شما برای مطالعه این مقاله فقط 7 دقیقه وقت نیاز دارید

making a backup on the vps

تهیه نسخه پشتیبان از سرور مجازی ویندوز و لینوکس

4.7/5 - (6 امتیاز)

از جمله مهمترین مواردی که باید در سرور مجازی به آن توجه ویژه ای شود، گرفتن بک آپ در سرور مجازی خواهد بود؛ اطلاعات مهمی که هر سازمان، شرکت یا حتی بخش خصوصی در سرور مجازی خود دارد ممکن است طی فرآیند هایی بصورت ناگهانی از بین بروند و یا پاک شوند، در این هنگام، با تهیه نسخه پشتیبان از سرور مجازی، قادر خواهید بود تا فایلهای مورد نظر را مجدداً در سرور بارگذاری نمائید.

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که فایل ها یا موارد مهمی را در سرور نگهداری میکند، گرفتن بک آپ در سرور مجازی باید جزو اولویت های نخست شما باشد، با از دست رفتن دیتاهای سایت شما ممکن است سایتان برای همیشه از دسترس خارج شود؛ پس بک آپ گیری امری مهم و ضروری محسوب میشود…

در این مقاله نیز، تلاشمان بر این بوده است تا ساده ترین روش های بک آپ گیری از سرور مجازی ویندوز و لینوکس را برای شما بیان کرده باشیم تا هر لحظه بتوانید نسخه پشتیبان سرور مجازی خود را داشته باشید.

در ادامه میتوانید به منظور بررسی موارد زیر با آسام سرور همراه باشید:

  1. بک آپ گیری از سرور مجازی ویندوز
  2. بک آپ گیری از سرور مجازی لینوکس
  3. دلایل بک آپ گیری از سرور مجازی
  4. اشتباهات رایج در بک آپ گیری از VPS

تهیه نسخه پشتیبان از سرور مجازی ویندوز و لینوکس

دلایل بک آپ گیری از سرور مجازی

وجود موارد پیش بینی نشده ای همچون:

  • هکر ها و بدافزار ها
  • خطاهای انسانی و خطای سرور

عوامل مختلفی باعث از بین رفتن بانک اطلاعاتی (دیتابیس) سرور میشوند که میتوانند خطرات زیادی را برای وبسایت داشته باشد و حتی باعث شود تا فایلهای ضروری را نیز از دست بدهیم؛ از جمله موارد اصلی میتوان به دخالت هکر ها و بدافزار ها یا خطاهای انسانی و حتی خطاهای خود سرور نیز نام برده شوند.

در بیانی ساده تر، فرض کنید سرور شما دارای انتی ویروس و فایروال میباشد و تصور بر اینکه دیگر از هر لحاظ ایمن هستید، همین سهل انگاری باعث ایجاد روزنه هایی متعدد برای هکر ها میشود تا با روش های متعددی بالاخره به سایت شما نفوذ داشته باشند، در این هنگام، اگر شما نسخه پشتیبان یا بک آپ از سرور خود را نداشته باشید، ممکن است به راحتی فایل های خود را از دست دهید.

یا وجود خطاهای انسانی و خطاهایی در سرور مانند: بروزرسانی های ناموفق یا پاک کردن تصادفی برخی فایلها که باعث میشوند فایلهای اصلی و مواردی ضروری را از دست دهید، در نتیجه همیشه با دراختیار داشتن بک آپ یا نسخه ای پشتیبان از فایلهای موجود در سرور، قادر خواهید بود به اطلاعات و فایلهای مورد نظر در هر زمان دسترسی داشته باشید.

توجه: اگر قصد خرید سرور مجازی را داشتید، توصیه میشود مقاله هایی با عنوان: ۱۰ نکته مهم در خرید سرور مجازی  و VPS چیست؛ 0تا 100 سرور مجازی چیست از آسام سرور را نیز مورد بررسی قرار دهید❗

بک آپ گیری از سرور مجازی ویندوز

به منظور تهیه نسخه پشتیبان از ویندوز سرور، لازم است تا سرویس Windows Server Backup را نصب نمائید؛ پس مراحل زیر را دنبال کنید تا به سرویس مورد نظر دسترسی داشته باشیم؛ اگر به تازگی خرید سرور مجازی ویندوز را انجام داده اید، نیازی به بکاپ گیری ندارید، چرا که اطلاعاتی ندارید تا بکاپ بگیرید!

ابتدا مطابق با تصویر زیر، Server Manager را اجرا کنید:

بک آپ گیری از سرور مجازی ویندوز

در ادامه، گزینه شماره دو: Add roles and features را انتخاب کنید:

اکنون مراحل مربوطه را تا بخش Features ادامه دهید و روی گزینه Next کلیک کنید؛ پس از رسیدن به بخش مربوطه، عبارت Windows Server Backup را پیدا کنید و تیک مربوط به آن را انتخاب نمائید؛ سپس روی گزینه Next کلیک کنید:

بک آپ گیری از سرور مجازی ویندوز

به دنبال تائید فرآیند و شروع نصب روی گزینه Install کلیک کنید:

تهیه نسخه پشتیبان از سرور مجازی ویندوز

با اتمام نصب، روی گزینه Close کلیک کنید و سرور را مجدداً راه اندازی کنید:

تهیه نسخه پشتیبان از سرور مجازی ویندوز

شروع بک آپ گیری در ویندوز سرور

سرویس Windows Server Backup را اجرا نمائید و در ادامه، روی گزینه Local Backup کلیک نمائید، سپس روی گزینه: Backup Schedule کلیک کنید:

شروع بک آپ گیری در ویندوز سرور

در بخش اول روی گزینه Next کلیک نمائید:

 بک آپ گیری در سرور مجازی ویندوز

اکنون نوع بک آپ گیری را مشخص کنید؛ اگر میخواهید از تمام اطلاعات ویندوز بکاپ گیری شود، گزینه اول و در صورتی که می خواهید تنها از یک دایرکتوری بکاپ گیری شود گزینه دوم را انتخاب کنید و در ادامه، بر روی گزینه Next کلیک کنید:

کلیک کنید  راهنمای سریع نصب ویندوز سرور 2008 و Windows Server 2008 R2

در بخش بعدی، زمان بک آپ گیری را تعیین نمائید و سپس جهت ادامه کار روی گزینه Next کلیک کنید:

پشتیبان گیری در سرور مجازی ویندوز

در این بخش شما سه گزینه پیش رو خواهید داشت؛

1. اگر دو عدد هارد دارید و مایلید نسخه پشتیبان از سیستم در دومین هارد شما ذخیره شود، گزینه اول را انتخاب نمائید.

2. اگر قصد داشتید بک آپ بر روی هارد اصلی سرور ذخیره شود، گزینه دوم را انتخاب کنید.

3. در این بخش، اگر فضای ذخیره سازی تحت وب یا شبکه را دارید، استفاده از این گزینه پیشنهاد میشود.

یکی از گزینه های موجود را طبق اختیار خود، انتخاب نموده و سپس روی گزینه Next کلیک کنید:

 بک آپ گیری در ویندوز سرور

مسیر مورد نظر به منظور ذخیره بک آپ را انتخاب نمائید و سپس روی گزینه Next کلیک کنید:

تهیه نسخه پشتیبان در سرور مجازی ویندوز

در نهایت بر روی گزینه Finish کلیک کنید تا تنظیمات اعمال شده ذخیره شوند:

پشتیبان گیری در سرور ویندوز

اکنون بک آپ گیری اتوماتیک شما با موفقیت ذخیره شده اند و مظابق زمانی که ثبت کرده اید بک آپ انجام خواهد شد؛ روی گزینه Close کلیک کنید تا پنجره مورد نظر بسته شود:

گرفتن بکاپ در سرور مجازی ویندوز

 

بک آپ گیری از سرور مجازی لینوکس

اگر خرید سرور مجازی لینوکس را از ما انجام داده اید، می توانید از تیم پشتیبانی بخواهید تا بکاپ گیری را برایتان انجام دهید؛ در غیر اینصورت سرور مورد نظر را اجرا کنید و سپس دستور زیر را استفاده کنید، توجه داشته باشید که پس از اجرای دستور، بک آپ گیری از سرور لینوکس بصورت خودکار انجام خواهد شد:

tar -cvpzf yourbackupfilename.tar.gz --exclude=/path/to/backup/yourbackupfilename.tar.gz --one-file-system /

بک آپ گیری از سرور مجازی لینوکس

توجه: در دستور مورد نظر، میتوانید بجای بخش: yourbackupfilename، نام فایل بک آپ شده را تغییر دهید؛

خروجی دستور مورد نظر، مطابق با تصویری که مشاهده میکنید خواهد بود.

 

در این میان ممکن است سوالی ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد؛ چگونه فایل بک آپ از سرور لینوکس را دانلود کنیم؟ 🤔

با استفاده از نرم افزار WinSCP 

  • WinSCP

WinSCP برای چه مواردی استفاده می شود؟

به گفته WinSCP.net: نرم افزار SCP یک سرویس گیرنده SFTP رایگان منبع باز، سرویس گیرنده FTP، سرویس گیرنده WebDAV، سرویس گیرنده S3 و کلاینت SCP برای ویندوز است؛ عملکرد اصلی آن انتقال فایل بین یک کامپیوتر محلی و یک کامپیوتر راه دور است. فراتر از این، WinSCP قابلیت اسکریپت نویسی و مدیریت فایل های اصلی لینوکس را ارائه می دهد؛

در مقدمه ای ساده تر و متنوع؛ WinSCP نرم افزاری است که برای انتقال داده یا دانلود فایل های مورد نیاز از VPS لینوکس به کامپیوتر یا سیستم اصلی نیز استفاده می شود.

برای بررسی و استفاده از نرم افزار WinSCP، میتوانید به لینک مورد نظر تحت عنوان: دانلود نرم افزار WinSCP؛ دسترسی لازم را داشته باشید❗

دانلود فایل نسخه پشتیبان از سرور لینوکس

  1. نرم افزار را اجرا کنید و سپس وارد سرور لینوکس مورد نظر شوید؛
  2. روی فایل زیپ مورد نظر از فایل بک آپ راست کلیک کنید و گزینه Download را انتخاب نمائید:

دانلود فایل نسخه پشتیبان از سرور لینوکس

 

اشتباهات رایج در بک آپ گیری از VPS

اشتباهات رایج در بک آپ گیری باعث میشوند فرآیند بک آپ گیری در سرور کاملاً بیهوده باشد، اگر به مواردی که اشاره میشود به اندازه کافی توجه نداشته باشید، ممکن است فایل نسخه پشتیبان از سرور را از دست بدهید؛ پس رعایت نکات زیر را در هخنگام فرآیند بک آپ گیری فراموش نکنید:

نسخه های بک آپ بروز شده

اگر شما نیز فعالیتی در سرور خود دارید که هر چند روز یکبار فایل های جدیدی در سرور ایجاد میشوند، پس نیاز دارید تا فرآیند پشتیبان گیری را طی هر سه روز یکبار انجام دهید؛ رعایت بک آپ گیری منظم باعث میشود تا هر فایلی از سرور مورد نظر خود را در اختیار داشته باشید.

نام دهی به نسخه های بک آپ سرور

ممکن است طی بک آپ هایی که در طول کار تهیه میکنید، نیاز داشته باشید تا به بک آپ از فایل مورد نظر دسترسی داشته باشید؛ در این میان، اگر فایل مورد نظر شما نام مشخصی را نداشته باشد ممکن است با بقیه نسخه های پشتیبان گیری شده اشتباه گرفته شود، پس نام گذاری هر فایل بک آپ گیری شده را در اولویت قرار دهید.

ذخیره سازی نسخه پشتیبان در سرور اصلی

حتماً و اکیداً از ذخیره سازی فایل بک آپ سرور در محل اصلی سرور مورد نظر خودداری نمائید و فایل ها را به غیر از محل اصلی سرور، در بخش دیگری نیز ذخیره سازی کنید، فرض کنید اگر سرور شما داون شود یا مشکلی در ارتباط با سرور خود داشته باشید، نیمتوانید به فایل بک آپ سرور نیز دسترسی لازم را داشته باشید.

سوالات متداول:

توجه داشته باشید، فایل بک آپ از فرمت NTFS پشتیبانی نمیکنه، پس درایو مورد نظرتون رو فرمت کنید و سپس مجدداً اقدام کنید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

9 مهر 1401
حسام

تشکر عالی بود.

24 مهر 1401
پابلو

خیلی ممنون اما من بک اپ که لینوکس گرفتم حالا چگونه Restore کنم ؟

    25 مهر 1401
    مارال آزاد

    شما میتوانید وارد حساب کاربری خود شده در قسمت سرویس مورد نظر خود مدیریت سرور را انتخاب کرده با انتخاب نصب سیستم عامل و تایید حذف شدن اطلاعات در قسمت پایین نصب مجدد برای سرور خود انجام دهید.

7 آبان 1401
reza

باسلام فایل بک آپ ایجاد شده در تصویر شما اگر بخوایم ریستور بشه چگونه است ؟

    8 آبان 1401
    مارال آزاد

    سلام. برای ریستور باید به پشتیبانی پیام بدین

9 آبان 1401
بهزاد

ممنون بابت اموزش مفیدتون لطفا restore کردن رو هم آموزش بدین و اینکه این بک آپ حتما باید در نسخه سیستم عامل اصلی اجرا شود ؟ مثلا بک آپ centos6.5 دقیقا باید روی centos6.5 اجرا شود یا در centos7 نیز می شود ؟

    9 آبان 1401
    مارال آزاد

    دستوری که برای ایجاد بکاپ استفاده شده، جهت زیپ کردن کل اطلاعات مسیر روت /root است. این دستور فقط فایل های مسیر مذکور را زیپ و قابل دانلود در یک فایل میکند، و به معنای اسنپ شات، بکاپ کلی، و غیره نیست! جهت استخراج یا آنزیپ کردن فایل از دستور زیر استفاده کنید(این شیوه از ریستور توصیه نمیشود!): tar -xzvf yourbackupfilename.tar.gz بزودی آموزش ایجاد فول بک آپ به همراه فایل های سیستمی لینوکس را منتشر خواهیم کرد.

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید