شما برای مطالعه این مقاله فقط 6 دقیقه وقت نیاز دارید

rocky-linux-is-better-or-centos

سیستم عامل Rocky linux بهتر است یا Centos

4.3/5 - (3 امتیاز)

Rocky Linux یک توزیع رایگان برای لینوکس است که مبتنی بر Red Hat Enterprise Linux است و قرار است به عنوان جایگزینی از CentOS شود. راکی لینوکس بسیار پایدار و کاربرپسند است، اما این سوال وجود دارد که آیا Rocky linux می تواند جایگزین خوبی برای CentOS باشد یا خیر اصلا سیستم عامل Rocky linux بهتر است یا Centos؟

راکی لینوکس را باید جانشین CentOS دانست که با ویژگی هایی مانند یوزرفرندلی بودن و پایداری بالایی که دارد، سبب شده است با وجود عمر کمی که دارد با CentOS مقایسه شود.

ما هم تصمیم گرفتیم راکی لینوکس را بررسی کنیم و به جواب این سوال برسیم. اگر شما هم به سیستم عامل های لینوکسی علاقه مند هستید و دوست دارید که در سرور خودتان نیز از سیستم عامل لینوکسی استفاده کنید، توصیه می کنیم برای خرید به صفحه خرید سرور مجازی لینوکس مراجعه کنید. همراهمان باشید.

راکی لینوکس چیست؟

برای آن که بدانیم سیستم عامل Rocky linux بهتر است یا Centos، بهتر است ابتدا با هرکدام از این ها به صورت مختصر آشنا شویم.

Rocky Linux یک توزیع لینوکس با قابلیت HPC است که برای سرورها و برنامه های دسکتاپ مناسب است. این سیستم عامل، منبع باز و باینری است و با لینوکس تجاری Red Hat Enterprise (RHEL) سازگار است. راکی لینوکس به عنوان جانشین غیررسمی CentOS، توزیع RHEL در نظر گرفته می شود. این سیستم عامل برای اهداف مختلف مناسب است و یک گزینه پایدار و کاربرپسند برای مشاغل و کاربران خصوصی است. بنیاد نرم افزار Rocky Enterprise مسئولیت این توزیع لینوکس را بر عهده دارد.

تاریخچه راکی ​​لینوکس

نیاز به توزیع رایگان لینوکس جدید مبتنی بر RHEL زمانی بوجود آمد که Red Hat پایان پشتیبانی از CentOS را اعلام کرد. هرچند CentOS Stream جایگزین آن است، اما همچنان منبع باز و توزیع سازگار باینری RHEL نیست.

CentOS Stream از سال 2021 منتشر شده است و به روز رسانی های متعددی دریافت می کند، به این معنی که در برخی موارد فاقد امنیت لازم است. CentOS Stream در درجه اول به عنوان یک محیط آزمایشی برای نوآوری ها عمل می کند که ممکن است در آینده بخشی از توزیع تجاری شود. این یک شکاف برای کاربران CentOS ایجاد کرده است که با دو سیستم عامل جدید پر می شود.

راکی لینوکس در سال 2021، چند ماه پس از AlmaLinux منتشر شد. گرگوری کورتزر، یکی از بنیانگذاران CentOS، مسئول نسخه جدید لینوکس است که به نام همکار فقید او راکی ​​McGaugh نامگذاری شده است. اولین نسخه پایدار راکی ​​لینوکس در 21 ژوئن 2021 به عنوان نسخه 8.4 منتشر شد. شماره نسخه بالا بر اساس تعیین RHEL است. راکی لینوکس شبیه سازی RHEL است و با باینری سازگار است و در حال حاضر توسط حامیان مالی بزرگ و قوی پشتیبانی می شود. موفقیت راکی ​​لینوکس به این بستگی دارد که آیا کاربران فعلی CentOS سیستم جدید را بپذیرند یا خیر. با تمام این ها، می توانیم بگوییم این پروژه به خوبی استارت خورده است.

اگر دوست دارید در مورد AlmaLinux به عنوان جایگزین CentOS بیشتر بدانید، مقاله معرفی سیستم عامل Alma linux جایگزین Centos را مطالعه کنید.

مزایا و معایب راکی ​​لینوکس چیست؟

عمر راکی لینوکس چندان طولانی نیست، بنابراین صحبت کردن در مورد مزایا و معایب آن کار آسانی نیست. با این حال، همان کارکرد چندماه اول نشان داده است که این سیستم پتانسیل موفقیت برای جانشینی CentOS را دارد. برای ارزیابی مزایا و معایب توزیع لینوکس، نگاهی دقیق‌تر به ویژگی‌های ویژه خواهیم داشت.

مزایای راکی لینوکس

مزایا

در ابتدا به مزایای این سیستم عامل می پردازیم.

تیم

کاربران قبل از انتشار راکی لینوکس، به تیم پشتیبان این سیستم عامل ایمان زیادی داشتند. گرگوری کورتزر به عنوان یکی از بنیانگذاران، دقیقاً می دانست که کاربران توزیع محبوب CentOS در راکی ​​لینوکس از چه چیزی استقبال می کنند؛ همین موضوع نشان دهنده شایستگی جانشینی برای CentOS است.

پایداری

پایداری همیشه یکی از مزیت های CentOS بوده است و تمرکز راکی ​​لینوکس نیز بر همین موضوع است. تمرکز بر روی سیستمی است که به دلیل به روز رسانی های جدید به آرامی و بدون غافلگیری ناخوشایند کار می کند.

سازگاری

راکی ​​لینوکس با لینوکس Red Hat Enterprise سازگار باینری است و آن را جایگزین خوبی می کند. مهاجرت از CentOS، AlmaLinux و سایر توزیع ها نیز با ابزار migrate2rocky بسیار آسان است.

منبع باز

سازگاری باینری تنها ویژگی نیست که راکی ​​لینوکس به دنبال آن است، بلکه ویژگی های دیگری مانند منبع باز بودن نیز همچنان پابرجاست که می توان گفت برای همه کاربران مفید است. اگر نسخه جدید لینوکس بتواند یک جامعه بزرگ و متعهد دیگر را متحد کند، دیگر هیچ چیز نباید مانع از مستند سازی یکپارچه، مدیریت امنیتی کامل و به‌روزرسانی‌های منظم باشد که با در نظر گرفتن کاربران ایجاد می‌شوند.

کلیک کنید  دستور pwd در لینوکس: راهنمای نمایش مسیر دایرکتوری فعلی

کاربران امیدوارند که راکی ​​لینوکس بتواند همان کاری را که نسخه قبلی خودش شروع کرده بود ادامه دهد.

معایب راکی لینوکس

معایب

در این بخش به معایب راکی لینوکس می پردازیم تا شناخت شما را از این سیستم عامل بیشتر کنیم.

تجربه اندک

راکی ​​لینوکس هنوز یک تازه وارد است، به همین دلیل است که اطلاع کمی از تجربه کاربران وجود دارد و گزارش های کاربران یا مستندات دقیق هنوز کمیاب است. هنوز نمی توان به طور قطعی ارزیابی کرد که توزیع جدید لینوکس چقدر خوب است. برای شرکت هایی که به سیستم عامل خود متکی هستند که واقعاً تا حد امکان ایمن و روان کار می کند، این یک سقوط بزرگ محسوب می شود.

آینده نامشخص

سقوط دوم نیز در مسیری مشابه است. هرچند راکی لینوکس هنوز در مراحل اولیه خود است، اما در حال برنامه ریزی برای آینده است. اینکه آیا تیم توسعه دهنده راکی لینوکس می‌تواند به‌روزرسانی‌های منظم را ارائه کند و جانشین‌های احتمالی دیگر را توسعه دهند یا نه، به جامعه متعهد و بودجه لازم بستگی دارد.

شرکت‌های بزرگ در حال حاضر به عنوان حامی مالی فعالیت می‌کنند، با این حال، باید دید این حمایت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و آیا منابع مالی تاکنون کافی است یا خیر.

به روز بودن

قابلیت اطمینان ذکر شده در بالا نیز ممکن است به عنوان یک نقطه ضعف برای برخی از کاربران تلقی شود. اگرچه به نظر می رسد راکی ​​لینوکس نیز مانند CentOS بسیار پایدار اجرا می شود، آخرین برنامه ها زمان می برد تا در دسترس قرار گیرند. اگر می‌خواهید همیشه به‌روز باشید، ممکن است بخواهید CentOS Stream را انتخاب کنید، زیرا به‌روزرسانی‌های مکرر در نسخه در حال انجام وجود دارد.

راکی لینوکس در مقایسه با CentOS Stream در آرامش بیشتری کار خواهد کرد. این یک مزیت برای کاربرانی است که به ثبات اعتماد دارند. با این حال، توسعه دهندگان و کاربران قدرتمند ممکن است یک منطقه لینوکس جایگزین را ترجیح دهند

مقایسه

در یک مزیت برای کاربرانی است که به ثبات اعتماد دارند. با این حال، توسعه دهندگان و کاربران قدرتمند ممکن است یک توزیع جایگزین لینوکس را ترجیح دهند.

این سیستم عامل برای چه کسانی مناسب است؟

گروه هدف راکی ​​لینوکس از قبل مشخص است. شرکت ها و کاربران خصوصی که به یک نسخه لینوکس قابل اعتماد، کاربرپسند و رایگان متکی هستند از راکی لینوکس رضایت خواهند داشت. عملکردهای کلیدی سازمانی، مقیاس بزرگ، ابر و محاسبات با عملکرد بالا یکپارچه شده اند و راکی ​​لینوکس را به لیست توزیع های سرور لینوکس پیشنهادی اضافه می کند.

شبیه سازی RHEL به ویژه برای شرکت ها ارزش توجه دارد. شما یک جایگزین تقریبا معادل و سازگار باینری دریافت می کنید که به صورت رایگان در دسترس است.

جایگزین های راکی ​​لینوکس چیست؟

اگر راکی ​​لینوکس نتوانست توجه شما را به عنوان جانشین CentOS جل کند، توزیع های لینوکس متعدد دیگری وجود دارد که می توانید از بین آن ها انتخاب کنید، این توزیع ها را در ادامه معرفی می کنیم.

جایگزین های راکی لینوکس

اوبونتو

اوبونتو یکی از محبوب ترین سیستم عامل های لینوکس است. همچنین رایگان، منبع باز است و توسط یک جامعه بزرگ حمایت می شود. یکی از مزیت های این توزیع، کاربر پسند بودن آن است. این سیستم همچنین بسیار امن و پایدار است.

openSUSE Leap

openSUSE Leap از سال 2015 در دسترس است و توسط شرکت نورنبرگ SUSE Software Solutions Germany GmbH با همکاری نزدیک با جامعه توسعه دهندگان توسعه یافته است. این سیستم از اجزای متعددی از راه حل شرکتی پولی SUSE Linux استفاده می کند، اما منبع باز و رایگان است.

آلمالینوکس

پس از اعلام پایان پشتیبانی از CentOS، راکی ​​لینوکس تنها جانشینی نبود که ظاهر شد. AlmaLinux با لینوکس Red Hat Enterprise نیز باینری سازگار است و توسط یک انجمن توسعه داده شده است و به صورت رایگان در دسترس است. این که آیا AlmaLinux یا Rocky Linux جانشین بهتر CentOS هستند تا چند سال دیگر مشخص خواهد شد.

سخن آخر

در این مقاله در مورد راکی لینوکس که جایگزین CentOS است، صحبت کردیم و ویژگی های آن را بیان کردیم. به صورت کلی می توانیم بگوییم که راکی لینوکس بهتر از CentOS است و دلیل آن نیز تجربه کاربری بهتر و پایداری بیشتر آن است. چنانچه هنوز در این باره ابهامی برایتان باقی مانده است، توصیه می کنیم که در قسمت نظرات با ما مطرح کنید تا در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

 

سوالات متداول:

هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند که آن ها را متفاوت می کند؛ اما این که کدام یک جانشین بهتری است، آن را زمان ثابت خواهد کرد!

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

16 دی 1402
ِA.J

درود بر شما با سپاس فراوان از توضیحات کامل و گویا وقتی دیدم دیدگاهی ثبت نشده گفتم نظر خودم رو در خصوص این توزیع از لینوکس به اشتراک بزارم شاید مفید واقع بشه طی چند سالی که با ماشینی (سیستم عامل) همچون خانواده BSD کار کردم این توزیع از لینوکس که بر پایه RPM و خانواده لینوکس نظرم رو جلب کرد و شروع به کار کردن و کسب تجربه با این ورژن از خانواده سیستم عامل لینوکس کردم. اگر از نظر پایداری بخوام صحبت داشته باشم به فرموده نمیشه الان در بارش نظری داد امّا به جرات می تونم بگم واقعاً هسته محکمی داره و از منابع سخت افزاری به صورت بهینه شده استفاده میکنه. دستورات yum و dnf به خوب برای کار با مخازن تعبیه شده. یکی دیگر از مزیت هاش هماهنگی بسیار نزدیک با آزمون های LPIC هستش و آخرین مزیت که روئیت شد آپدیت هایی با نسخه نامزد نشر هستش و به ندرت آپدیت هایی با نسخه بتا مشاهده میشه. امّا چند معایب هم که تجربه کردم مشاهده کش های زیاد بعد از نصب برنامه و پاک کردن برنامه ها هستش و کار با SELinux برای کانفیگ سطوح دسترسی ماشین (سیستم عامل) نیازمند تجربه بالا همچون CentOs هستش که همچون دیگر ورژن ها به صورت اتوماتیک تنظیم شده نیست که باید به صورت دستی چند فایل ادیت بشه که نمیشه گفت عیب به هر حال شیرینیه لینوکس کار با ترمینال و ادیت فایل ها هستش. در کل اگر هم معایبی داشته باشه مزیت های آن پرده بر معایب آن کشیده

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید