شما برای مطالعه این مقاله فقط 5 دقیقه وقت نیاز دارید

persianizing-the-linux-language
دسته بندی : آموزش لینوکس

چگونه زبان کیبورد لینوکس را فارسی کنیم؟

4/5 - (3 امتیاز)

معمولا زبان پیش فرض کیبورد در لینوکس انگلیسی است و اگر شما بخواهید زبان کیبوردتان را تغییر دهید، باید یک سری مراحل را طی کنید. نحوه تغییر دادن زبان کیبورد لینوکس در توزیع های مختلف متفاوت است. ما برای راحتی کار شما، تغییر زبان کیبورد در توزیع های مختلف را آورده ایم. همراه ما باشید.

تغییر زبان کیبورد از انگلیسی به فارسی در سیستم عامل های لینوکس، کار راحتی است که بسیاری از فارسی زبانان به آن نیاز پیدا می کنند. این کار راحت است و به کامند خاصی نیاز نیست.

تغییر زبان کیبورد در کالی لینوکس

زمانی که شما کالی لینوکس را در سیستمتان نصب کنید، مشاهده خواهید کرد که به صورت پیش فرض زبان انگلیسی روی آن نصب شده است.

برای شروع کار، در قسمت چپ تسکبار (Taskbar) روی منوی استارت کالی لینوکس کلیک کنید. در قسمت پایین که در قسمت زیر هم مشاهده می کنید، باید روی آیکوون all settings کلیک کنید.

تغییر زبان کیبورد در کالی لینوکس

در پنجرهSetting  که برایتان باز می شود، گزینه keyboard  را انتخاب کنید.

تغییر زبان کیبورد در کالی لینوکس

پس از آن که keyboard  برایتان باز شد، سربرگ Layout  را انتخاب کنید.

تغییر زبان کیبورد در کالی لینوکس

برای اضافه کردن زبان فارسی به کیبورد کالی لینوکس، در بخش پایینی Layout  گزینه add را انتخاب کنید.

اگر گزینه ها فعال نبودند، شما می توانید در آن پنجره تیک گزینه Use System defaults  را بردارید. پس از آنکه روی گزینه add کلیک کردید، کالی لینوکس شما لیستی از زبان ها را به شما نشان می دهد. از بین لیست زبان ها،persian  را پیدا کنید و پس از آن روی گزینه ok کلیک کنید.

تغییر زبان کیبورد در کالی لینوکس

به همین راحتی زبان فارسی هم به سیستم شما افزوده شد.

برای آن که کارتان راحت شود، در بخش Change layout option  می توانید کلید ترکیبی دلخواه خودتان را انتخاب کنید و به راحتی بین زبان های کیبوردتان جابجا شوید.

تغییر زبان کیبورد لینوکس اوبونتو

برای تغییر زبان در اوبونتو هم باید وارد System Settings  شوید.

تغییر زبان کیبورد لینوکس اوبونتو

پس از آن وارد قسمت Text Entry شوید.

تغییر زبان کیبورد لینوکس اوبونتو

برای آن که بتوانید زبان دیگری را اضافه کنید، روی آیکون + کلیک کنید.

تغییر زبان کیبورد لینوکس اوبونتو

در صفحه ای که برایتان باز می شود، Persian  را انتخاب کنید و گزینه add  را انتخاب کنید.

تغییر زبان کیبورد لینوکس اوبونتو

به همین راحتی زبان فارسی به صفحه کیبورد شما اضافه شد.

اگر با ویندوز کار کرده باشید، این را می دانید که برای تغییر زبان های نوشتاری باید کلید های ALT و SHIFT را به صورت همزمان فشار دهید تا بین زبان های مختلف جابجا شوید. در توزیع اوبونتو اما این داستان متفاوت است و شما برای این کار باید کلید های WIN + Space به صورت همزمان فشار دهید. اگر به استفاده از ویندوز عادت کرده اید و هنوز جابجایی بین زبان ها را به کمک ALT و SHIFT انجام می دهید، می توانید در اوبونتو هم به کمک این کلیدها، بین زبان های کیبوردتان جا به جا شوید؛ می پرسید چگونه؟ مراحل زیر را طی کنید:

روی قسمت Switch to next source using کلیک کنید و پس از آن کلید های ALT و SHIFT را بفشارید.

کلیک کنید  وصل شدن به سرور مجازی لینوکس از طریق ادیتور ویژوال استودیو (Visual Studio)

تغییر زبان کیبورد لینوکس اوبونتو

اگر تیک گزینه Show current input source in the menu bar را فعال کنید، در منو بار می توانید زبان کیبوردی که فعال است را مشاهده کنید و حتی از آن برای تغییر زبان استفاده کنید.

تغییر زبان کیبورد لینوکس در توزیع مینت

به صورت پیش فرض لینوکس مینت از چندین زبان پیشتیبانی می کند و شما نیازی به نصب کردن برنامه خاصی برای تایپ ندارید. برای آن که زبان مورد نظرتان را اضافه کنید، باید Keyboard Layouts را از System Settings انتخاب کنید.

تغییر زبان کیبورد لینوکس در توزیع مینت

به مسیر Hardware\ keyboard بروید.

تغییر زبان کیبورد لینوکس در توزیع مینت

طبق عکس روی Layouts   بروید و + را انتخاب کنید و در کادر مرتبط با choose a layout زبانی که می خواهید اضافه کنید را انتخاب کنید و add را انتخاب کنید.

تغییر زبان کیبورد لینوکس در توزیع مینت

برای آنکه کلید های میانبر تغییر زبان را تنظیم کنید، نیاز است که مسیر زیر را طی کنید:

options\ Switching to another layout

بسته به نیازی که دارید، می توانید کلید های میانبر تغییر زبان را انتخاب کنید.

تغییر زبان کیبورد لینوکس در توزیع مینت

افزودن زبان فارسی در کیبورد لینوکس دبیان 8

یکی دیگر از توزیع هایی که توسط کاربران استفاده می شود، توزیع دبیان 8 است. در این توزیع هم مانند توزیع های دیگر نیاز است که وارد Settings شوید تا all settings برایتان باز شود.

پس از آن کاری که باید انجام دهید، این است که به قسمت keyboard بروید و در تب typing روی input sources کلیک کنید.

پنجره Region & Language برایتان باز می شود که می توانید از قسمت input Sources روی علامت + کلیک کنید و از بین گزینه های مختلفی که وجود دارد، Persian را انتخاب کنید و در سیستم عاملتان اضافه کنید.

شما می توانید در دبیان 8 هم کلیدهای میانبر برای تغییر دادن زبان کیبورد را تنظیم کنید. اگر می خواهید که از ALT و SHIFT برای این کار استفاده کنید، می توانید Tweake tool را اجرا کنید و به قسمت typing بروید.

کاری که اکنون باید انجام دهید، این است که از سمت راست و از روی قسمت Switching to another layout گزینه ALT و SHIFT را انتخاب کنید. به همین راحتی توانستید زبان سیستم عامل خودتان را به فارسی تغییر دهید و میانبرهای آن را تعیین کنید.

سخن آخر

ما در این مقاله به شما آموزش دادیم که چگونه باید در توزیع های مختلف لینوکس زبان کیبورد خودتان را به فارسی تغییر دهید. اگر توزیع های مختلف را مطالعه کرده باشید، می توانید حدس بزنید که مراحل تقریبا شبیه به یکدیگر هستند و در صورتی که شما از توزیع دیگری استفاده می کنید، می توانید مراحلی که بیان کردیم را در توزیع لینوکس خودتان امتحان کنید.

شما می توانید هر سوالی که در رابطه با این موضوع دارید، با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید تا در سریع ترین زمان شما را راهنمایی کنیم. اما شما هم به این سوال ما پاسخ دهید که آیا از لینوکس تنها در سیستم خانگی خودتان استفاده می کنید یا در سرورتان هم از لینوکس استفاده میکنید؟ از آن جایی که سرور لینوکس امنیت بسیار بالایی دارد، به همین دلیل توصیه ما این است که از سیستم عامل لینوکس در سرورتان هم استفاده کنید. برای داشتن یک سرور لینوکسی، می توانید به صفحه خرید سرور مجازی لینوکس ما سر بزنید و اگر نیازی به راهنمایی داشتید، با تیم پشتیبانی ما در ارتباط باشید؛ تیم ما به صورت 24 ساعته برای پاسخگویی به سوالات شما آنلاین است.

 

سوالات متداول:

روش کار تقریبا مشابه است و اگر این مقاله را مطالعه کنید، متوجه می شوید که کار سختی نیست و خودتان هم می توانید به رحتی از عهده آن بربیایید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید