شما برای مطالعه این مقاله فقط 11 دقیقه وقت نیاز دارید

و کار موفق با لینوکس
دسته بندی : آموزش لینوکس

به دنبال یک کسب و کار موفق هستید؟ روی لینوکس تمرکز کنید.

4/5 - (6 امتیاز)

بازار کار لینوکس، این روزها توجه عده زیادی را به خود جلب کرده است و سبب شده است که بسیاری از افراد به دنبال یادگیری در زمینه لینوکس باشند. در زمینه IT مشاغل زیادی وجود دارد که می توانید از طریق آنها درآمد کسب کنید. یکی از آنها از طریق لینوکس است و عناوین شغلی زیادی تحت لینوکس وجود دارد. احتمالا این سوال برایتان ایجاد شده است که چگونه می توان از لینوکس کسب درامد کرد و وارد بازار کار لینوکس شد؟ از آنجا که لینوکس یک سیستم عامل منبع باز و در واقع رایگان است، بسیاری از افراد این سوال را می پرسند.

برای آن که به این سوال پاسخ دهیم، ابتدا باید یک سوال بپرسیم. آیا پرداخت برای لایسنس ویندوز ارتباطی با درآمدزایی برای توسعه دهندگان و مدیران وب دارد؟

لینوکس یک سیستم عامل گسترده با توزیع ها و کاربردهای مختلف است. به عنوان مثال، CentOS برای میزبانی وب و Kali برای تست نفوذ بهینه شده اند. این مثال نشان می دهد که کار متخصص CentOS با کار متخصص کالی متفاوت است. این فقط یک نمونه بود و بسیاری از این نمونه ها وجود دارد. لینوکس یک سیستم عامل گسترده است و در کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات کاربردهای بسیاری دارد و مشاغل زیادی برای لینوکس وجود دارد.

برخی از نمونه های این مشاغل عبارتند از: توسعه دهنده، مدیر IT، مدیر سرور، نماینده پشتیبانی، نماینده فروش و غیره. حال بیایید برخی از این مشاغل را که می توانید از طریق Linux اجرا کنید بررسی کنیم. همچنین بیشتر مشاغل نرم افزاری در حوزه فناوری اطلاعات توسط فریلنسرها انجام می شود. این بدان معناست که شما می توانید از خانه نیز کار کنید.

در ادامه در مورد بازار کار لینوکس و مشاغلی که می توانید داشته باشید و شروع کنید به کسب درامد را به صورت مفصل توضیح خواهیم داد. پس ادامه مقاله را از دست ندهید.

چقدر از لینوکس استفاده می شود؟

برای آن که به خوبی با بازار کار لینوکس آشنا شوید، بهتر است ابتدا به استفاده های لینوکس بیاندازیم. برای پاسخ این سوال کافی است تا از پشت صحنه برنامه ها و اپلیکیشن های موبایل، وب سایت های اینترنتی، دستگاه های مختلف و … آگاه شوید تا به این واقعیت پی ببرید که قریب به اتفاق آن ها از زیر ساخت های مبتنی بر لینوکس در سمت سرور استفاده می کنند!

سرور لینوکس میتواند سهم زیادی در بازار کار لینوکس داشته باشد و مزایای بسیاری در زمینه ایجاد کسب و کار موفق ایجاد کند، با داشتن اطلاعات مناسب از سرور های لینوکس و سیستم عامل لینوکس، قادر خواهید بود درآمد زایی مناسبی را داشته باشید، ساده ترین مثال آن میتواند طراحی سایت با سرور لینوکس باشد و یا تست نفوذ را برای کاربران خاصی انجام دهید.

شرکت های معروفی مانند گوگل، فیس بوک، توییتر، آمازون، نتفیلیکس که با بیشتر این ها سروکار داشته اید، در این اندازه و مقیاسی که هستند، از سرور های لینوکس استفاده می کنند.

لینوکس در عرصه شرکتی با سرعت در حال توسعه و رشد است و می توان گفت که قسمت اعظمی از تجارت، انتشار محتوا وب روی لینوکس، PHP، MySQL،  Apacheانجام می شود و به همین دلیل برنامه نویسان زیادی مورد تقاضا هستند و به همین دلیل بازار کار لینوکس رو به افزایش است.

بازار کار لینوکس

بازار کار لینوکس در آینده

برای آن که بتوانیم بازار کار لینوکس را در آینده بررسی کنیم، باید مسائل و موارد زیادی را در نظر بگیریم که یکی از آن ها میزان مهارت و تخصص فردی است که این سوال را دارد.

اما موضوعی که نمی توانیم آن را انکار کنیم، این است که در زمان حاضر جایگزین مناسبی برای لینوکس وجود ندارد و اگر زیرساخت های لینوکس را در نظر بگیریم، بازارکار لینوکس، یک بازار کار پر رونق و روشن است.

پس اگر قصد دارید تا در لینوکس به یک متخصص تبدیل شوید، نگران بازار کار لینوکس نباشید، تنها کافیست مهارت هایتان را در این زمینه تقویت کنید.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید، این است که همیشه خودتان را آپدیت کنید و از جدیدترین اخبار مربوط به لینوکس اطلاع داشته باشید.

زمانی که به عنوان متخصص لینوکس فعالیت می کنید، باید کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند را بشناسید و با آنان ارتباط برقرار کنید تا به عنوان یک فرد شناخته شده در این حوزه باشید.

درامد یک متخصص لینوکس

اولین سوالی که می تواند در ذهن همه برای ورود به بازار کار لینوکس شکل بگیرد، درامد یک متخصص لینوکس است. درامد فاکتور مهمی در انتخاب یک شغل است و به همین دلیل ما در این قسمت درامد متخصص لینوکس را بررسی می کنیم.

اولین فاکتور موثری که در درامد یک فرد تاثیر می گذارد، تخصص و مهارت است؛ هر اندازه که فردی تخصص و مهارت بیشتری داشته باشد، دستمزد بیشتری هم دریافت خواهد کرد.

برای کسانی که به صورت حضوری فعالیت می کنند، شهری که در آن هم فعالیت می کنند، مهم است.

در آمریکا هر برنامه نویس  ساعتی 44.38 دلار و سالانه 92320 دلار در سال دریافت می کند که به صورت جزئی تر 1775 دلار در هفته و 7693 دلار در ماه است.

این آماری که در این بخش آوردیم توسط ZipRecruiter منتشر شده است که به صورت مداوم پایگاه داده میلیون ها شغل را اسکن می کند و اطلاعات را جمع آوری می کند.

احتمالا  با خودتان می گویید که آمار آمریکا به چه دردمان می خورد؟ درامد یک متخصص لینوکس در ایران، به علت شرایط اقتصادی پایین تر از دیگر کشور ها است و برای کسانی که در بازار کار لینوکس هستند، حقوقی بین 5 تا 15 میلیون در نظر گرفته شده است که این میزان بسته به میزان مهارت و تخصص فرد متغیر خواهد بود.

البته شما می توانید به صورت فریلنسری کار کنید و درامد بیشتری داشته باشید و یا می توانید با شرکت های خارجی هم به صورت فریلسنری همکاری داشته باشید و درامد دلاری کسب کنید.

درامد بازار کار لینوکس

 

مشاغل موجود در بازار کار لینوکس

  • مهندس DevOps
  • مدیر سیستم‌ها
  • مهندس نرم‌افزار
  • مدیر سیستم
  • مهندس ارشد نرم‌افزار
  • مدیر لینوکس
  • مهندس سیستم
  • توسعه‌دهنده پایتون
  • توسعه‌دهنده نرم‌افزار
  • توسعه‌دهنده جاوا
  • توسعه‌دهنده ارشد جاوا
  • مهندس لینوکس
  • مدیر سرور
  • طراحی سایت
  • تست نفوذ
  • آموزش دادن لینوکس
  • میزبانی وب در سرور لینوکس
  • مدیر سیستم‌های لینوکس

در ادامه چند تا از این مشاغل را در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

مدیر سرور چه کاری انجام می دهد؟

یکی از مشاغل پر تقاضا در بازار کار لینوکس، مدیر سرور است. به دلیل توانایی های بزرگ لینوکس، این سیستم عامل روی اکثر سرورهای جهان نصب شده است. این سرورها باید مدیریت و کنترل شوند و مدیر سرور باید این کار را انجام دهد. او باید کنار سرور ها باشد، سنسورها را کنترل کند، خطا را بررسی کند و از عملکرد صحیح سرورها اطمینان حاصل کند. سرورها 7 روز در هفته به اینترنت و برق متصل می شوند زیرا همیشه باید روشن باشند.

به همین دلیل ما به یک مدیر سرور نیاز داریم؛ زیرا مشکلات سرورها فقط قطع اتصال اینترنت یا برق نیست. هرگونه اشکال یا خطایی می تواند عملکرد سرور را مختل کند و این وظیفه مدیر سرور است که از آن جلوگیری کند.

کار دیگر مدیر سرور پیکربندی سرورها است. هنگامی که می خواهید پیکربندی را در داخل سرور انجام دهید، ابتدا پیش نیازهای آن تهیه و سپس نصب شود. برای پیکربندی وب سرور یا یک وب سایت، ابتدا باید پکیج ها نصب شوند، و این کاری است که مدیر سرور باید انجام دهد. احتمالا تا اینجا متوجه شده اید که مدیر سرور تا چه اندازه می تواند مهم باشد.

داده های داخل سرورها مهم هستند، بنابراین کار مدیر سرور نیز مهم است و درآمد خوبی در مشاغل بازار کار لینوکس مهم وجود دارد! نیازی به گفتن نیست که باید تمام تلاش خود را بکنید و همه چیز را در این زمینه بیاموزید تا درآمد قابل توجهی کسب کنید.

مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک متخصص شبکه لینوکس

کسی که می خواهد نیروی متخصص شبکه لینوکس شود، باید مهارت ها و قابلیت های تخصصی و فنی در زمینه سیستم های لینوکس داشته باشد؛ از جمله مهارت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توانایی مدیریت کردن سیستم لینوکس
  • تسلط بر دیتابیس MY SQL
  • دارای دانش در سطح مدرک LPIC2
  • آشنا  به مفاهیم شبکه و کامپیوتر
  • آشنا به HA PROXY
  • آشنا به Bash Script
    آشنا به مفاهیم لود بالانسینگ

وبسایت طراحی کنید

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، اکثر وب سایت های جهان با توزیع های لینوکس مانند CentOS ،Cloud Linux و Debian کار می کنند. از آنجا که لینوکس پایدار، ایمن و سریع است، بیشتر دارندگان وب سایت دوست دارند وب سایت خود را بر روی سرورهای لینوکس پیکربندی کنند. امروزه مشاغل به سوی آنلاین بودن پیش می روند و برای آنلاین بودن باید وب سایت یا نرم افزاری وجود داشته باشد.

کلیک کنید  دستور تشخیص ورژن لینوکس با 5 کامند آسان و کاربردی

حال اگر شما زبان های کدنویسی مانند PHP ،HTML و CSS را بلد باشید، قطعاً شغلی با درآمد خوب خواهید داشت. یا حتی شما می توانید یک توسعه دهنده نرم افزار تلفن همراه باشید.

بازار کار لینوکس

تست نفوذ انجام دهید

اگر در مورد هک و کدگذاری اطلاعاتی داشته باشید، می توانید هم در سازمان های امنیتی فعالیت داشته باشید و هم می توانید شغل خودتان را داشته باشید و به صورت مستقل فعالیت کنید. با گذشت زمان، مشاغل آنلاین می شوند و صاحبان مشاغل نگران هک شدن هستند. تنها کاری که آنها می توانند انجام دهند این است که اشکالات خود را پیدا کنند و جلوی نفوذ به کسب و کار خود را بگیرند. شما به عنوان مهندس امنیت وارد سیستم می شوید و ابزار اصلی شما در این کار کالی لینوکس است. وظیفه شما این است که آزمایش نفوذ کنید و اشکالات و مشکلات امنیتی مشاغل را پیدا کنید.

آموزش لینوکس

تدریس یکی از مشاغل خوب و جالب در جهان است. به خصوص آموزش رشته ای که با آن کار می کنید. لینوکس برای همه شغل دارد. هر کسی که آن را بیاموزد قطعاً شغلی خواهد داشت و اگر شما یک متخصص لینوکس هستید و دوست دارید به کسی چیزی یاد دهید، یکی از بهترین راه ها آموزش لینوکس است. چرا که نه. روش دیگری برای آموزش وجود دارد که در یوتیوب است.

می توانید پیکربندی های خود را ضبط کرده و در یوتیوب یا آپارات منتشر کنید. اگر به اندازه کافی خوب باشد، از ویدیوهای شما بیشتر بازدید می شود و درآمد بیشتری کسب خواهید کرد. البته با توجه به تحریم ها ارتباط با سایت های خارجی مثل یوتیوب برای کسب درآمد کار سختی هست ولی همیشه یه راهی هست و ارزش تلاش کردن رو داره.

پس لینوکس را خوب یاد بگیرید تا بتوانید خوب هم آموزش دهید؛ فراموش نکنید که آموزش لینوکس نیز یکی از مشاغل بازارکار لینوکس است.

میزبانی وب در سرور لینوکس

یکی دیگر از مشاغل بازار کار لینوکس، میزبانی وب در سرور لینوکس است. هر کسی وقت، انرژی و بودجه ای برای اداره وب سایت خود ندارد. کدنویسی وب سایت تنها قسمت شروع یک تجارت آنلاین از طریق یک سایت نیست. اول، باید یک سرور بهینه شده وجود داشته باشد تا اطلاعات وب سایت شما درون آن قرار گیرد. اینجا جایی است که متخصص لینوکس وارد می شود.

با خرید سرور مجازی لینوکس، میزبانی وب خود را در cPanel یا Direct-Admin پیکربندی کنید و سرویس میزبانی وب را به مشتریان خود ارائه دهید. شما همچنین برای ارائه خدمات، برنامه ها، قیمت ها و پیشنهادات خود به بازدیدکنندگان خود به وب سایت خود نیاز خواهید داشت.

بازار کار لینوکس

گواهینامه هایی که برای مهارت لینوکس توصیه شده است

تعدادی از گواهینامه های مهارتی وجود دارد که اگر متخصصان فناوری اطلاعات که در حوزه محیط های سرور لینوکس فعالیت می کنند، این گواهینامه های مهارتی را داشته باشند، می توانند شانس استخدامی زیادی داشته باشند.

ما این گواهینامه ها را در زیر برایتان آورده ایم که بسیاری از شرکت در زمان استخدام نیروهای جدید، در پوزیشن های مختلف شغلی، این مهارت ها را تقاضا می کنند.

  • RHCSA
  • CompTIA Linux+
  • RHCE
  • LPIC
  • RHCA

شما با یادگیری لینوکس می توانید به سادگی شغل موردعلاقه‌تان را پیدا کنید و اگر این گواهی ها را داشته باشید، شغل هایی که می توانید در آن ها مشغول شوید، افزایش می یابد.

فراموش نکنید که لینوکس رفته رفته رایج تر می شود و امروزه تبدیل شده است به سیستم عامل رایج و پیش فرض برای ابر، موبایل و بیگ دیتا که صنایع را می توانند تحت تاثیر قرار دهند.

مدارک تحصیلی مورد نیاز برای فعالیت در بازار کار لینوکس

در دانشگاه ها رشته ای تحت عنوان فناوری های مبتنی بر سرورهای لینوکس وجود ندارد و به همین دلیل نیاز است تا علاوه بر یادگیری تجربی این رشته، اقدام به دریافت گواهینامه مهارتی در این زمینه کنید؛ چرا که این موضوع می تواند فرایند استخدام شما را سریع تر کند.

اگر دوست دارید تا با شرکت های بزرگ کار کنید، باید این را بدانید که شرکت های بزرگ، هر فردی را استخدام نمی کنند، بلکه فردی را استخدام می کنند که یا مهندس این حوزه باشد یا گواهینامه معتبری جهت ارائه داشته باشد.

گواهینامه های زیر، لیست گواهی های معتبر برای ورود به بازار کار لینوکس است:

  • LPIC
  • RHCSA
  • RHCE
  • CompTIA Linux+
  • RHCA

شاید تعداد زیادی از لیست گواهینامه ها، شما را سردرگم کند که کدام یک بهتر است، باید بگوییم که LPIC معروف ترین و بهترین گواهینامه حوزه لینوکس است. اگر شما موفق به دریافت گواهینامه LPIC شوید، مطمئن باشید که در هر نقطه از جهان که بخواهید، می توانید فعالیت کنید.

آیا می توان با گواهینامه LPIC استخدام شد؟

گفتیم که معروف ترین گواهینامه لینوکس LPIC  است که اولین گواهینامه چند سطحی حرفه ای لینوکس از موسسه حرفه ای لینوکس است.

زمانی که این گواهینامه به کسی اعطا می شود، یعنی این فرد برای انجام وظایفی مانند:

  • تعمیرات
  • نگهداری در خط فرمان
  • نصب و پیکربندی رایانه ای
  • پیکربندی شبکه اولیه

تایید شده است.

مزیت مهمی که LPIC دارد، این است که بر اساس نیاز بازار کار لینوکس، برای متقاضیان مهارت ارائه می کند و به همین دلیل کسی که این مهارت را دریافت می کند، سهم بیشتری در بازار کار خواهد داشت.

درامد بازار کار لینوکس

چگونه وارد بازار کار لینوکس شویم؟

اگر دوست دارید تا به عنوان یک متخصص وارد بازار کار لینوکس شوید، احتمالا مسیر کاری که می خواهید شروع کنید، برایتان گنگ باشد و ندانید که از کجا باید شروع کنید. ابتدا باید این نکته را بدانید که لازمه اصلی و ابتدایی برای ورود به بازار کار لینوکس، این است که پیش نیاز های لازم و مهارت های اساسی لازم برای ورود به دنیای واقعی را آموخته باشید.

ما برای آن که شما را از سردرگمی نجات دهیم، نقشه راهی برای ورود به بازار کار لینوکس آماده کرده ایم که در ادامه گام به گام توضیح می دهیم.

  1. شما باید یک یا چند زبان برنامه نویسی را آموزش ببینید

اولین زبان برنامه نویسی که باید به خوبی دستوراتش را یاد بگیرید، زبان C است؛ علت این موضوع نیز این است که کامپایلرِ سیستم عامل لینوکس، با زبان C کد نویسی شده است.

هر متخصص لینوکس، باید زبانی به غیر از زبان C را بلد باشد که بسته به فعالیتی که دارد و حوزه کاریش، این زبان می تواند متفاوت باشد. زبان هایی مانند C++، پایتون، جاوا و… می توانند جزو زبان های دومی باشند که متخصص لینوکس باید یاد بگیرد.

به جز این زبان ها، متخصص لینوکس باید به مبانی شبکه و الگوریتم های رمزنگاری نیز به خوبی تسلط داشته باشد.

اگر یک متخصص لینوکس بتواند به تکنولوژی رایانش ابری یا همان Cloud computing هم تسلط داشته باشد، می تواند در این کار موفق تر باشد.

  1. یکی از توزیع های لینوکس را انتخاب کنید و فعالیت را شروع کنید

لینوکس توزیع های مختلفی دارد که برای OpenWrt، سیستم های شخصی و حتی ابر رایانه ها، توزیع های مختلفی دارد. اگر برای شروع می خواهید یکی از توزیع های لینوکس را یاد بگیرید، از توزیع معمولی لینوکس شروع کنید که شامل هسته لینوکس، اسناد و مدارک، کتابخانه های GNU و ابزارها، نرم افزارهای جانبی، مدیر پنجره، محیط دسکتاپ و سیستم های پنجره ای است.

  1. یک سیستم واقعی طراحی کنید و آموخته هایتان را پیاده سازی کنید

پیش از آن که بخواهید وارد بازار کار لینوکس شوید و خودتان را به عنوان متخصص این حوزه مطرح کنید، باید آموخته های خودتان تبدیل به نمونه های عینی کنید و تخصص و مهارت خودتان را در سیستم های فر ضی واقعی نشان دهید.

در این شرایط شما می توانید هم تخصص و مهارت خودتان را نشان دهید و به عنوان نمونه کار نشان دهید و هم این که به تمرین و تکرار آموخته هایتان اقدام می کنید و ضعف های خودتان را شناسایی می کنید.

پس از آن که آزمون و خطا کردید و از مهارت و تخصص خودتان اطمینان پیدا کردید، باید برای دریافت مجوز و تاییدیه از مراکز معتبر، اقدام کنید..

فناوری لینوکس مبتنی بر سرور است و آن چه اهمیت دارد، تامین کردن امنیت سیستم ها و داده های ذخیره شده است و باید به این نکته توجه زیادی داشت.

چه مدت زمان می برد تا لینوکس را یاد گرفت؟

هر مهارت و تخصصی نیاز به زمان دارد و مسیر یادگیری مهارت جدید، چالش ها و پیچیدگی هایی هم دارد که این مدت زمان بسته به توانایی های فردی متفاوت خواهد بود.

کودکی را تصور کنید که شروع می کند به یادگیری صحبت کردن و مدت زمان نسبتا قابل توجهی نیاز است تا بتواند به خوبی یک بزرگسال بتواند صحبت کند و در این مسیر صبر و حوصله مهم ترین اصل است.

اگر بخواهیم به صورت روشن به شما پاسخ دهیم و زمانی تقریبی به شما ارائه دهیم که چه مدت طول می کشد تا بتوانید به عنوان یک حرفه ای فعالیت کنید، 18 ماه است. البته این 18 ماه برای یک دانشجوی مبتدی است.

احتمالا با خودتان فکر می کنید که این زمان، یک زمان طولانی است؛ اما در نظر داشته باشید که بازار کار لینوکس، یک بازار کار خوبی است که همیشه موقعیت های طلایی در انتظار شما خواهد بود.

شما می توانید با خیال راحت هزینه و زمان خودتان را برای یادگیری لینوکس صرف کنید.

به طور خلاصه…

کسب درآمد از طریق لینوکس آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در مورد لینوکس چیزی بیاموزید و درآمد خوب همراه شغل خوبی خواهید داشت. نکته مهم نگفتن این جمله است که بازار اشباع شده است و جایی برای شما در بازار وجود ندارد. این بزرگترین چیزی است که توانایی ما در کسب درآمد را می کشد، نه فقط در زمینه IT. توصیه ما این است که سریع تر لینوکس را یاد بگیرید و وارد بازار کار لینوکس شوید.

سعی کنید همکاری تیمی داشته باشید واقعیت این است که بزرگترین رویاها را نمی توان به تنهایی به دست آورد.

سوالات متداول:

بله؛ لینوکس با توجه به سلیقه مخاطبان خود توزیع های متفاوتی را دارد که هر یک میتوانند از هر نظر کاربرد های متفاوتی داشته باشند.

بستگی داره؛ این مورد به عوامل مختلفی همچون تجربه کار با لینوکس و نیازی که از یک سیستم عامل دارید بستگی داره؛ بهتره با حرف هر شخصی تصمیم عجولانه ای نگیرید و شخصاً تجربه کنید!

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من امیررضا انصاری فارغ التحصیل رشته اینترنت و شبکه های گسترده هستم. از سال ۹۵ فعالیت خودم در زمینه آی تی را شروع کرده ام. همیشه در حال یادگیری بوده ام و امیدوارم مطالب من در این وبلاگ برای خوانندگان مفید واقع شود.

دیدگاه های شما

6 دی 1400
میلاد وطن دوست

به نظر من لینوکس از هر نظر سیستم عامل کاملی هست و باگ هایی هم که ویندوز داره رو به هیچ عنوان سیستم عامل لینوکس نخواهد داشت 👍👍

6 دی 1400
مجید نیریزی

از لینوکس برای استریم هم میشه ازش استفاده کرد؟ یاحتی بازی 🤔🤔

6 دی 1400
بهروز تبریزی

منی که از این سیستم عامل استفاده میکنم راضی ام و خیلییییی بهتر از ویندوز هست البته برای کار های اداری و چنین مواردی رو منظورمه❗😁

6 دی 1400
M.Ali

کالی برای هک ناسا اینا نیست ها دوستان جو برنداردتون یه موقع 🤣

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید