شما برای مطالعه این مقاله فقط 6 دقیقه وقت نیاز دارید

the-end-of-alexa

سرنوشت الکسا چه شد؟

4.2/5 - (4 امتیاز)

الکسا اینترنت که آن را به اختصار الکسا می گوییم، یک شرکت برای تحلیل و آنالیز ترافیک وب سایت ها است؛ اما ابزار الکسایی که وجود دارد و کارشناسان سئو و دیجیتال مارکتینگ از آن استفاده می کنند، آمار بازدید های صورت گرفته از وب سایت را به دست می دهد و رفتار کاربران را تحلیل می کند و در اختیار کاربران قرار می دهد.

الکسا یک ابزار با سابقه طولانی است که مسیر پر فراز و نشیبی داشت که در سال 2022 به انتهای مسیر رسید و به همین دلیل برای آن که وظایفی که الکسا داشت روی زمین نماند، ابزار های جایگزین الکسا را به شما معرفی می کنیم.

جالب است بدانید که این شرکت، سرویس هایی دارد که برای کسانی که وب سایت دارند، ارائه می کند و به آن ها امکان بررسی وضعیت سایت، سئوی سایت، کیورد ریسرچ، بررسی و تحلیل رقیب هایشان را می دهد.

برای آن که به خوبی با این ابزار آشنا شوید و بدانید که الکسا چیست و به چه دردی می خورد، ابتدا به داستان تولد تا مرگ الکسا می پردازیم تا ابهامی برایتان باقی نماند و سپس ابزارهای جایگزین الکسا را به شما معرفی می کنیم.

جایگزین های الکسا

داستان تاریخی الکسا

در سال ۱۹۹۶ میلادی یا همان ۱۳۷۵ (۲۶ سال پیش!) بود که بروس گیلیات و بروستر کیل ایده خودشون رو که همون الکسا بود، بنیانگذاری کردند.

الکسا در اوایل تنها با یک هدف ایجاد شده بود و آن هم معرفی سایت ها به کاربران بود؛ همین و بس.

شاید به نظرتان برسد که این چه کار بیهوده ای بود؟ اما در نظر داشته باشید که گوگل در سال ۱۹۹۸ میلادی بود که پایه گذاری شد و در آن دوران تنها چند موتور جست و جوی ساده و ابتدایی و البته ضعیف وجود داشت که می توانستید برای پیدا کردن صفحات سایت های مختلف استفاده کنید.

شاید شما یادتان نیاید، اما یک زمانی مرورگری به نام اینترنت اکسپلورر وجود داشت که آلکسا مانند یک ابزار روی این مرورگر نصب می شد که در زمان خودش شاخ آن زمان بود و یک ابزار حرفه ای بود.

اساس کار ابزار این بود که بر اساس سایت هایی که بازدید می کردید، وب سایت های مرتبط دیگری به شما پیشنهاد می کرد. الکسا قابلیت های جالبی در آن زمان داشت که محبوبیت آن را بیشتر می کرد. از جمله این که تعداد صفحات یک سایت و تعداد لینک هایی که به سایت داده شده و … رو نشان می داد؛ رفته رفته با رشد این ابزار، نمایش رتبه هم به این قابلیت ها اضافه شد.

اطلاعات و دیتاها به همین شیوه و به آرامی توسط آلکسا جمع آوری شد و کم کم محتوای وب را در سرور های خود ذخیره کردند. شاید بپرسید چرا و این کار چه دلیلی داشت؟

هدفی که پشت این کار بود، ساخت یک آرشیو از محتوای وب بود، اما بعد ها این هدف تبدیل شد به یک پروژه دیگر. بروستر کیل که گفتیم یکی از بنیان گذاران الکسا است، یک سرویسی راه انداخت به نام اینترنت آرشیو! در این سرویس تمام محتوای صفحات وب ذخیره می شد و کاربران می توانستند حتی به صفحات حذف شده دسترسی داشته باشند!

مدت زیادی از تولد الکسا نگذشته بود که در ۳ سالگی، به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار به شرکت آمازون فروخته شد و همین شروع داستان زندگی پر فراز و نشیب این ابزار شد!

نمی خواهیم از داستان تولد و تحول الکسا درام بسازیم و اشک شما را دربیاوریم؛ پس ادامه آن را می گوییم.

پس از فروش الکسا به آمازون خواستند که آن را تبدیل به یک موتور جست و جو مانند گوگل کنند که الکسای جوان در این پروژه شکست خورد، پس به سمت همکاری با گوگل رفتند که این همکاری هم پس از مدتی قطع شد.

اما الکسا همچنان پابرجا بود و در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که به صورت تخصصی، فعالیتش را در راستای رتبه بندی تحلیل کردن سایت ها ادامه خواهد داد و خدمات درآمدزای خودش را از حالت رایگان به پولی تغییر داد و تنها بخشی از خدماتش رایگان ماند.

شرکت هایی مثل MOZ و SEMrush نیز مانند آلکسا خدمات تحلیل وب سایت و سئو را انجام می دهند که الکسا دنباله روی این شرکت ها است.

در هشتم ماه دسامبر 2021 بود که سایت الکسا اعلام کرد که قصد دارد پس از 25 سال فعالیت در 1 می سال 2022 به فعالیتش پایان دهد.

کلیک کنید  آموزش چگونگی گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی برای سایت

الکسا در یک نامه ای به کاربرانش در مورد بازنشستگی اش، اطلاع رسانی کرده است:

نامه بازنشستگی الکسا

Alexa.com  را در 1 می 2022 بازنشسته خواهیم کرد

بیست و پنج سال پیش، سایت الکسا را تأسیس کردیم. پس از بیست سال کمک به شما برای یافتن، دستیابی و تبدیل مخاطبان آنلاین خود، تصمیم سختی را گرفتیم که Alexa.com را در 1 مه 2022 بازنشسته کنیم. از اینکه ما را منبع اصلی خود برای تحقیق محتوا و تجزیه و تحلیل رقابتی قرار دادید متشکریم.

ما به ارائه خدمات به شما به عنوان مشتری، احساس غرور می کنیم.

بینهایت متشکریم.

تیم  Alexa.com

الکسا چه خدماتی را ارائه می کرد؟

تحلیل بازار، آنالیز سایت، بررسی سئو، کیورد ریسرچ و رتبه بندی جزو خدمات الکسا هستند که البته غیررایگان بودند!

الکسا خدماتی را هم به صورت رایگان به کاربران ارائه می کرد، مانند پیدا کردن سایت مرتبط، دیدن آمار حدودی سایت و فهرست رتبه بندی سایت بر اساس کشور و …

این ابزار افزونه هایی برای گوگل کروم و فایرفاکس ارائه کرده بود که کافی بود روی این افزونه کلیک کنید و یک گزارش حرفه ای دریافت کنید.

در این گزارش شما می توانستید رتبه جهانی، کشوری و تعداد بک لینک های داده شده به سایت و سایت های مرتبط، سرعت سایت، یک لینک به آرشیو سایت و یک لینک به تحلیل آماری سایت را مشاهده کنید.

به جای نوار ابزار قدیمی الکسا افزونه‌هایی برای مرورگر کروم و فایرفاکس ارائه شد. این افزونه‌ با یک کلیک گزارشی شامل رتبه جهانی و کشوری، تعداد بک‌لینک، سایت‌های مشابه، سرعت سایت، لینکی به آرشیو وبسایت و لینکی به تحلیل آماری وبسایت نمایش می‌داد.

آن چه که این ابزار را جنجالی کرده بود، همان رتبه بندی الکسا بود. از همان زمانی که الکسا شروع کرد به رتبه بندی سایت، این رتبه بندی شاخص مهمی برای وب مستر ها و کسانی که کسب و کار آنلاین داشتند به شمار می رفتند، اما بیشتر افراد اعتقاد دارند که این رتبه بندی درست و دقیق نیست!

سوالی که در این جا پیش می آید، این است که اکنون که دیگر الکسا وجود ندارد، کاربردهای الکسا بر دوش کدام ابزار قرار گرفته است؟

جایگزین های الکسا

ابزارهای جایگزین الکسا

در این بخش می خواهیم ابزارهایی را به شما معرفی کنیم که جای خالی الکسا را احساس نکنید.

Ahref

از این ابزار می توانید برای بررسی ترافیک سایت، لینک های مدنظر، بررسی کردن و ساختن بک لینک های سایت و تدوین استراتژی لینک سازی

جایگزین های الکسا

سیمیلاروب (similarweb)

این ابزار برای تحلیل کردن رقیب ها، آنالیز کردن سایت ها و بررسی کردن بک لینک ها کاربرد دارد.

GrowthBar

این ابزار برای تجزیه و تحلیل کردن رقبا، پیگیری کردن رتبه بندی سئو، تحقیق کلمات کلیدی به کار می رود.

SEOlyzer

بررسی و شناسایی کردن مشکلات و خطاهای موجود در سایت، ارائه kpi های منحصر به فرد و بررسی و مقایسه صفحات مهم در سایت.

Bing Webmaster

به کمک این ابزار حجم سرچ کلمات کلیدی را می توانید به دست آورید؛ بک لینک ها مدیریت کنید و خطاهای فنی سئو را شناسایی کنید.

جایگزین های الکسا

HubSpot Website Grader

این ابزار به شما این امکان را می دهد که بتوانید عملکرد سایت را بررسی کنید و UX سایت را شخصی سازی کنید.

Google Search Console

ابزار سرچ کنسول گوگل کلمات کلیدی را به شما نشان می دهد و می توانید از مشکلات سایت مطلع شوید.

Google Analytics

گوگل آنالتیکس به شما امکان مقایسه ترافیک ارگانیک و غیر ارگانیک را می دهد؛ علاوه بر این می توانید به کمک این ابزار، ترافیک های مخرب را شناسایی کنید و صفحات پربازدید را مشاهده کنید.

جایگزین های الکسا

UpCity Free SEO Report Card

این ابزار برای تجزیه و تحلیل کردن سایت و نشان دادن تعداد صفحات ایندکس شده توسط گوگل و نیز گزارش بک لینک ها به کار می رود.

Internet Marketing Ninja

اگر می خواهید لینک های از کار افتاده و مشکلات سایتتان را شناسایی کنید و سایت خودتان را تجزیه و تحلیل کنید، این ابزار می تواند برای شما مناسب باشد.

سخن آخر

در  این مقاله در مورد تاریخچه الکسا از شروع تا پایان با شما صحبت کردیم و کاربردهایی الکسا را داشت را بیان کردیم و به شما جایگزین های الکسا را نیز معرفی کردیم.

اگر جایگزین های دیگری را برای الکسا می شناسید، می توانید با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید تا به کامل شدن مقاله ما کمک کنید.

سوالات متداول:

در این مقاله به ابزارهای مختلف جایگزین الکسا اشاره شده است که بسته به نیاز خودتان می توانید از آن ها استفاده کنید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

2 بهمن 1401
هادی

سلام بسیار عالی بود ممنون که زحمت کشیدین چنین مقاله ای مفیدی رو ایجاد کردین

    2 بهمن 1401
    المیرا شرقی

    سلام. ممنون از حسن توجه شما.

19 خرداد 1402
مهرداد

سلام من برای یکی از پروژه هام از ‌API آلکسا استفاده کردم، الان چیکار باید انجام بدم؟

    19 خرداد 1402
    زهرا پیرجانی

    سلام api های آلکسا در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲ از کار افتادن و عملاْ غیرقابل استفاده هستند ولی می تونید داده های آلکسا رو اکسپورت کرده و ازش استفاده کنید که البته با توجه به سرعت پیشرفت این حوزه، این داده ها قدیمی محسوب میشوند. بهتره از api یکی از ابزارهای جایگزین آلکسا استفاده کنید.

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید