شما برای مطالعه این مقاله فقط 4 دقیقه وقت نیاز دارید

professional-vps-and-dedicated-server
دسته بندی : آموزش شبکه

سرور مجازی حرفه ای بخریم یا سرور اختصاصی؟!

4.5/5 - (2 امتیاز)

اگر نگاهی به صفحه خرید سرور مجازی های ما بیاندازید، با پلن سرور مجازی حرفه ای مواجه خواهید شد. بسیاری از افرادی که قصد خرید سرور دارند، مدام این سوال در ذهنشان نقش می بندد که سرور مجازی حرفه ای انتخاب کنند یا سرور اختصاصی؟ دانستن تفاوت بین سرور مجازی حرفه ای و سرور اختصاصی می تواند به این سوال شما پاسخ دهد. پس همراه ما باشید تا این دو نوع سرور را بررسی کنیم.

سرور مجازی حرفه ای، دارای سخت افزار قدرتمند تر و اینترنت پرسرعت تر هستند. سرور مجازی حرفه ای با وجود داشتن سخت افزارهای قدرتمند نسبت به سرور مجازی معمولی، تفاوت هایی را با سرور اختصاصی دارد.

سرور اختصاصی چیست؟

سرور یک کامپیوتر بسیار قدرتمند است که به صورت 24 ساعته روشن است و اینترنت پرسرعت دارد. ویژگی های سخت افزاری و منابع و امکانات سرور، آن را از یک سیستم معمولی و حتی حرفه ای جدا می کند. هر سرور فیزیکی تنها در اختیار یک مشتری است و با هیچ کلاینت دیگری اشتراک ندارد. زمانی که فردی سرور اختصاصی خریداری می کند، می تواند تمامی امکانات را به صورت انحصاری استفاده و کنترل آن را در دست داشته باشد.

از آن جایی که سرور اختصاصی تنها در دست یک کاربر است، امنیت بالاتری را دارد. سرور اطلاعات شما را در خودش دارد و محافظ اطلاعات و داده های شماست. در صورتی که دوست دارید بیشتر با سرور اختصاصی آشنا شوید، می توانید مقاله سرور اختصاصی چیست ما را مطالعه کنید.

سرور مجازی حرفه ای

سرور مجازی (vps) چیست؟

زمانی که در سرور ها از تکنولوژی مجازی سازی استفاده می شود، یک سرور به چندین سرور مجازی با منابع و امکانات مستقل تقسیم می شود که در اختیار کاربران قرار می گیرد.

در سرور مجازی بر خلاف هاست اشتراکی، منابع و امکانات به صورت کاملا مستقل و جدا هستند و عملکرد هیچ یک بر دیگری تاثیر ندارد. در vps کاربران در منابع فیزیکی اشتراک دارند. درست مانند واحد های یک آپارتمان که به صورت مستقل از هم هستند و در برخی منابع مانند آسانسور، پارکینگ، ورودی و راه پله ها اشتراک دارند. ما در مقاله سرور مجازی چیست به صورت کامل در این زمینه صحبت کرده ایم.

سرور مجازی حرفه ای چیست؟

در سرور مجازی حرفه ای، منابع بیشتر از یک سرور مجازی معمولی است. سرور مجازی حرفه ای مشخصات سخت افزاری قوی تری دارد. رم سرور مجازی حرفه ای نسبت به پلن های دیگر سرور مجازی بالاتر است و داشتن این رم بالاتر سبب می شود که اینترنت پرسرعت تری در اختیارتان قرار بگیرد.

سرور مجازی حرفه ای فضای سرور بیشتری دارد و بالطبع از پردازنده قوی تری نیز برخوردار است.

سرور مجازی حرفه ای برای کسانی مناسب است که نیاز به منابع و امکانات بیشتری دارند و سرعت برایشان اهمیت زیادی دارد. هرچند در سرور مجازی حرفه ای و سرور اختصاصی، منابع و امکانات و پردازنده ها بسیار قدرتمند است، اما بازهم تفاوت هایی دارند که در ادامه به این تفاوت ها اشاره می کنیم.

کلیک کنید  کنترل پنل دایرکت ادمین چیست؟

سرور مجازی حرفه ای

سرور مجازی حرفه ای یا سرور اختصاصی؛ خرید کدام بهتر است؟

تا اینجا هم در مورد سرور مجازی حرفه ای توضیح دادیم و هم در مورد سرور اختصاصی. تا حد زیادی با تفاوت های بنیادی این دو آشنا شدید. تفاوت های موردی دیگر را در اینجا به صورت کلی اشاره می کنیم.

قیمت

میزان بودجه ای که برای سرمایه گذاری روی سرور سایتتان دارید، یکی از فاکتورهای مهم انتخاب سرور اختصاصی یا حرفه ای است. سرور مجازی حرفه ای قیمت پایین تری نسبت به سرور اختصاصی دارد. اگر سایتی دارید که تازه راه اندازی کرده اید و نمی توانید میزان بودجه زیادی را صرف سرور کنید، سرور مجازی حرفه ای گزینه مناسب تری برایتان است.

منابع

مزیتی که سرور اختصاصی در اینجا مشخص می شود؛ چرا که در سرور اختصاصی تمامی منابع به صورت اختصاصی در اختیار یک نفر است، اما در سرور مجازی حرفه ای، در برخی از منابع بین کلاینت ها اشتراک وجود دارد.

پیکربندی و سفارشی سازی

در سرور اختصاصی شما امکان پیکربندی و نصب کردن تمامی نرم افزار ها را دارید. در سرور مجازی پیکربندی و نصب برنامه ها به کمک پشتیبانی نرم افزار مجازی سازی ممکن است.

تقسیم پذیری

همانطور که می توانید حدس بزنید، سرور اختصاصی امکان تقسیم پذیری به ماشین های مجازی کوچک تر دارد، اما سرور مجازی از قابلیت تقسیم پذیری برخوردار نیست.

عملکرد

سرور مجازی حرفه ای از نظر قدرت سخت افزاری عملکردی متوسط و محدود دارد، این در حالی است که سرور اختصاصی از تمام منابع موجود استفاده می کند و قدرت سخت افزاری بالایی دارد.

امنیت

سرور مجازی حرفه ای دارای امنیت بالاتری است اما از آنجایی که سرور اختصاصی تنها در اختیار یک کلاینت است، امنیت بالاتری دارد.

مقیاس پذیری

در این جا سرور مجازی حرفه ای نقطه قوت خودش را معلوم می کند، چرا که امکان مقیاس پذیری بالایی دارد و شما می توانید منابع آن را ارتقا دهید، اما سرور اختصاصی امکان مقیاس پذیری ندارد.

اگر دوست دارید که بیشتر با تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی آشنا شوید، می توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

سخن آخر

در این مقاله در مورد سرور مجازی حرفه ای و سرور اختصاصی صحبت کردیم و جزئیات هرکدام را بیان کردیم. همانطور که مشاهده کردید، هر کدام نقاط ضعف و قوت خودشان را دارند و بسته به نیاز و کاربرد هر شخص، برتری آن ها مشخص می شود، به عبارت دیگر این شما هستید که باید انتخاب کنید خرید سرور مجازی حرفه ای به نفعتان است یا خرید سرور اختصاصی؟ ما در این مقاله تفاوت های این دو را بیان کردیم و به نقاط ضعف و قوت هرکدام نیز اشاره کردیم تا به شما در انتخاب درست کمک کنیم.

در صورتی که سوالی در این زمینه دارید یا تجربه ای از کار کردن با سرور مجازی حرفه ای یا سرور اختصاصی دارید، با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

بیشترین تفاوت سرور مجازی و سرور مجازی حرفه ای در میزان منابع و امکانات است.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید