شما برای مطالعه این مقاله فقط 5 دقیقه وقت نیاز دارید

openBSD

سیستم عامل openBSD چیست؟

3.8/5 - (9 امتیاز)

اگر به دنبال سیستم عاملی هستید که امنیت بسیار بالایی داشته باشد، غیرممکن است که با سیستم عامل openBSD مواجه نشده باشید.

سیستم عامل openBSD به عنوان یک سیستم عامل رایگان و چندپلتفرمی مبتنی بر یونیکس، مزایای ارزشمندی مانند پشتیبانی از انواع پلتفرم های سخت افزاری، امکان ادغام فناوری ها موجود و توسعه فناوری ها جدید، امنیت بالا، رمزنگذاری یکپارچه و ... را به کاربران ارائه می دهد.

انتخاب یک سیستم عامل مناسب، اهمیت بسیار بالایی در حفاظت از دستگاه های داخلی شبکه دارد. به این صورت که دستگاه هایی مانند روترها، فایروال ها و برخی از وب سرورها مستقیماً در معرض اینترنت قرار دارند و این مسئله باعث ایجاد یک چالش امنیتی برای تیم مدیریت می شود. در این مقاله به بررسی کامل سیستم عامل OpenBSD می پردازیم و مطمئناً بعد از مطالعه این مقاله، متوجه خواهید شد که چرا باید این سیستم عامل لینوکس را انتخاب کنید؟ یا خرید سرور مجازی لینوکس با سیستم عامل OpenBSD چقدر می تواند در پیشرفت سریع تر کسب و کارتان تاثیرگذار باشد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، ادامه مطلب را از دست ندهید:

سیستم عامل openBSD چیست؟

openBSD به عنوان امن ترین سیستم عامل یونیکس همه منظوره (البته تا به امروز) شناخته می شود. این سیستم عامل، رایگان و متن باز است و برای بسیار از پلتفرم ها مانند سرورها، NAS (ابزارهایی جهت ذخیره سازی در شبکه)، workstation ها و سیستم های تعبیه شده قابل استفاده است.

4 دلیل مهم که نشان می دهد سیستم عامل اوپن بی اس دی انتخاب درستی است:

1. پرتابل بودن

قابلیت اجرا شدن سیستم عامل openBSD بر روی سخت افزارهای متنوع مثل سرور های AMD64، لپ تاپ ها و همچنین روترهای MIPS و … امتیاز بزرگی محسوب می شود. این امتیاز باعث افزایش سطح توانایی توسعه دهندگان در خطایابی می شود.

2. قدرت

پشتیبانی از انواع معماری های سخت افزاری باعث می شود که سیستم عامل openBSD در استفاده از منابعی مانند CPU و RAM محافظه کار باشد. این سیستم عامل به خاطر پشتیبانی از پردازنده های قدیمی با قدرت پردازش کم نیز موردتوجه قرار گرفته است.

3. داکیومنتیشن

سیستم عامل openBSD، در بین سیستم عامل های دیگر، از گسترده ترین داکیومنتیشن برخوردار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به لینک داکیومنتیشن سیستم عامل openBSD مراجعه کنید.

4. استفاده آسان و بدون هزینه

openBSD هم از لحاظ هزینه خرید و هم از لحاظ استفاده از امکانات، رایگان است. این سیستم عامل تحت شرایط مجوزهای BSD و ISC و چند مجوز دیگر برای برخی محتوا منتشر می شود.

به عنوان مثال، مجوز ISC به شرح زیر است:

استفاده، کپی، تغییر و توزیع این نرم افزار برای هر منظوری، بدون هزینه است. البته، به شرط اینکه علامت کپی رایت در بالای همه نسخه ها ظاهر شود.

ویژگی ها و ابزارهای سیستم عامل openBSD

ویژگی های سیستم عامل openBSD

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، openBSD امن ترین سیستم عامل روی کره زمین است. برخورداری از ویژگی های منحصر به فرد، این سیستم عامل را به این سطح از امنیت رسانده است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

تفکیک سطح دسترسی

فرض کنید سروری دارید که در کنار openBSD، سیستم عامل دیگری را نیز اجرا می کند که از طریق SQL به خطر افتاده است. اگر این SQL SERVER به عنوان یک کاربر معمولی اجرا می شد، سیستم در معرض خطر حمله قرار می گرفت.

openBSD وبسرور داخلی خود را به عنوان کاربر www، یعنی یک حساب کاربری قفل شده اجرا می کند. علاوه بر این، این اجرا در داخل یک زندان چاروت (chroot jail) انجام می شود. این اجرای امن، مانع ورود غیرمجاز می شود و اتکر حتی نمی تواند برای اجرای دستورات به یک shell prompt دسترسی داشته باشد.

 سیستم عامل های دیگر از زندان chroot پشتیبانی می کنند اما به ندرت از آن استفاده می کنند.

کلیک کنید  آموزش نصب منجارو لینوکس (Manjaro Linux) با فلش

ارائه مجوز نوشتن یا اجرا (به صورت XOR)

ویژگی امنیتی بعدی این سیستم عامل تحت عنوان Write XOR Execute شناخته می شود. طبق این ویژگی، فضای آدرس مربوط به یک فرآیند یا کرنل می تواند قابل نوشتن یا اجرا باشد نه هر دو با هم.

openBSD اولین سیستم عاملی بود که در سال 2003، این ویژگی را همراه نسخه 3.3 ارائه کرد.

صفحات Guard

این صفحه ها، یک صفحه غیرقابل خواندن و غیرقابل نوشتن را در انتهای هر صفحه از حافظه وارد می کنند تا overrun یا سرریز را تشخیص دهند.

آدرس دهی تصادفی

سیستم عامل لینوکس openBSD، ویژگی آدرس دهی تصادفی را از سال 2003 آغاز کرد و در سال 2013 به پایان رساند که امروزه به عنوان position independent executable (PIE) شناخته می شود. با این ویژگی، نیازی نیست که کد در هر بار اجرا در یک مکان از حافظه باشد. این ویژگی باعث می شود، اتکر نتواند به کمک یک افست شناخته شده به داده ها دسترسی پیدا کند.

Pledge و Unveil

Pledge و Unveil دو روی سکه هستند: Pledge برای فراخوانی سیستمی و Unveil برای محدود کردن دسترسی به سیستم فایل استفاده می شود. این دو عنصر، مانع به خطر افتادن برنامه می شوند. در صورت بروز خطر نیز، هکر فقط می تواند در یک فایل یا دایرکتوری بنویسد یا فراخوانی سیستمی خاصی را اجرا کند.

و اما نوبت به بررسی ابزارهای پرکاربرد سیستم عامل لینوکس  openBSD می رسد:

OpenSSH – OpenSSH به عنوان معروف ترین ابزار سیستم عامل openBSD شناخته می شود و احتمالاً ستون فقرات اینترنت است.  OpenSSH برای ورود ریموت با پروتکل SSH، ترافیک را رمزنگاری می کند و قابلیت های تونلینگ ایمن، پیکربندی و احراز هویت را  ارائه می دهد.

OpenBGPD – این ابزار یک پیاده سازی رایگان از پروتکل دروازه مرزی است که به دستگاه معمولی اجازه می دهد به عنوان روتر مورد استفاده قرار بگیرند.

OpenNTPD – یک پروتکل زمان شبکه رایگان است که ساعت محلی را با سرورهای NTP ریموت همگام می کند که می تواند به عنوان یک سرور NTP عمل کند.

OpenSMTPD – یک پیاده سازی رایگان از SMTP سمت سرور است که به دستگاه ها اجازه ارسال و دریافت ایمیل را می دهد.

LibreSSL – این ابزار سیستم عامل openBSD به عنوان یک نسخه از پشته TLS/crypto، به مدرن سازی کد و اعمال بهترین شیوه های توسعه جهت بهبود امنیت کمک می کند.

با این اوصاف، نصب این سیستم عامل بر روی یک سرور اختصاصی باعث افزایش سطح امکانات و آزادی عمل در ارائه خدمات موردنظر خواهد شد.

موارد استفاده از openBSD

  • سیستم عامل دسکتاپ یا workstation
  • سرور پست الکترونیکی همراه با نرم افزار ارائه ایمیل OpenSMTPD
  • وب سرور با httpd (یک سرور HTTP با قابلیت پشتیبانی FastCGI و TLS)، Apache یا Nginx
  • دستگاه فایروال با فایروال داخلی PF
  • روتر همراه با نرم افزار PF و OpenBGP

سخن آخر

ما در این مقاله هر آنچه که باید در مورد سیستم عامل openBSD بدانید را به طور مفصل موردبررسی قرار دادیم. در کل، اگر به دنبال یک سیستم عامل لینوکس با امنیت بالا هستید، حتماً openBSD را در اولویت خود قرار دهید.

اگر تمایل دارید در کنار امنیت بالا، از یک سرور با عملکرد و بهره وری عالی استفاده کنید، خرید سرور مجازی ایده خوبی برای شما است. چرا که ویژگی ها و امکاناتی که با خرید سرور مجازی لینوکس و نصب سیستم عامل openBSD (یا هر سیستم عامل دلخواه دیگر) به کسب و کار شما اضافه می شوند، راهی برای پیشرفت سریع تر شما باز خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پلن های شرکت آسام سرور، می توانید به صفحه خرید سرور مجازی مراجعه کرده و با انتخاب پلن مناسب، شروع قوی تری در این زمینه داشته باشید.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. در صورت داشتن هر گونه سوال، پیشنهاد یا درخواست، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا در سریع تر زمان ممکن به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

بله قطعاً. شما با این سیستم عامل به آنچه می خواهید میرسید و همین ویژگی ها باعث جذابیت openBSD شده اند.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید