شما برای مطالعه این مقاله فقط 12 دقیقه وقت نیاز دارید

static-dynamic-floating-ip

آشنایی با آی پی های استاتیک، داینامیک و شناور

3.7/5 - (6 امتیاز)

دنیای شبکه به قدری گسترده است که مفاهیم مختلف و متعددی در آن وجود دارد. برای مثال زمانی که شما در مورد مفهومی مانند IP مطالعه می کنید، متوجه می شوید که که مفهوم IP، دنیای بزرگی دارد. اگر کمی در مورد آی پی ها کنجکاو باشید، قطعا IP استاتیک (ثابت)، IP داینامیک (پویا) و IP شناور به گوشتان خورده است.

IP آدرس دستگاه شما در دنیای اینترنت است. عملکردی درست مشابه با کدپستی یا کدملی دارد که برای هرکسی منحصر به فرد است. IP چندین نوع مختلف دارد که استاتیک، داینامیک و شناور از انواع آن است.

هرکدام از این IP ها کاربردهای خاص خودشان را دارند و عملکرد ویژه خودشان را نشان می دهند. این که هر کدام از این مواردی که بیان کردیم چیست و به چه دردی می خورد، موضوعی است که در این مقاله به آن ها اشاره کنیم. اگر شما هم در این خصوص کنجکاو هستید و نیاز دارید تا با انواع IP بیشتر آشنا شوید، این مقاله برای شماست. توصیه می کنیم تا پایان همراه ما باشید تا به ساده ترین شکل ممکن، شما را با مفهوم تخصصی انواع آی پی آشنا کنیم.

آی پی چیست؟

احتمالا تا به الان حداقل یکبار تجربه خرید آنلاین را داشته اید. زمانی که آدرس خودتان را وارد می کنید، می دانید که این آدرس منحصر به خودتان است و کس دیگری این آدرس را ندارد. آدرس IP درست مانند آدرس است و منحصر به فرد است و نام IP نیز از عبارت Internet Protocol Address گرفته شده است. IP یک عبارت تشکیل شده از اعداد است که به هر سیستمی که به اینترنت وصل می شود، اختصاص داده می شود که کاربرد انتقال داده ها و اطلاعات را دارد.

اعداد آی پی از قانون خاصی تبعیت می کنند. عبارت IP از یک عدد 32 بیتی در مبنای 2 ایجاد شده است، اما برای آن که خوانایی آن برای کاربران بهتر شود، به کمک نقطه به 4 قسمت تقسیم می شود و در نتیجه عدد هر قسمت به مبنای 10 تبدیل می شود. 123.45.67.8 یک آدرس آی پی است. نکته ای که باید در مورد IP بدانید، این است که از 0 تا 255 متغیر است؛ یعنی شما آدرس های IP را به صورت های زیر می توانید مشاهده کنید:

0.0.0.0

255.255.255.255

البته ما مقاله ای در مورد IP چیست داریم که می توانید سری به این مقاله بزنید و به صورت کامل در مورد IP مطالعه کنید.

آی پی استاتیک، داینامیک و شناور

آدرس IP از کجا می آید؟

با توجه به توضیحاتی که دادیم، احتمالا این سوال برای شما هم به وجود آمده است که آدرس IP توسط چه سازمانی صادر می شود و چگونه به سیستم های مختلف تعلق میابد؟

کار تولید IP توسط Internet Assigned Numbers Authority که به اختصار IANA گفته می شود، انجام می شود. IANA ها IP ها را در اختیار شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی قرار می دهند و زمانی که ما به عنوان مصرف کننده، اینترنت خریداری می کنیم، دستگاهمان که با آن به اینترنت متصل می شویم، دارای IP خواهد بود. این آی پی ها دو نوع خصوصی و عمومی هستند. برای آن که به آی پی داینامیک و استاتیک و شناور برسیم، باید در ابتدا با IP خصوصی و عمومی آشنا شوید؛ پس با دقت قسمت زیر را مطالعه کنید.

IP خصوصی

هر دستگاه الکترونیکی که به شبکه جهانی اینترنت متصل می شود، یک IP دریافت می کند. این دستگاه الکترونیکی می تواند کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت، پرینتر، تلوزیون و … باشد که هریک IP مختص خودشان را خواهند داشت.

از آن جایی که اینترنت به صورت روز افزون در حال گسترش است و تعداد دستگاه هایی که به اینترنت متصل هستند، در حال افزایش است، به همین دلیل تعداد دستگاه هایی که نیاز به آی پی دارند، در حال افزایش است. البته در نظر داشته باشید که آدرس IP به صورت لوکال یا محلی است و نیاز به هزینه ندارد.

آدرس IP عمومی

آدرس IP عمومی که به آن Public IP نیز گفته می شود، یک آدرس اصلی مرتبط با کل شبکه اینترنت است. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم، هر دستگاهی که به اینترنت متصل است، دو IP دارد؛ یکی از این IP ها به خود دستگاه تعلق دارد و IP دیگر آدرس اصلی شبکه اینترنت است.

آدرس آی پی عمومی به وسیله ISP ها تولید می شود و در نهایت در اختیار روترها قرار داده می شوند. برعکس IP خصوصی، برای داشتن IP عمومی باید هزینه ای پرداخت کنید.

آدرس آی پی های عمومی به دو دسته داینامیک، استاتیک و شناور تقسیم می شوند، در ادامه هرکدام را به صورت جداگانه بررسی می کنیم.

IP پویا یا داینامیک

این IP در هر بار اتصال شما به اینترنت به سیستم شما اختصاص داده می شود. هر زمان که شما اتصال خودتان به اینترنت را قطع می کنید و مجدد متصل می شوید، هر بار یک IP به شما اختصاص میابد. تعداد زیادی از دستگاه های خانگی، از آی پی داینامیک استفاده می کنند.

آی پی استاتیک، داینامیک و شناور

IP پویا یا داینامیک چگونه کار می کند؟

آدرس های IP با تعداد مشخص شده ای در اختیار شرکت های مختلف قرار داده می شوند. همانطور که گفتیم، IP ها رنج مختلفی از 0 تا 250 را دارند. به عنوان مثال تعدادی از این IP ها در اختیار شرکت مخابرات قرار می گیرد و تعداد دیگری نیز در اختیار شرکت های دیگر قرار می گیرد.

این IP ها در pool یا استخر نگهداری می شوند و زمانی که کاربران به اینترنت متصل می شوند، یکی از این IP های موجود در اختیار دستگاه متصل به اینترنت قرار می گیرد و زمانی که اینترنت قطع شد، این IP دوباره به استخر IP بر میگردد و در اختیار دستگاه دیگری قرار می گیرد.

مزایایی که آی پی پویا دارد

احتمالا برای شما هم جالب باشد که بدانید آی پی پویا چه مزایایی دارد؛ در این قسمت می خواهیم به مزایای این نوع آی پی اشاره کنیم.

  • مدیریت آسان

در IP های پویا شما راحت تر و ارزان تر می توانید مدیریت آدرس هایتان را انجام دهید. در IP های استاتیک این کار دشوار تر است.

  • پیکربندی کردن آسان تر و اتوماتیک

اگر شما یک  IP داینامیک داشته باشید، سرور DHCP به صورت اتوماتیک IP های بعدی موجود را به دستگاه اختصاص می دهد و دیگر نیاز نیست که شما کاری انجام دهید.

  • ارزان تر

داشتن یک آدرس آی پی داینامیک می توانید تا حد زیادی در هزینه های خودتان صرفه جویی کنید.

  • آدرس دادن IP بدون محدودیت

IP های داینامیک به شما این امکان را می دهند که بتوانید به صورت مجدد از آدرس های IP استفاده کنید.

سیستم های شما به صورت اتوماتیک با یک IP داینامیک پیکربندی می شوند؛ برای اثبات این موضوع، این مثال را در نظر بگیرید که اگر شما رایانه جدیدی را به خانه تان بیاورید، دیگر نیاز نیست که IP سیستم قبلی را به صورت دستی حذف کنید.

  • وجود امنیت بیشتر در شبکه

به کمک یک آدرس IP داینامیک، امنیت شبکه شما بیشتر می شود؛ زمانی که فردی تجهیزات شبکه شما را مورد هدف قرار می دهد، دسترسی به مراتب سخت تر است. البته شما می توانید IP خودتان را به کمک روش های تغییر آی پی، پنهان کنید و امنیت شبکه خودتان را بیشتر کنید.

  • امنیت فیزیکی بهتر

زمانی که شما از IP داینامیک استفاده می کنید، پیدا کردن لوکیشن دقیق شما کار سختی است.

IP پویا چه معایبی دارد؟

آدرس IP داینامیک، برای تمامی موقعیت ها مناسب نیستند. دلیل این موضوع نیز این است که برای سرویس های اینترنتی مانند وب یا ایمیل به خوبی کاربرد ندارند.

  • برای سرویس های میزبانی شده کاربرد خوبی ندارد

اگر قصد دارید که یک سایت، میل سرور یا … را میزبانی کنید، IP داینامیک برایتان مشکل ساز خواهد بود. دلیل این موضوع نیز این است که DNS ها با IP های داینامیک خوب کار نمی کنند.

البته راه حل این مشکل استفاده از Dynamic DNS است که این گزینه هم هزینه ها و پیچیدگی ها را افزایش می دهد.

  • امکان دسترسی از راه دور را محدود می کند

این که شما از چه نرم افزار دسترسی از راه دوری استفاده کنید، استفاده از IP های پویا می تواند در زمان اتصال به برنامه شما با مشکل مواجه شود. در اینجا شما می توانید برنامه های تغییر آی پی را به کار بگیرید.

  • امکان خرابی بیشتر

متاسفانه در برخی از مواقع ISP قادر نیست که IP داینامیک به شما اختصاص دهد. هرچند احتمال وقوع این اتفاق کم است، اما این اتفاق می تواند اتصال شما را به اینترنت قطع کند.

  • لوکیشن

یک آدرس IP می تواند تمامی خدمات مربوط با لوکیشن شما را از کار بیاندازد. البته شما می توانید آدرس پویا را فعال نگه دارید تا مکان واقعی شما را مشخص نکند.

IP ثابت یا استاتیک چیست؟

IP استایتک (static) نیز یکی از انواع IP های عمومی است که به وسیله یک DHCP به یک دستگاه اختصاص داده می شود. DHCP به معنای یک پروتکل است که به صورت خودکار، توزیع آدرس های IP را مدیریت می کند. به عبارت ساده تر، شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ و IP است.

DHCP مخفف عبارت Dynamic Host configuration protocol است.

آی پی ثابت یا استاتیک چگونه کار می کند؟

ارائه دهنده سرویس اینترنتی شما، IP ثابت را در اختیار شما قرار می دهد. زمانی که شما وارد ISP خودتان می شوید، نوع اتصالی که برقرار می کنید، توسط ISP در نظر گرفته می شود و با در نظر گرفتن آن، یک ip ثابت در اختیار شما قرار می گیرد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که آی پی استاتیک بر خلاف IP پویا، هزینه در پی دارد و اگر شما بخواهید از آن استفاده کنید، باید هزینه آن را بپردازید. این IP درست مانند کدملی به دستگاه شما اختصاص داده می شود و منحصر به فرد خواهد بود.

کلیک کنید  CentOS Stream چیست؛ آیا می تواند جایگزین CentOS باشد؟

آی پی استاتیک چه مزایایی دارد؟

تا اینجا که با مفهوم IP استاتیک آشنا شده اید، حیف است که به بررسی مزایای آی پی استاتیک نپردازیم:

  • پشتیبانی بهتر از DNS
  • میزبان سرور
  • دسترسی آسان از راه دور
  • ارتباط قابل اطمینان تر
  • انتقال دادن آسان تر فایل ها

IP استاتیک چه معایبی دارد؟

از آن جایی که قرار است بدون جانبداری در مورد این آی پی ها صحبت کنیم، بنابراین به بررسی معایب آی پی استاتیک می پردازیم.

  • مشکلات امنیتی

(هکر ها می توانند با تشخیص موقعیت سرور، فرایند حمله را آسان تر به دست بیاورند)

  • هزینه بالا
  • تنظیمات پیچیده

IP شناور چیست؟

IP شناور یک آدرس عمومی است که قابل ردیابی و مسیریابی شدن است که به صورت خودکار به یک سیستم اختصاص داده نمی شود. بلکه در این آدرس مدیر سیستم بر اساس نوع نیاز آدرس ها را به صورت موقت به یک یا چند دستگاه اختصاص می دهد.

از این موضوع می توان نتیجه گرفت که دستگاه مورد نظر یک آدرس IP ثابت برای برقراری ارتباط با دستگاه های دیگر در شبکه ای private و غیرقابل تغییر دارد و همچنان نیز می تواند از یک IP شناور استفاده کند.

به کمک استفاده از IP شناور، دستگاه مورد نظر حتی در خارج از شبکه یا ابر (cloud) شناسایی می شود و در دسترس قرار می گیرد. در صورتی که تنظیم آدرس IP شناور به درستی صورت گرفته باشد، اگر برای دستگاه فعلی مشکلی پیش آید، آدرس IP به صورت اتوماتیک به دستگاه فعالی بعدی در شبکه منتقل می شود تا اطلاعات به صورت بی وقفه دریافت شود و به درخواست های ورودی پاسخ داده شود.

در ادامه به دیگر کاربرد های IP شناور اشاره می کنیم.

آی پی استاتیک، داینامیک و شناور

نحوه ایجاد IP شناور به چه صورت است؟

مدیر سیستم استخرهای IP رزرو شده ای را تعیین می کند که امکان انتخاب آدرس IP را به عنوان منابع در دسترس سرور، به کاربران می دهد. زمانی که کاربر این آی پی را دریافت می کند، مالک آن می شود؛ به این معنا که می تواند آن را به دستگاه خودش اختصاص دهد یا آن را از دستگاه خودش حذف کند و یا آن را به دستگاه دیگری اختصاص دهد.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که حتی اگر دستگاه را به صورت کامل از شبکه حذف کنیم، دسترسی کاربر به IP شناور کماکان باقی می ماند و از بین نمی رود.

دلیلی که برای استفاده از استخرهای IP وجود دارد، این است که ISP های مختلفی که وجود دارند، می توانند از هر استخر استفاده کنند و نیز شبکه هایی که از شبکه فعلی خارج هستند، به آن دسترسی داشته باشند.

این موضوع سبب می شود که این اطمینان را داشته باشید که امکان اتصال یا دسترسی قابل کنترل است. در صورتی که مشکلی که برای ISP پیش بیاید، کاربر می تواند به راحتی از طریق سرویس دهنده های دیگر، به استخر IP دسترسی داشته باشد.

چه مواقعی می توانیم از IP شناور استفاده کنیم؟

هرگونه خطا در شبکه های ارتباطی، می تواند یک وقفه در اجرای برنامه ها ایجاد کند. به همین دلیل توسعه دهنده ها از IP شناور استفاده می کنند تا این اطمینان را داشته باشند که برنامه هایی که طراحی کرده اند، در هر سناریویی می تواند عملکرد موفقی از خودش نشان دهد.

یکی از دیگر مواردی که IP شناور به درد می خورد، زمانی است که می خواهیم سایتمان را به سایت دیگری انتقال دهیم. فرض کنید که شما سایتتان را می خواهید از سرور A به سرور B انتقال دهید. در این شرایط از تنظیم DNS استفاده می کنیم (اگر اطلاعی در این زمینه ندارید، می توانید به مقاله آموزش تنظیم dns دامنه در سرور مجازی هاستینگ مراجعه کنید). به جز آی پی ثابت سرور خریداری شده که در DNS ثبت کرده ایم، نیاز به یک آی پی شناور داریم. دلیل این موضوع نیز آن است که آی پی ثابت در دو سیستم کار نمی کند و ما باید مشخص کنیم که کدام یک باید مسیر یابی شود. در این جا کاربرد آی پی شناور مشخص می شود. در قسمت C-Pnel هرکدام، ip شناور را تعریف می کنیم که عملکردی مانند پل دارد و کمک می کند که سایت بدون آن که قطعی برای کاربران داشته باشد، از سروری به سرور دیگر منتقل شود.

IP شناور می تواند کارایی های زیر را نیز داشته باشد:

  • عملکرد متعادل کننده بار را داشته باشد
  • تعادل را میان نود ها (Node) و ترافیک هایی که دریافت می شود برقرار کند؛ این کار را با کمک توزیع کردن ورودی ها (ترافیک های شبکه) و نودهای جایگزین انجام می دهد.
  • به کمک IP شناور، قسمتی از درخواست های دریافتی، بین چندین سیستم مختلف تقسیم بندی می شود (این کار درست مانند عملکرد پردازنده های کامپیوتری است که فشار موجود را بین هسته های مختلف تقسیم می کند).

آی پی شناور چه مزایایی دارد؟

در این قسمت شما را با مزایای آی پی شناور آشنا می کنیم:

  • منعطف بودن درخور توجه

شما می توانید آی پی های شناور را در محیط های failover و switching استفاده کنید. زمانی که بخواهید سایت خودتان را یا اپلیکیشن را با کمترین میزان اختلال استفاده کنید، می توانید از آی پی شناور استفاده کنید.

زمانی که شما یکی از دستگاه ها را ارتقا می دهید، دستگاه بعدی می تواند ترافیک های ورودی را دریافت کند و در این صورت پس از تکمیل شدن فرایند ارتقا، ترافیک ها به دستگاهی که ارتقا داده شده است، هدایت می شود.

  • IP نهایی را می توانید نشان دهید

اگر شما چندین سیستم را به عنوان سرور داشته باشید، تنها آی پی هایی که رزرو شده اند به کاربر نهایی نشان داده می شوند و آدرس آی پی سرور ارائه دهنده سرویس نشان داده نمی شود.

آی پی داینامیک و استاتیک چه تفاوتی دارند؟

پس از آن که با مفاهیم هر کدام از آی پی ها آشنا شدید، می پردازیم به مقایسه این آی پی ها. پس اگر می خواهید بدانید که این IP ثابت و پویا چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند، این قسمت را با دقت مطالعه کنید.

تفاوت در هزینه

IP ثابت هزینه دارد و رایگان نیست، اما IP پویا و متغیر به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می گیرد. در صورتی که شما نیازی به IP ثابت ندارید، بهتر است که هزینه نکنید.

دورکاری با آی پی ثابت و پویا

از آن جایی که بسیاری از مشاغل به سمت دورکاری و فریلنسری رفته اند، نقش IP ثابت برای این افراد پررنگ تر شده است. همانطور که گفتیم آی پی استاتیک، به صورت دائمی به یک دستگاه اختصاص داده می شود و تغییری نمی کند و به همین دلیل پیدا کردن و متصل شدن دستگاه های دیگر به دستگاهی با IP ثابت، آسان تر است.

نکته ای که وجود دارد، این است که اگر دستگاه مرکزی IP متغیر داشته باشد، پیدا کردن IP آن دستگاه به مراتب سخت تر خواهد بود. بنابراین برای انجام کار ریموت، استفاده از IP ثابت بهتر است.

خدمات میزبانی

یکی از شرکت هایی که همیشه به اینترنت قوی و همیشه متصل نیاز دارند، شرکت هایی هستند که خدمات هاستینگ ارائه می دهند. شرکت هایی هم که دریافت کننده خدمات میزبانی هستند، باید این امکان را داشته باشند که به سرور مرکزی متصل شوند. به کمک IP ثابت، می توان ردیابی و پیدا کردن سرور مرکزی را ممکن کرد، اما IP متغیر چنین امکانی را به دستگاه نمی دهد.

امنیت IP ثابت و پویا

برعکس IP داینامیک که مدام تغییر می کند، IP استاتیک، همیشه ثابت است و به همین دلیل سبب می شود که ردیابی یک دستگاه سریع تر انجام شود.

اگر شما هم کسب و کاری دارید که دلتان نمی خواهد اطلاعاتتان نشت کند یا توسط هکر ها هک شود، سراغ IP استاتیک نروید؛ چرا که احتمال ردیابی شما بالاتر می رود، پس بهتر است به سراغ IP های متغیر و پویا بروید.

آی پی استاتیک، داینامیک و شناور

چگونه IP ثابت داشته باشیم؟

اگر شما جزو افرادی هستید که نیاز به IP ثابت دارید، این قسمت را با دقت بخوانید، چرا که به شما روش های داشتن IP ثابت را می گوییم، در نهایت این شما هستید که بسته به نیازتان باید یکی از روش های گفته شده را انتخاب کنید.

تامین IP ثابت از ارائه دهنده اینترنت

اولین روشی که می توانید به کمک آن IP ثابت داشته باشید، این است که از ارائه دهنده خودتان بخواهید که یک IP اختصاصی ثابت برایتان ارائه دهد. این IP، یک IP ایرانی است و شما برای انجام کارهایی مانند ترید، ثبت نام در بایننس، استفاده از خدمات پی پال و… از این IP استفاده کنید و برای انجام دیگر کارها، با محدودیت مواجه خواهید بود.

استفاده از vpn

دومین راهی که می توانیم IP ثابت داشته باشیم، استفاده از vpn است. زمانی به vpn متصل می شوید، این vpn به سرور های سازنده متصل می شود و در نهایت یک اتصال خصوصی که کاملا رمزنگاری شده است و لینک های قابل اعتمادی دارد، در اختیار شما قرار داده می شود.

البته باید توجه داشته باشید که vpn های رایگان، IP ثابت در اختیارتان قرار نمی دهند و تنها برخی از vpn های پولی هستند که IP ثابت می دهند.

استفاده از vps

Vps یا همان سرور مجازی، یکی از بهترین روش ها برای داشتن IP ثابت است. سرور مجازی، شبیه سازی شده سرور است که به کمک فناوری مجازی سازی ایجاد می شود. در این تکنولوژی از واقعیت فیزیکی و واقعی سرور، چندین نسخه مجازی سرور ایجاد می شود که منابع و امکانات مستقل دارند و می توان در اختیار کاربران قرار داد.

با خرید vps انگار یک سیستم کامپیوتر بسیار پر قدرت خریداری می کنید که به صورت 24 ساعته روشن است و شما مانند یک کامپیوتر می توانید از آن استفاده کنید.

اگر شما هم دوست دارید که با استفاده از vps یک آی پی ثابت خارجی داشته باشید و در سایت هایی مانند فارکس، بایننس و پی پال فعالیت کنید، می توانید سری به صفحه خرید سرور مجازی بزنید.

سخن آخر

در این مقاله در مورد انواع IP ثابت (استاتیک)، پویا (داینامیک) و شناور صحبت کردیم و در مورد جزئیات هریک صحبت کردیم. همانطور که مشاهده کردید، هرکدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و شما باید بر حسب نیاز خودتان، از یکی از این موارد استفاده کنید.

نمی توان به صورت کلی گفت که کدام یک بر دیگری برتری دارد. چرا که هرکدام کاربرد و عملکرد خاص خودشان را دارند. اگر دوست دارید که در مورد تغییر آی پی بیشتر بدانید، می توانید سری به مقاله چگونه IP خود را تغییر دهیم مراجعه کنید.

در صورتی که سوالی در این زمینه داشته باشید، می توانید در قسمت نظرات با ما مطرح کنید تا در سریع ترین زمان پاسخ دهیم.

 

سوالات متداول:

خیر این سایت ها IP های ایران را محدود کرده اند و به همین دلیل اگر قصد فعالیت در این سایت ها را دارید، باید از IP ثابت خارجی استفاده کنید.

IP شبکه ای در اینترنت است که به یک سرور خاص اختصاص دارد و مالک آن مشخص است. زمانی که شما IP اختصاصی خریداری می کنید، آن آدرس به صورت کامل متعلق به سایت شماست.

با خرید سرور اختصاصی و سرور مجازی یک IP اختصاصی در اختیار شما قرار می گیرد.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید