خود گرفت و اکنون از این واژه بیشتر در بازار های مالی استفاده می شود.

واژه ترید به معنای معامله کردن است؛ اما امروزه بیشتر برای معامله در بازارهای مالی استفاده می شود. تریدر یا معامله گر به زبان ساده تر به کسی گفته می شود که ترید و معامله را به صورت تخصصی انجام می دهد. یک تریدر برای کسب سود باید بتواند زمان های ورود و خروج در هر معامله را بداند. برای این کار باید بازار را به صورت دقیق بررسی کند. این کار را به کمک ابزارها، اندیکاتورها و نمودار های مختلف انجام می شود.

ترید یکی از کارهایی است که حتی با سرمایه پایین نیز می توانید شروع کنید و به سود های زیادی دست پیدا کنید. اگر شما هم علاقه مند هستید تا بتوانید وارد این بازار جذاب شوید، این مقاله را از دست ندهید، چرا که یکی از کامل ترین مقالات در زمینه ترید است. همراهمان باشید.

در نظر بگیرید برای آن که یک تریدر حرفه ای شوید، نیاز است که یک سرور مجازی ترید حرفه ای هم داشته باشید. اگر تصمیمتان را برای تریدر شدن گرفته اید، می توانید خرید سرور مجازی ترید را از سایت ما انجام دهید.

 منظور از ترید چیست؟

کسانی که در بازارهای مالی فعالیت می کنند، از سرمایه خودشان به عنوان اهرم استفاده می کنند و پول را پول می کنند! به زبان عامیانه خودمان یعنی این که از آب گل آلود ماهی می گیرند. هرچند یکی از کارهای پر ریسک محسوب می شود، اما جذابیت های خاص خودش را دارد.

افرادی که در بازارهای مالی ترید انجام می دهند، دارایی های مختلف که می تواند سهام، ارز، اختیار معامله یا آپشن و … باشد را در قیمت پایین تر می خرند و زمانی که قیمت آن بالاتر رفت، آن را می فروشند؛ این تعریف، معنی ترید به زبان ساده است. البته این کار به همین راحتی نیست، چرا که باید به خوبی زمان خرید و فروش را تشخیص دهند، در غیر این‌صورت ممکن است سرمایه‌شان به باد رود! هرچند این جمله کمی ترسناک است و ممکن است شما را برای ورود به دنیای معامله گری مردد کند، اما اگر مزایای تریدری را بدانید، مطمئنا برای ورود به این بازار وسوسه خواهید شد.

تریدر موفق کیست؟

زمانی که می خواهید وارد یک بازار کار شوید و شروع کنید به کسب درامد، ابتدا باید این نکته را بررسی کنید که برای ورود به آن شغل و موفقیت در آن، چه ویژگی هایی نیاز است و از خودتان این سوال را داشته باشید که آیا این شرایط را دارید؟

معامله گری نیز از این قائده مستثنی نیست و شما برای ورود به دنیای ترید، باید ویژگی هایی مانند تمرکز، اشتیاق، اعتماد به نفس و قدرت تصمیم گیری بالا و دقت بالایی داشته باشید، اما تنها این نیست، بلکه ویژگی های دیگری نیز وجود دارند که وجود آن ها می تواند در موفقیت شما تاثیر گذار باشد ویژگی هایی مانند موارد زیر:

مقایسه تریدر موفق و ناموفق

منضبط بودن

زمانی که صحبت از نظم و انضباط به میان می آید، احتمالا ذهنتان سری به دوران مدرسه می زند و یاد ناظم بد اخلاق در ذهنتان تداعی می شود، اما تمام این تصورات را دور بیاندازید.

منظور از منضبط بودن در دنیای ترید به این معنا است که تمام اصول و قواعد ترید را رعایت کنید و متعهد به بهبود روزانه در ترید باشد. از آن جایی که باید تمام تمرکز شما به نوسانات بازار باشد، باید به این کار به عنوان یک فعالیت جدی نگاه کنید.

در دنیای ترید یادگیری متوقف نمی شود، باید همیشه مشتاق یادگیری باشید

هیچ بازاری ثابت نیست و بازارها حالتی پویا و متغیر دارند و به همین دلیل همیشه شاهد روندهای جدید و استراتژی های متفاوت و حتی ایده های جدید هستیم؛ وتوصیه ما این است که پیش از آن که وارد دنیای ترید شوید، مطمئن شوید که فرد انعطاف پذیری هستید و آمادگی لازم و کافی برای یادگیری را دارید و قرار نیست نسبت به یادگیری های قبلی خودتان وفادار بمانید.

پذیرش کردن ضرر ها و کسب تجربه از آن ها

زمانی که وارد دنیای ترید می شوید، باید ضرر کردن را هم به عنوان بخشی از فرایند ترید کردن بپذیرید و از آن نترسید و در زمان زیان، نا امید نشوید. تا زمانی که ضرر نکنید، نمی توانید تجربه ای هم کسب کنید.

تفاوتی که تریدرهای موفق و نا موفق دارند، این است که تریدر های موفق از شکست ها و ضررهای خودشان تجربه گرفته اند و با قدرت بیشتری در این زمینه فعالیت می کنند، اما کسانی که به عنوان تریدر ناموفق شناخته می شوند، با اولین ضرر، از بازار خارج می شوند و دیگر به دنبال جبران ضرر بر نمی آیند.

جایگاه خودتان را در بازار پیدا کنید و از دیگران ناشیانه کپی نکنید

استراتژی هر فرد در دنیای معاملات، مختص خودش است و در این میان باید به این نکته توجه داشته باشید که از راه و روش دیگران به صورت کورکورانه تقلید نکنید؛ چرا که هر فردی با اهدافی که دارد، استراتژی خودش را طراحی می کند. شما می توانید از افراد حرفه ای و موفق در این زمینه الهام بگیرید، اما هرگز تقلید کننده و دنباله رو محض نباشد.

تریدر های موفق ترید Proactive و همراه با مدیریت احساسات دارند

هرچند که احساسات بزرگترین دارایی های ما هستند، اما از آن مهم تر، مدیریت کردن این احساسات و عواطف است؛ اللخصوص در دنیای ترید و معامله گری.

اگر شما هم می خواهید تا یک تریدر موفق باشید، باید این را بدانید که واکنش های احساسی و هیجانی را از ترید کردن خودتان دور کنید و به دور از طمع کاری، با رویکردی هوشمندانه و منطقی پیش بروید.

ترید پیشگیرانه یا ترید Proactive به معنای آن است که سعی کنید به رویداد ها واکنش نشان ندهید، بلکه سعی کنید روند بازار را از طریق دانسته های قبلی خودتان درک کنید.

میزان یادگیری خودتان را گسترش دهید

سعی نکنید که تنها یک جنبه از ترید را یاد بگیرید، بلکه همیشه باید سعی در این داشته باشید که دانسته ها و اطلاعات خودتان را بیشتر کنید تا احتمال خطا و ضررهای خودتان را به حداقل برسانید. یادیگری امواج الیوت، الگوهای هارمونیک و… را سعی کنید که یاد بگیرید.

آشنایی با نحوه کارکرد بازارها و نحوه تاثیر آن ها بر یک دیگر، کمک می کند تا بتوانید تصمیمات درست تر و بهتری را اتخاذ کنید.

عجله کار شیطان است؛ حتی در دنیای ترید و معامله

یک تریدر موفق سریع ضررهای خودش را محدود می کند و برای سیو کردن سودهایش، صبور است. تریدر های ناموفق و افراد تازه کار زمانی که در معامله ای وارد مرحله سود دهی می شوند، سریع آن را می بندند؛ چرا که واهمه دارند که سودشان را از دست بدهند.

اگر فکر می کنید که وارد دنیای ترید می شوید و فورا به درامد ها و سودهای کلانی دست پیدا خواهید کرد، سخت در اشتباه هستید! باید آهسته و پیوسته این مسیر را طی کنید و سعی کنید که با داشتن یک استراتژی صحیح و اصولی، به سودهای بیشتری دست پیدا کنید.

تفکر صحیح یک تریدر موفق

اشتباه فکری بسیار رایجی که بین تریدرها وجود دارد، این است که تمرکزشان بیشتر روی نتیجه کار است و این که آیا سودی به دست آورده اند یا خیر؟ این تفکر بین افراد تازه کار وجود دارد و معاملات را به دسته های سود ده یا زیان ده تقسیم می کنند، در حالی که این کار اشتباه است، چرا که باید عملکرد خودتان را میانگین تریدهایتان در نظر بگیرید. فراموش نکنید که هیچ کس روی بازار تسلط ندارد و بازار غیرقابل پیش بینی 100 درصد است.

برای آن که مانند یک تریدر موفق فکر کنید و عمل کنید، نیاز است که اولیتتان پیاده کردن درست استراتژی ها باشد و نه کسب کردن سود! یاین کار سبب می شود که رفتارها و معاملات هیجانی شما به حداقل برسد. با پیاده سازی صحیح استراتژی می توانید هم سودهای خوبی به دست بیاورید و هم میزان ضرر ها را کاهش دهید.

ترید چیست؟

مزایای تریدر بودن

  • مزایای تریدر بودنمحدود به مکان و زمان خاصی نیستید
  • می توانید با سرمایه کم نیز استارت کار را بزنید
  • به هیچ شرایط و امکانات خاصی نیاز ندارید
  • نقدشوندگی سرمایه شما نسبت به روش های دیگر بالا است
  • محدودیتی برای کسب سود وجود ندارد

معایب تریدر بودن

  • انظباط و پیگیری و یادگیری مداوم، از الزامات تریدر بودن است
  • احتمال زیان و از دست رفتن سرمایه وجود دارد
  • استرس و آسیب های ناشی از کار طولانی با کامپیوتر وجود دارد
  • به علت تحریم بودن ایرانیان، مشکلات و دردسرهای زیادی وجود دارد (البته با داشتن یک آی پی ثابت این مشکل حل می شود؛ که با خرید سرور مجازی امکان پذیر است.)

معامله گری (تریدری) و سرمایه گذاری (هولدینگ) چه تفاوتی دارند؟

تریدر ها کسانی هستند که دارایی ها را با هدف کوتاه مدت خریداری می کنند و هدفشان کسب سود در مدت کوتاه به کمک نوسان گیری است، اما کسانی که هولدر هستند، با هدف کسب سود در بلند مدت، دارایی خریداری می کنند. هولدرها نوسان گیری نمی کنند و دارایی ها را برای چندین ماه یا چندین سال خریداری می کنند، برعکس افرادی که تریدر هستند، از نوسانات ریز و درشت در بازه های کوتاه مانند روزانه و ساعتی سود کسب می کنند.

بازارهای معامله گری، عموما غیر قابل پیش بینی هستند و برای معامله گری در این بازار نیاز به دانش و مهارت زیاد است؛ اگر دانش و اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشید، به سختی می توانید نزولی و صعودی بودن را در روندهای کوتاه مدت تشخیص دهید که می تواند آسیب های زیادی را برای شما در پی داشته باشد.

بگذارید با یک مثال که بارها آن را تجربه کرده اید، این موضوع را بیان کنیم. زمانی که طلا خریداری می کنید، می توانید این اطمینان را داشته باشید که در یک سال آینده، روند آن صعودی است، اما از قیمت طلا در چند ساعت یا چند روز آینده اطلاع ندارید و تشخیص آن سخت است. این موضوع تنها در مورد طلا وجود ندارد، بلکه در دیگر بازارهای مالی نیز صادق است.

سبک های تریدینگ

اگر از بیشتر افرادی که به دنیای ترید علاقه مند شده اند، بپرسیم که چگونه به ترید علاقه مند شدند، این پاسخ را می دهند که از طریق سرمایه گذاری کردن در بازارهای مالی با تریدینگ آشنا شده اند. این سرمایه گذاری اغلب با هدف ایجاد ثروت در بلند مدت شکل می گیرد. به کمک خرید سهام، صندوق های سرمایه گذاری مشترک و EFT ها می توان سرمایه گذاری بلند مدت را انجام داد. افرادی که سرمایه گذاری بلند مدت انجام می دهند، بیخیال نوسانات کوتاه مدت می شوند و روند بلند مدت را در نظر می گیرند.

پس از گذشت سال ها، ارزش سرمایه گذاری انجام شده بیشتر می شود و میزان سرمایه گذاری بازدهی مثبتی در پی خواهد داشت. موضوعی که وجود دارد، این است که از سود نقدی سهام یا سود پرداختی صندوق ها، بازدهای بلند مدت با اثر سود مرکب افزایش پیدا می کند. بیشتر افرادی که از این روش سرمایه گذاری استفاده می کنند، بیشتر به دنبال ایجاد کردن یک ثبات و درامد برای روزهای بازنشستگی خودشان هستند.

سودهای به دست آمده از ترید، به عنوان درامد محسوب می شوند، چرا که در بازه های زمانی منظم اتفاق می افتد، اما سود سرمایه گذاری را نمی توان بخشی از درامد به حساب آورد؛ چرا که بازدهی واقعی سرمایه گذاری در بلند مدت است.

بازه های زمانی ترید

افرادی که ترید انجام می دهند، در زمان های کوتاهی خرید و فروش می کنند و نحوه کسب سود از طریق خرید دارایی در قیمت پایین و فروش آن ها در زمان کوتاه انجام می شود. این بازه زمانی متغیر است و محدودیتی ندارد و ممکن است حتی از چند ثانیه تا چند ماه باشد که در زیر برایتان سبک های مختلف ترید را آورده ایم:

پوزیشن تریدینگ

دوره زمانی این سبک ترید از چند ماه تا چند سال متغیر است و روش تحلیل آن، تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال است. افرادی که از این سبک تریدینگ ها استفاده می کنند، از روندهای میان مدت و بلند مدت کسب سود می کنند. درست است که این سبک ترید شباهت زیادی به سرمایه گذاری بلند مدت دارد، اما یک تفاوت مهم وجود دارد که آن هم این است که در سرمایه گذاری، کسب سود تنها از روند صعودی ممکن است، اما در پوزیشن تریدینگ، از روند نزولی بازار هم می توان سود کسب کرد! و این کار به این شکل است که ابتدا فروش انجام می شود و بعد از آن خرید، که به این کار Short trading گفته می شود.

سوینگ تریدینگ

دوره زمانی این سبک ترید، کوتاه مدت و روزانه و گاها هفتگی است، روش تحلیل این سبک، تحلیل تکنیکال است. کسانی که از این سبک ترید استفاده می کنند، برای تشخیص دادن نقاط پرسود و ورود و خروج، بر روی تحلیل تکنیکال و رفتار قیمت متمرکز هستند و توجه کمتری به تحلیل بنیادی وجود دارد.

معامله گران این سبک، پس از آن که هدف قیمتی خاصشان محقق شد، از بازار خروج می کنند؛ که هم جهت منفی بازار در نظر گرفته می شود و هم جهت مثبت آن.

کلیک کنید  اتریوم چیست؟ معرفی کامل ارز دیجیتال ETH

اگر شما هم زمان کافی برای ترید ندارید و نمی توانید به صورت پیوسته و لحظه ای بازار را چک کنید، این سبک ترید مناسب شماست.

معاملات روزانه

همانطور که از نامش پیداست، بازه زمانی این سبک ترید، روزانه است و به کمک روش تحلیلی تکنیکال انجام می شود. تریدری که به این سبک معامله انجام می دهد، دارایی های خودش را برای فردا نگه نمی دارد و در طول روز، موقعیت معاملاتی را باز می کند و می بندد و در خرید و فروش را در عرض چند ساعت انجام می دهد.

تقریبا تمامی معاملات روزانه، با قرار دادن یک حد سود، حد ضرر یا زمان خروج تمام می شود. اصلی ترین روش تحلیلی در معاملات روزانه، روش تحلیل تکنیکال است که از نمودار های چند دقیقه ای برای پیدا کردن نقاط ورود و خروج مناسب به کار می رود. در این نوع سبک ترید، خبری از تحرکات بزرگ قیمتی نیست و معامله گران روی سودهای کوچک تمرکز دارند.

تریدرها برای آن که برای قدرت خرید اهرمی بسازند، از اهرم معاملاتی و مارجین استفاده می کنند تا بتوانند سرمایه بیشتری وارد کنند و سود بیشتری کسب کنند.

فراموش نکنید که این نوع تریدری، یک شغل تمام وقت است و تریدر ها باید به صورت مداوم بازار را تحت نظر بگیرند. دقت داشته باشید که حتی اگر از نرم افزارها و ربات های معامله گری که در این زمینه وجود دارد، استفاده کنید، باید مراقب باشید که قطعی برق، اینترنت و … در روند کار این ابزارها، خللی به وجود نیاورد.

اسکالپ تریدینگ

بازه زمانی این سبک از ترید، بسیار کوتاه مدت است و بین چند ثانیه تا حتی چند دقیقه است و به کمک تحلیل تکنیکال و نرم افزار معاملات خودکار صورت می گیرد. کسانی که اسکالپ تریدینگ انجام می دهند، از شعار قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود تبعیت می کنند؛ به این معنا که روی سودهای کوچک تمرکز دارند و این سود ها جمع می شوند و درامد خوبی را برای تریدر فراهم می کنند. در این سبک معامله، تریدر برای آن که سود خوبی به دست بیاورد، ممکن است حتی 100 معامله در روز انجام دهد. بیشتر معاملاتی که انجام می شوند، باید از معاملاتی باشند که کارمزد پایینی دارند.

دقت در این نوع ترید بسیار مهم است، چرا که هرگونه بی دقتی می تواند سود ها را از دستتان خارج کند.

معاملات پر تعداد

معاملات پر تعداد یک سبک از ترید سریع است. در این نوع معامله از الگوریتم های پیچیده تحلیل بازار و نرم افزارهای خاص استفاده می شود. در سبک ترید معامله گری شرایط بازار توسط ربات های معامله گری و نرم افزار ها بررسی می شود. بیشتر شرکت های بزرگ در بازارهای مالی بین المللی با صرف هزینه های زیاد صورت می گیرد.

ترید چیست؟

سبک معاملاتی مناسب من چیست؟

اگر قصد ورود به دنیای تریدری را دارید، باید از خودتان بپرسید که کدام سبک ترید برای من مناسب است و در کدام یک می توانم عملکرد بهتری داشته باشم؟

برای آن که به پاسخ این سوال برسید، در نظر داشتن موارد زیر می تواند به شما کمک کند:

  • میزان سرمایه ای که قرار است وارد معامله کنید
  • تایم آزادی که می توانید برای ترید صرف کنید
  • تجربه و تخصصی که در زمینه ترید دارید
  • ویژگی های شخصیتی که دارید
  • میزان ریسک پذیری شما
  • شرایط بازار

بسیاری از تریدرها هستند که در از چندین سبک معاملاتی استفاده می کنند و تنها به یک روش خاص محدود نیستند.

در کدام بازار ترید انجام دهیم؟

برای افرادی که قصد دارند تا وارد بازار معاملاتی شوند، این سوال وجود دارد که ابتدا از کدام بازار شروع کنند؟ پیشنهاد ما برای شروع، شروع از بازارهای ایرانی است؛ چرا که بازارهای بین المللی، امکان ضرر بیشتری وجود دارد و در بازارهای داخلی، میزان ریسک کمتر است. علاوه بر این موضوع، برای بازارهای بین المللی، مشکل تحریم برای ایرانیان وجود دارد. مشکل باز کردن حساب های بانکی بین المللی نیز یکی دیگر از معایبی است که سر راه معامله گری در بازار های بین المللی است.

بازارهای زیر می تواند نقطه ای برای شروع باشد:

  • بازار ارزهای دیجیتال
  • بازار آتی و آپشن سکه و زعفران
  • بورس اوراق بهادار تهران
  • فارکس یا همان بازار بین المللی تبادلات ارزی

در ادامه هرکدام از این بازارها را برایتان بررسی می کنیم:

بازار ارزهای دیجیتال

ترید چیست؟از آن جایی که محدودیت کمی در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، به همین دلیل تبدیل به یک فرصت مناسب برای ایرانیانی شده است که دوست دارند ترید انجام دهند. فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال، پیچیدگی خاصی ندارد و به سادگی می توان وارد این بازار شد. ترید در این بازار مزایا و معایبی که در این بخش به آن اشاره می کنیم:

مزایای معامله در دنیای ارزهای دیجیتال

  • امکان کسب درامد دلاری
  • امکان انجام دادن معاملات با ربات ها و نرم افزارهایی که این کار را به صورت خودکار انجام می دهند
  • امکان شروع بدون آن که نیاز به پیش شرط خاصی باشد
  • داشتن نوسانات مناسب برای انجام ترید روزانه
  • امکان معامله در هر زمان که بخواهید (بدون محدودیت زمانی)
  • کارمزدهای پایین

معایب تریدری در ارزهای دیجیتال

  • وجود ریسک هایی مانند هک شدن کیف پول و مسدود شدن حساب
  • عدم وجود قوانین شفاف

بورس اوراق بهادار تهران

ترید چیست؟بورس تهران قانونمند تر و سازمان یافته تر و کم ریسک تر از ارزهای دیجیتال است. شما در بورس تهران می توانید اوراق بهادار مانند سهام ها، حق تقدم ها و ETF و… را به صورت آنلاین و لحظه ای خرید و فروش کنید.

ترید در بازار اوراق بهادار تهران چه مزایایی دارد؟

  • بازار اوراق بهادار تهران، قانونمندی بالایی دارد و تحت نظارت سازمان بورس است
  • امکان برداشت و واریز با ریال و از طریق حساب بانکی برای معامله گران فراهم است
  • ریسک کمتری وجود دارد
  • نیاز نیست برای شروع سرمایه بالایی داشته باشید

معایب ترید در بورس تهران

  • امکان ترید به صورت خودکار و الگوریتمی وجود ندارد
  • نوسانات روزانه با محدودیت مواجه است
  • برای ترید کردن محدودیت زمانی دارید

بازار آتی و آپشن سکه و زعفران

ترید چیست؟بازار آتی، بازاری است که تحت نظارت سازمان بورس است و مردم در آن سکه طلای تمام بهار آزادی را معامله می کنند. در این بازار نیاز به حضور فیزیکی و رد و بدل کردن سکه فیزیکی وجود ندارد، شما می توانید به صورت آنلاین یا تلفنی، معاملات خودتان را انجام دهید و از این بازار سود یا ضرر کنید.

بازار آپشن یا به فارسی اختیار معامله، یکی از بازارهای محبوب و جذاب برای تریدر ها در جهان است که در ایران هم مدتی است به صورت رسمی و توسط سازمان بورس شروع به فعالیت کرده است.

امکان اهرم برای تریدرها در بازار آپشن فراهم است؛ به این معنا که معامله گران می توانند با چند برابر دارایی در بازار آپشن سکه و سهام خودشان فعالیت کنند. قابلیت اهرم کمک می کند که سودهای شما چند برابر شود؛ البته در مورد ضرر های شما هم صادق است، یعنی ضرر های شما را چندین برابر می کند.

ترید در بازار آتی و آپشن چه مزایایی دارد؟

  • قانونمند و تحت نظارت سازمان بورس است
  • امکان برداشت و واریز با ریال و حساب بانکی وجود دارد
  • می توانید با سرمایه کم نیز این کار را شروع کنید
  • امکان استفاده از اهرم معاملاتی وجود دارد

معایب معامله گری در بازار آتی و آپشن

  • امکان معاملات خودکار و الگوریتمی وجود ندارد
  • نوسانات روزانه دارای محدودیت است
  • زمان ترید کردن دارای محدودیت است

فارکس یا بازار بین المللی تبادلات ارزی

فارکسواژه فارکس از واژه Foreign Exchange که به معنای تبادل پول خارجی است، گرفته شده است. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم، فارکس بازاری برای تبدیل کردن ارزها است.

فارکس را می توانیم بزرگ ترین بازار از نظر حجم معامله در نظر بگیریم که قابلیت نقدشوندگی در این بازار بالا است و به همین دلیل شما می توانید در کسری از ثانیه در فارکس وارد یا خارج شوید. بانک ها و شرکت های بزرگ و حتی افراد عادی زیادی در این بازار ترید انجام می دهند و از حجم عظیم معاملات این بازار سود به دست می آورند.

ترید در فارکس چه مزایایی دارد؟

  • فارکس بالاترین حجم از معاملات را در بین بازار های مالی دارد
  • امکان کسب درامد دلاری در ایران ممکن است
  • نوسانات آن برای ترید مناسب است
  • شروع آن ساده است و به هیچ پیش نیاز خاصی نیاز ندارد

ترید در فارکس چه معایبی دارد؟

  • به بروکر های درجه یک دسترسی ندارید
  • به دلیل رقابت شدیدی که بین تریدر ها وجود دارد، احتمال موفقیت پایین است
  • احتمال کلاه برداری وجود دارد
  • در کار بروکر ها شفافیت وجود ندارد
  • فعالیت در این بازار به مهارت بالا نیاز دارد
  • از طرف سازمان بورس غیرقانونی اعلام شده است

تحلیل تکنیکال، راز موفقیت تریدر

تمامی تریدرها، از نمودارها برای تحلیل بازار استفاده می کنند، به این کار تحلیل نموداری، تکنیکال یا فنی گفته می شود. از تحلیل تکنیکال می تواند در تمام بازارهایی که با تغییر عرضه و تقاضا، قیمت دارایی ها هم تغییر می کند، می توان از این تحلیل استفاده کرد.

فرقی نمی کند که شما بخواهید وارد بازار معاملات سهام شوید یا آپشن یا ارزهای دیجیتال، تحلیل تکنیکال دانش و مهارتی است که باید آن را یاد بگیرید. 3 اصل مهم در تحلیل تکنیکال وجود دارد که در زیر اشاره می کنیم:

  • تمام موارد در قیمت لحاظ شده است
  • قیمت ها بر اساس روند ها حرکت می کنند
  • تاریخ تکرار می شود

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که به جز تحلیل تکنیکال به دانشی در مورد روانشناسی بازار نیز نیاز دارید.

تحلیل فاندامنتال چیست؟

منظور از تحلیل فاندامنتال علم ارزیابی متغیرهای اقتصادی، مالی و دیگر موارد قابل تغییر در رابطه با یک دارایی است که کمک می کند بتوانید ارزش واقعی که یک ارز دارد را تخمین بزنید و نیز پیش بینی کنید که در آینده می تواند چه قیمتی داشته باشد.

تحلیل بنیادی به شما این امکان را می دهد که بتوانید تمام شرایط یک پروژه یا شرکت را از تمامی جنبه ها بررسی و تحلیل کنید و اخبار و رویداد مهم آن را دنبال می کند.

همیشه اخبار مرتبط با پیرامون یک ارزدیجیتال، سبب می شود که قیمت یک ارز تغییر پیدا کند. معمولا برای ترید از روش تحلیل احساسات هم استفاده می شود.

شما می توانید با استفاده کردن از تاریخچه قیمتی یک کالا، سهام یا ارز و … را به کمک شاخص های مختلف روند قیمتی پیش بینی کنید. در تحلیل بنیادی یا همان فاندامنتال، فقط نیاز به مطالعه حرکت قیمتی داریم و به معیارهای دیگر توجه نمی کنیم.

تحلیل احساسات با استفاده کردن از ابزارهای مختلف به شما این امکان را می دهد که بتوانید احساسات غالب افراد را بررسی کنید و آنالیز کنید. تحلیل احساسات بازار بسیار شبیه به تحلیل فاندامنتال است. با استفاده کردن از ابزارهای در سرمایه گذاری ها، شما می توانید ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهید و احتمال موفقیت در سرمایه گذاری را افزایش دهید.

ترید را از کجا باید شروع کرد؟

در گام اول باید این موضوع را ارزیابی کنید که آیا تیپ شخیصت شما مناسب ترید است یا خیر؟ پس از آن سعی کنید که دانش خودتان را در این زمینه بیشتر کنید. فراموش نکنید که ترید، به زمان کافی، صبر، یادگیری پیوسته، یادداشت برداری، اصلاح اشتباه و صرف زمان در پشت سیستم دارد؛ پیش از استارت کار، مطمئن شوید که این ویژگی ها را دارید.

مورد دیگری که وجود دارد، این است که باید سیستم کامپیوتری یا لپ تاپ داشته باشید؛ هرچند می توان از طریق موبایل نیز ترید را انجام داد، اما برای انجام کار با نرم افزار ها و بررسی کردن هرچه بهتر بازار، نیاز است که یک سیستم کامپیوتری داشته باشید.

پس از تمام این موارد، باید بازار مناسب خودتان را انتخاب کنید. نمی توان یک نسخه واحد برای تمام افراد پیچید و گفت که در آن بازار فرصت کسب سود بیشتر است، چرا که در هر بازاری نوسان و سود وجود دارد (حتی زمانی که فکر می کنید بازار مورد نظر رونقی ندارد) و می توان کسب درامد کرد.

پس از آن که ارزیابی های خودتان را انجام دادید و بازار خودتان را انتخاب کردید، باید نقدینگی خودتان را وارد بازار کنید. اگر بخواهید نقدینگی خودتان را وارد بورس تهران، فارکس، آپشن یا آتی سکه کنید، نیاز به کارگزاری یا بروکر دارد و اگر بخواهید وارد حوزه ارزهای دیجیتال شوید، نیاز به پلتفرم های معاملاتی و صرافی ها است.

برای بازارهای مالی مانند بورس تهران، آپشن و آتی سکه می توانید واریز و برداشت را با حساب بانکی خودتان انجام دهید، اما اگر بخواهید در صرافی های خارجی ارزهای دیجیتال یا بازار فارکس فعالیت کنید، باید ابتدا ریال را به واحدهای پولی مانند دلار تبدیل کنید. اگر قرار است وارد فارکس شوید، از بروکر خودتان می توانید روش های تبدیل ریال به دلار یا یورو را جویا شوید. بروکر هایی که با فارسی زبانان کار می کنند، پشتیبانی فارسی دارند و می توانید با خیال راحت ارتباط برقرار کنید.

ما در مقاله آموزش رایگان معامله گری، تمام موارد مربوط به ترید را بیان کرده ایم.

ترید چیست؟

تا چه اندازه می توان از طریق ترید سود کسب کرد؟

محدودیتی در مورد کسب سود در دنیای ترید وجود ندارد، در دنیای ترید پتانسیل کسب سود و احتمال ضرر زیاد است. به همین دلیل توصیه ما این است که حتما با دانش و تخصص وارد این حوزه شوید و هرگز هیجانی وارد این عرصه نشوید. یکی از عواملی که در میزان کسب سود موثر است، میزان سرمایه اولیه ای است که وارد بازار مالی می کنید؛ بنابراین هر اندازه که سرمایه شما بیشتر باشد، سودی که به دست می آورید نیز بیشتر خواهد بود.

سخن آخر

در این مقاله در مورد معنی ترید و ترید در بازار های مالی صحبت کردیم و روش های موفقیت در این بازار را نیز به شما آموزش دادیم. اگر دوست دارید که ترید را در بازارهای مالی بین المللی شروع کنید و درامد دلاری کسب کنید، نیاز است که بتوانید تحریم هایی که برای ایرانیان وجود دارد را دور بزنید. برای این کار، نیاز به یک آپی ثابت خارجی دارید که بتوانید راحت در کارگزاری ها و صرافی های خارجی ثبت نام کنید.

با خرید سرور مجازی خارجی می توانید به راحتی این کار را انجام دهید. ما از 18 لوکیشن مختلف سرور مجازی ارائه می دهیم که می توانید نسبت به خرید آن اقدام کنید.

سرور مجازی ترید به صورت 24 ساعته روشن است و دیگر نیاز نیست نگران قطعی برق، اینترنت، قطع اتصال و … باشید.

اگر سوالی در این زمینه دارید، می توانید با ما در قسمت نظرات مطرح کنید تا در سریع ترین زمان پاسخ دهیم.

 

سوالات متداول:

محدودیتی در کسب سود از بازارهای مالی وجود ندارد.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

23 آبان 1401
پریسا

مناسب ترین بازار برای ترید کدام است؟

    23 آبان 1401
    المیرا شرقی

    به صورت کلی نمی توان به این سوال پاسخ داد. بسته به هر فرد و در زمان های مختلف، بازار مناسب متفاوت است.

23 آبان 1401
شهریار خدابنده

شغل ترید چگونه است؟

    23 آبان 1401
    المیرا شرقی

    ما در این مقاله به صورت مفصل در مورد شغل ترید صحبت کردیم و در مورد مزیت ها و سختی ها و پیش نیازهایی که باید برای این شغل داشته باشید، گفت و گو کرده ایم.

7 خرداد 1402
سیران شافعی

سلام از مقاله خوبتون تشکر می کنم. معنی ترید رو میشه ساده تر بگید؟

    7 خرداد 1402
    المیرا شرقی

    سلام ممنون از نگاه قشنگتون سیران عزیز. به طور کلی، عبارت ترید به معنای خرید و فروش سهام، ارز، کالا یا هر دارایی دیگری با هدف کسب سود در بازار مالی است. در واقع، ترید شامل فعالیت‌های خرید و فروش در بازارهای مالی برای به دست آوردن سود است. این فرآیند ممکن است توسط معامله‌گران، سرمایه‌گذاران یا شرکت‌ها صورت بگیرد. امیدوارم که پاسخ سوالتون رو گرفته باشید.

2 مهر 1402
Alireza

اپلیکیشن برای شروع فارکس میشه معرفی کنید و اینکه کل ابزارها و اپ هایی که برای شروع فارکس لازمه

    3 مهر 1402
    زهرا پیرجانی

    برای شروع کار، باید از یک پلتفرم تجاری برای معامله در فارکس استفاده کنید که MetaTrader 4 (MT4) و MetaTrader 5 (MT5) از بهترین ها هستند. بعد به یه سری ابزارهای تحلیلی نیاز دارید که الگوهای نمودار قیمتی و شاخص های فنی رو بررسی کنید که خود MetaTrader و TradingView گزینه های خوبی هستند. هر چقدر هم که بیشتر از اخبارهای مالی و اقتصادی اطلاع داشته باشید، احتمال ثبت معاملات پرسود و به جا بیشتر میشه و CNBC و investing.com از پلتفرم های اخباری محبوب هستند که می تونن تو این مسیر به شما کمک کنند. به مرور زمان هم شاید به ابزارهای تحلیل و مدیریت ریسک نیاز پیدا کنید که برای این زمینه هم ابزارهای خوبی مثل risk reward ratio وجود دارند.

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید