شما برای مطالعه این مقاله فقط 6 دقیقه وقت نیاز دارید

lubuntu_os

سیستم عامل لوبونتو چیست؟

4.2/5 - (4 امتیاز)

اگر طرفدار سیستم عامل لینوکس هستید و از یک سیستم با سخت افزار نسبتاً ضعیف و منابع محدود مثل RAM و حافظه هارد دیسک پایین استفاده می کنید، سیستم عامل لوبونتو گزینه خوبی برای شماست.

سیستم عامل لوبونتو به عنوان توزیعی سبک وزن از سیستم عامل اوبونتو، شانس دوباره ای برای بالا بردن کارکرد و سرعت یک سیستم قدیمی است. این سیستم عامل با بهره مندی از محیط دسکتاپ LXQt، ویژگی های کاملی را در اختیار کاربران قرار می دهد و تمام ابزارهای مورد نیاز اکثر مردم را ارائه می دهد.

لوبونتو یک سیستم عامل سریع با رابط کاربری ساده است که استفاده از آن برای اکثر کاربران، کار راحتی است. استفاده از محیط دسکتاپ LXQt و مجموعه از برنامه های کاربردی سبک باعث شده است که لوبونتو به سخت افزار پایینی نیاز داشته باشد. ما در این مقاله هر آنچه که باید در مورد سیستم عامل لوبونتو بدانید را پوشش می دهیم. هدف این است که بر اساس نوع کاربرد و ویژگی های سیستم خود، انتخاب مناسبی داشته باشید. با ادامه مقاله همراه باشید:

سیستم عامل لوبونتو

سیستم عامل لوبونتو چیست

سیستم عامل لوبونتو برای اولین بار توسط ماریو بهلینگ توسعه داده شد و سال هاست که جولین لاورگن با بروزرسانی های لازم در راستای رشد بیشتر و بهتر آن تلاش می کند. این سیستم عامل متن باز و رایگان است و تحت مجوز گنو توسعه داده شده است.

لوبونتو یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است که برنامه ها و خدمات ضروری را برای استفاده کاربران ارائه می دهد. در کل، سیستم عامل لوبونتو یک راه حل سریع، ساده و مقرون به صرفه برای استفاده از کامپیوتر و لپ تاپ هایی است که سخت افزار پایینی دارند.

این سیستم عامل در ابتدا از محیط LXDE پشتیبانی می کرد اما از نسخه 18.10 به بعد، بر روی ماژول دسکتاپ LXQt تمرکز کرد. دلیل استفاده از LXQt این است که تا حد امکان، سیستم درخواست کمتری داشته باشد.

رابط کاربری LXQt بسیار تمیز و مینیمال است. همین باعث می شود که در میزان مصرف منابع، صرفه جویی شود و اجرای سریع و بدون تاخیر برنامه ها (حتی در سیستم های قدیمی) تضمین شود. ساختار ساده و مرتبط رابط کاربری این سیستم ها به کاربران کمک می کند که راه خود را سریع تر پیدا کنند و مشکلی در استفاده از ابزارها و برنامه های آن نداشته باشند.

نیازهای سخت افزاری پایین تضمین می کند که سیستم عامل لوبونتو از رایانه های ضعیف تر، حداکثر بهره را می برد و به نوت بوک های کندتر و کامپیوترهای رومیزی قدیمی تر، جان تازه ای می بخشد. تا زمانی که برنامه های مناسبی را روی این سیستم عامل نصب کنید، امکان ندارد که اجرای آنها به مشکل بر بخورد چون لوبونتو از لحاظ قابلیت اجرا نیز بسیار قابل اعتماد است.

ویژگی های اصلی سیستم عامل لوبونتو

  • سبک، سریع و مقرون به صرفه از لحاظ مصرف انرژی
  • مبتنی بر لینوکس
  • استفاده از منابع سیستمی (پردازنده، رم، حافظه هارد دیسک، کارت گرافیک و …) کمتر
  • قابلیت  اجرا روی سیستم هایی با سخت افزار پایین
  • بهره مندی از محیط دسکتاپ ساده و جذاب
  • استفاده از فناوری QT برای رندر کردن رابط دسکتاپ
  • سازگاری با اکثر فرمت ها مثل تصاویر، آهنگ ها، فیلم ها، صفحات گسترده، فایل های متنی و …
  • امکان نصب بر روی هر نوع سیستم

مقایسه سیستم عامل لوبونتو و اوبونتو

مقایسه اوبونتو و لوبونتو

سیستم عامل لوبونتو و اوبونتو از لحاظ اجزای اصلی و مخازن (repository) مشابه هستند ولی محیط دسکتاپ DE و اپلیکیشن های پیش فرض باعث تمایز این دو سیستم عامل می شود.

نکته: DE از نوار ابزار، نشانگرها، پنجره ها، ویجت ها و سایر اجزای رابط کاربری (GUI) تشکیل می شود. این محیط به کاربر امکان می دهد که به راحتی از عهده کنترل برنامه ها، دسترسی به فایل ها و اعمال تغییرات مختلف را می دهد.

مطمئناً بررسی تفاوت های این دو سیستم عامل با جدول مقایسه، ایده بهتری است:

Ubuntu

Lubuntu

یک توزیع اصلی لینوکس است.یک توزیع سبک وزن از سیستم عامل اوبونتو است.
از محیط دسکتاپ GNOME استفاده می کند.از محیط های سبک وزن LXDE و LXQT استفاده می کند.
در مراکز داده، می توان از آن به عنوان سرور یا سرور ابری استفاده کرد.برای استفاده از سیستم های قدیمی با سخت افزار پایین، گزینه خوبی است.
نیاز به منابع سیستمی (RAM و فضای هارد دیسک) بیشتری دارد.از منابع سیستم نسبتاً کمتری استفاده می کند.
برای استفاده از این سیستم عامل، نیازمندی ها بالاتر است. (حداقل یک پردازنده 2 گیگاهرتزی با 2 گیگابایت رم)لوبونتو حتی می تواند بر روی پردازنده 266 مگاهرتزی با 128 مگابایت رم نیز کار کند.
به شدت به انیمیشن ها و جلوه های بصری دیگر متکی است.از جلوه بصری و انیمیشن زیادی استفاده نمی کند
به وسیله صفحه نمایش هایی با وضوح بالا، کارکرد فوق العاده ای دارد.برای ارائه کارکرد بهتر در صفحه نمایش هایی با وضوح بالا نیاز به تلاش بیشتر دارد.
به راحتی از بازی های کامپیوتری مدرن و جدید پشتیبانی می کند.به خاطر گرافیک ضعیف از بازی های کامپیوتری مدرن پشتیبانی نمی کند.
کاربران فعال زیادی دارد.تعداد کاربران فعال لوبونتو نسبت به اوبونتو کمتر است.
کلیک کنید  نصب Ansible در اوبونتو، دبیان و CentOS برای کنترل سرورها

مزایا و معایب لوبونتو

مزایا و معایب سیستم عامل لوبونتو

هنگام فکر کردن در مورد اینکه سیستم عامل لوبونتو برای شما مناسب است یا نه بهتر است مزایا و معایب این سیستم عامل را نیز مدنظر قرار دهید:

مزایای سیستم عامل لوبونتو

نیازمندی های کم: لوبونتو هیچ نیاز اساسی دارد و می تواند بر روی سیستم های مختلف اجرا شود. با این وجود، سیستم عامل بسیار سریع و قابل اعتمادی است.

رایگان: شما مجبور نیستید که برای لوبونتو هزینه ای پرداخت کنید. این سیستم عامل نه تنها رایگان است، بلکه بدون تبلیغات نیز ارائه می شود.

پشتیبانی از اپلیکیشن های متنوع: اپلیکیشن های زیادی برای سیستم عامل لوبونتو وجود دارند که نه تنها رایگان هستند، بلکه کار با سیستم را راحت تر می کنند. کار با برنامه های آفیس، استفاده از رسانه ها یا حتی دسترسی به اینترنت به هر نوع سیستمی امکان پذیر است. علاوه بر برنامه های پیش فرض، برنامه های سازگار مختلفی نیز وجود دارد که کاربر متناسب با نیاز خود می تواند از آنها استفاده کند.

کاربرپسند: استفاده از محیط LXQt در لوبونتو باعث شده است که کاربران به راحتی راه خود را پیدا کنند و از یک رابط کاربری جذاب لذت ببرند.

پشتیبانی و بروزرسانی مداوم: سیستم عامل لوبونتو به طور مرتب و هر شش ماه یکبار بروز می شود. این به این معنی است که نه تنها باگ ها به سرعت برطرف می شوند، بلکه پشتیبانی مداوم از برنامه ها نیز به خوبی انجام می شود.

معایب سیستم عامل لوبونتو

محدودیت ها: همه اپلیکیشن ها قادر به اجرا شدن در لوبونتو نیستند. به خصوص برنامه هایی با نیازهای سخت افزاری بالا، سیستم را به سمت محدودیت بیشتر می کشند.

نقص های جزئی در طراحی: با اینکه لوبونتو روز به روز در حال تبدیل شدن به یک سیستم عامل جذاب است، اما این سیستم عامل در درجه اول برای استفاده سریع و کم مصرف طراحی شده است، بنابراین استفاده از برخی افکت ها کار تقریباً بیهوده ای است باعث ایجاد نقص در روشنایی و نوردهی می شود.

لوبونتو برای چه کسانی مناسب است؟

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، لوبونتو به عنوان سیستم عامل کامپیوترهای قدیمی و ضعیف مشهور است. نیازمندی های سخت افزاری کم باعث شده است که به سیستم های ضعیف و قدیمی، زندگی دوباره ببخشد.

البته بهتر است به این نکته نیز توجه داشته باشید که نسخه های جدید سیستم عامل لوبونتو به دلیل بهره مندی از محیط دسکتاپ مدرن و کارایی و سرعت بالا برای کامپیوترهای جدیدتر قابل توجه است. ولی اگر می خواهید عملکرد و بهره وری را در اولویت قرار دهید و از برنامه های مختلف استفاده کنید، توزیع های مناسب تری را در اولویت قرار دهید. توزیع های دبیان و اوبونتو در راس این توزیع های قرار دارند.

سخن آخر

سیستم عامل لوبونتو یک نسخه سبک وزن از اوبونتو است که به خاطر نیازمندی های سخت افزاری کم، جان دیگری به کامپیوترهای قدیمی و ضعیف می دهد. این سیستم عامل رایگان و متن باز، با پشتیبانی از اکثر اپلیکیشن های کاربردی، یک فضای ایده آلی را برای کاربران فراهم می کند.

سیستم عامل لوبونتو گزینه خوبی برای سرورهای مجازی نیست چون مراکز ارائه سرور مجازی در تلاش هستند که سخت افزارهای قوی با قدرت پردازشی بالا را در اختیار کاربران قرار دهند. سرورهای مجازی لینوکس شرکت آسام سرور در نسخه های (Ubuntu-Centos-Debian-FreeBSD) ارائه می شوند که مطمئن باشید استفاده از آنها، پایانی برای تمام محدودیت های شماست. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در مورد پلن های سرور مجازی لینوکس آسام سرور به دست بیاورید و انتخاب خود را بر این اساس انجام دهید، می توانید به صفحه خرید سرور مجازی لینوکس مراجعه کنید.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هر گونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

از پکیج های نرم افزاری این سیستم عامل می توان به Abiword، Audacious، Gnumeric، MPlayer، Pidgin، XChat و Leafpad اشاره کرد. همچنین، بسته نرم افزاری synaptic برای نصب و حذف نرم افزار استفاده می شود.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید