شما برای مطالعه این مقاله فقط 8 دقیقه وقت نیاز دارید

linux-distributions-for-programmers

معرفی بهترین توزیع های لینوکس برای برنامه نویسی

4.5/5 - (4 امتیاز)

در درجه اول برای برنامه نویسان شهرت دارد، در چند دهه گذشته اقداماتی برای ارائه نسخه هایی از برنامه لینوکس انجام شده است که برای کاربران عادی استفاده آسان تری داشته باشد، مانند ارائه بیشتر یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) و کمتر به استفاده از خط فرمان متکی باشید.

برنامه نویس ها بیشترین قشری هستند که از توزیع های لینوکس استفاده می کنند. اما مهم است که چه توزیعی مناسب تر است و بیشتر به دردشان می خورد. فراموش نکنید که هر توزیعی را بهر کاری ساخته اند!

با این حال، در هسته خود، لینوکس هنوز یک محیط با امکانات برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان ارائه می دهد. ما برخی از محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس را برای توسعه‌دهندگان بررسی کرده‌ایم، به ساختار اصلی آن ها، ابزارها و برنامه‌هایی که با آن‌ها عرضه می‌شوند، پایداری کلی و موارد دیگر را به صورت کامل در نظر گرفته ایم. البته ما دیگری تحت عنوان فهرست کامل توزیع های لینوکس داریم که در آن تمام توزیع ها را معرفی کرده ایم. اما در این مقاله به معرفی توزیع هایی می پردازیم که مناسب برنامه نویسان است.

اگر شما هم دوست دارید که وارد حوزه برنامه نویسی شوید، این مقاله را از دست ندهید. ما 12 تا از بهترین توزیع های لینوکس برای برنامه نویسان را آورده ایم.

بهترین توزیع های لینوکس برای برنامه نویسان

بدون آن که حاشیه برویم، می رویم سراغ اصل مطلب و معرفی 12 سیستم عامل مناسب برای برنامه نویسان.

آرچ لینوکس

اولین توزیعی که می خواهیم برای برنامه نویسان معرفی کنیم، آرچ لینوکس است. این توزیع، رایگان و مستقل است و در سال 2022 فردی به نام Judd Vinet با الهام گرفتن از CRUX آن را منتشر کرد. این توزیع ساده و سبک است و ماهیتی مینیمال دارد. آرچ لینوکس کاربردهای زیادی دارد و کاملا کاربر محور است.

دست شما برای شخصی سازی در این توزیع باز است و شما می توانید کنترل زیادی را روی آن داشته باشید. در آرچ لینوکس شما با یک سیستم عامل ساده و سبک طرف هستید که در آن خبری از افزونه های غیرضروری و پیچیده نیست.

اگر دوست دارید که با این توزیع بیشتر آشنا شوید و از آن به عنوان سیستم عاملی برای برنامه نویسی استفاده کنید، می توانید در مقاله آرچ لینوکس چیست ما آن را مطالعه کنید.

بهترین توزیع برای برنامه نویسی

مانجارو

مشکلی که آرچ لینوکس دارد، این است که مراحل نصب آن سخت است و اگر شما می خواهید که آرچ لینوکس را بدون زحمت و دردسر زیادی در سیستم خودتان داشته باشید، می توانید از توزیع مانجارو استفاده کنید که به راحتی روی سیستم شما نصب می شود و دیگر دردسرهای نصب آرچ لینوکس را ندارد، اما در عوض تمامی امکانات و ویژگی های آرچ لینوکس را در اختیارتان قرار می دهد.

با اطمینان می توانیم این را بگوییم که مانجارو می تواند یکی از گزینه های مناسب برای کاربران مبتدی باشد.

Manjaro در چندین نسخه با محیط های دسکتاپ مختلف موجود است. اگر توسعه‌دهنده Qt هستید، می‌توانید از نسخه KDE توزیع استفاده کنید، که با ابزارهایی مانند Qt Designer و Qt Assistant برای کمک به توسعه دادن شما ارائه می‌شود.

Manjaro ادعا می کند که تمامی ابزارهای مورد نیاز را برای کامپایل و توسعه نرم افزار را برای توسعه دهندگان در خود دارد. طبق وب‌سایت پروژه، می‌توانید از مدیریت بسته بصری Manjaro برای نصب آسان IDE هایی مانند Qt Creator، KDevelop یا Netbeans و کتابخانه‌هایی مانند libnoise، boost یا matplotlib استفاده کنید. البته، علاوه بر مخازن خود، می توانید به مخزن جامع کاربر آرچ (AUR) نیز دسترسی داشته باشید که انواع ابزارها و کتابخانه ها را در خود جای داده است.

 Puppy Linux

Puppy Linux یک توزیع بسیار سبک وزن است که دارای نسخه های جداگانه مبتنی بر اوبونتو و Slackware است. کل سیستم‌عامل به اندازه‌ای کوچک است که به طور کامل در رم اجرا شود، که به آن عملکرد و پاسخگویی آن سرعت می بخشد. شما می توانید این توزیع را به هارد دیسک خود متصل کنید. این توزیع با برنامه ها و ابزارهای کاربردی برای تقریباً تمام عملکردهایی که می توانید روی دسکتاپ انجام دهید ارائه می شود.

روش های متعددی برای نصب برنامه ها در Puppy وجود دارد. یکی از راحت‌ترین آن ها شامل فایل‌های SFS (SquashFS) است که محیط‌های فشرده‌شده‌ای هستند که یک یا چند برنامه و تمام وابستگی‌های مورد نیاز آن‌ها را بسته‌بندی می‌کنند. اگر می خواهید از Puppy استفاده کنید، می توانید از فایل devx SFS که حاوی ابزارهای مختلف توسعه و ساخت است استفاده کنید.

Solus

Solus از این جهت خاص است که یکی از معدود توزیع‌های برنامه لینوکس ایرلندی است و همچنین به این دلیل که از یک مدل انتشار متحرک پیروی می‌کند. مزیت این کار این است که پس از نصب سیستم عامل، می‌توانید به‌جای ارتقای عمده، به‌روزرسانی‌ها را اجرا کنید. با این حال، Solus سعی می کند از نصب بسته های بسیار جدید و نرم افزار بتا برای حفظ ثبات سیستم خودداری کند.

توسعه دهنده های Solus استفاده از آن را به عنوان یک محیط ایده آل برای توسعه دهندگان تبلیغ می کنند. Solus از چندین ویرایشگر و IDE مانند Atom، Idea و Gnome Builder و همچنین چندین سیستم کنترل نسخه از جمله Git، Bazaar و موارد دیگر از طریق ابزارهای گرافیکی مانند GitKraken و git-cola پشتیبانی می کند. وب سایت پروژه Solus همچنین ادعا می کند که این سیستم عامل از تعدادی از زبان های برنامه نویسی مانند Go، Rust، PHP، Node.js و Ruby پشتیبانی می کند.

اوبونتو

اوبونتو یک توزیع محبوب برنامه لینوکس برای توسعه دهندگان است که همه کارها را انجام می دهد. اوبونتو یکی از محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس برای تمامی کاربران مبتدی و حرفه ای است.

در واقع، اوبونتو توزیع منتخب پروژه منبع باز اندروید برای ساخت فایل های مرجع است. ساخت اندروید به طور مرتب با استفاده از جدیدترین نسخه های اوبونتو آزمایش می شود. وب‌سایت رسمی توزیع، میزبان چندین آموزش، راهنما و منابع دیگر است که هدف آن تحت تأثیر قرار دادن توسعه و مهارت برنامه‌نویسی توزیع است.

به دلیل محبوبیت این توزیع، می توانید تقریباً تمام ابزارها و کتابخانه های توسعه و برنامه نویسی را در مخازن رسمی اوبونتو یا در آرشیو بسته های شخصی (PPA) بیابید. با معرفی قالب بسته بندی اسنپ، نصب نرم افزار جدید یک فرآیند ساده است.

علاوه بر این، اوبونتو یک ابزار خط فرمان سازگار با برنامه‌نویس به نام Ubuntu Make دارد که می‌توانید از آن برای دانلود چندین ابزار مناسب برای توسعه‌دهندگان استفاده کنید.

کلیک کنید  دستور grep در لینوکس: نحوه جستجوی یک متن خاص در یک فایل

اوبونتو رو می توان هم روی دسکتاپ استفاده کرد و هم برای سرور. در زیر نسخه های مختلف اوبونتو را برایتان آورده ایم.

  • اوبونتو استودیو: این نسخه از ابونتو برای برنامه های چند رسانه ای استفاده می شود.
  • Edubuntu: همانطور که از اسمش هم می توانید حدس بزنید، برای موسسات آموزشی و آموزش های خانگی مناسب است
  • Kubuntu، نسخه ای از KDE است که از محیط دسکتاپ kool به جای گنوم استفاده می کند.
  • Xubuntu برای کامپیوترهایی مناسب است که قدرت پردازشی محدودی دارند.
  • JeOS یک سیستم عامل برای لوازم مجازی است.

دبیان

بهترین توزیع همیشه سبز برای توسعه دهندگان لینوکس

دبیان یکی از قدیمی ترین توزیع های لینوکس است و با در نظر گرفتن ثبات ساخته شده است. همه برنامه های ارائه شده با دبیان باید دستورالعمل های نرم افزار رایگان دبیان را رعایت کنند. بسته‌ها با دقت انتخاب و آزمایش می‌شوند تا در شاخه «Stable» دبیان گنجانده شوند، به این معنی که اگرچه ممکن است برخی از آن‌ها قدیمی باشند، اما احتمال ناپایداری سیستم بسیار کم است و این سیستم‌عامل را برای برنامه‌نویسان ایده‌آل می‌کند.

این توزیع بیشتر شبیه یونیکس است و دارای یک مجموعه نرم افزاری رایگان است که بیشتر آن ها مجوز پروانه عمومی همگانی گنو را دارند.

دبیان کاربرپسند است و به راحتی می توانید با آن کار کنید. اگر با توزیع جنتو آشنایی داشته باشید، باید این را بگوییم که کار کردن با دبیان آسان تر از جنتو است. نکته دیگری که باید در مورد دبیان بگوییم، این است که دبیان از توزیع هایی مانند مانجارو، اوبونتو chaletOS پیشرفته تر است.

مزیت دیگری که می توانیم برای دبیان در نظر بگیریم، این است که روش نصب آن ساده است و شما بدون دردسر می توانید آن را در سرور یا سیستم عامل خودتان داشته باشید.

اگر دوست دارید بیشتر با دبیان آشنا شوید و در مورد امکانات و مزایای آن بیشتر بدانید، بهتر است که مقاله دبیان چیست ما را مطالعه کنید.

دبیان

CentOS Stream

CentOS Stream بهترین توزیع لینوکس برای یک سازمان است. این توزیع لینوکس یک نسخه رایگان از Red Hat Enterprise Linux (RHEL) است.

این توزیع با استفاده از بسته های مشابه RHEL ساخته شده است و به عنوان یک بستر آزمایشی برای RHEL تجاری عمل می کند.CentOS Stream خود را به‌عنوان یک توزیع «برنامه‌نویس پیشرو» می‌داند که به کاربران کمک می‌کند تا با جدیدترین فناوری‌های موجود در اکوسیستم منبع باز همگام شوند و در عین حال از ثبات یک توزیع کاملاً آزمایش‌شده اطمینان حاصل کند.

توزیع CentOS Stream به عنوان یک پلتفرم توسعه بالادستی برای توسعه دهندگان توزیع تجسم شد، به این معنی که مخازن آن مملو از برنامه‌ها و ابزارهایی است که به شما کمک می‌کنند تا پلتفرم توسعه ایده‌آل خود را راه‌اندازی کنید، به خصوص زمانی که مخزن جدید PowerTools را فعال کنید.

ما در مورد CentOS Stream چیست، یک مقاله جامع داریم تا کسانی که به این توزیع علاقه مند هستند، با آن بیشتر آشنا شوند.

Fedora Workstation

مناسب برای برنامه نویسی است؛ توزیعی است که عمدتاً برای توسعه دهندگان طراحی شده است.

Fedora Workstation به جرأت ادعا می کند که «برای توسعه دهندگان ایجاد شده است». این توزیع یکی دیگر از مشتقات RHEL تجاری است که توسط جامعه پشتیبانی می‌شود، که مزیت بیشتری نسبت به CentOS Stream دارد. همچنین از این تمایز برخوردار است که توزیع کننده انتخابی خالق هسته لینوکس لینوس توروالدز است. فدورا نصب و راه اندازی ساده ای دارد و دارای یک پورتال اختصاصی نیز است.

openSUSE

این توزیع چندین پلتفرم را برای توسعه دهندگان ارائه می دهد. openSUSE توزیع قدرتمندی از لینوکس است و در بین سیستم عامل های متنوع لینوکس جایگاه ویژه ای کسب کرده است و این جایگاه ویژه به دلیل ویژگی های خاصی که دارد، به دست آمده است و در زیر این موارد را می شماریم:

  • برخوداری از امکاناتی مانند ارائه خدمات قدرتمند سرورهای لینوکسی
  • ظاهر دوست داشتنی
  • پایداری خوب
  • قابلیت پشتیبانی معماری های مختلف پردازنده
  • قابلیت نصب کردن محیط های کاربری مختلف

هدف اصلی آن توسعه دهندگان و مدیران سیستم است و تمرکز آن بر ارائه یک پلتفرم پایدار است. هدفی که توسعه دهندگان با استفاده از کد منبع شرکت SUSE Linux به آن نزدیک شده اند.

آخرین نسخه های openSUSE را می توان در محیط ویندوز 11 اجرا کرد، هرچند ما این توزیع را به مبتدیان توصیه نمی کنیم.

elementaryOS

elementaryOS از نظر ظاهری یک توزیع فوق العاده لینوکس است که بر پایه اوبونتو است و از بهترین توزیع های لینوکس برای برنامه نویسی، ساخته شده است. بنابراین، اگر می‌خواهید ترکیب خوبی از برنامه‌نویسی و حس‌های مشابه macOS داشته باشید، elementaryOS را نصب کنید.

بهترین توزیع های برنامه نویسی

کالی لینوکس

Kali Linux که توسط Offensive Security ایجاد شده است، در درجه اول توسط هکرهای اخلاقی برای انجام تست های نفوذ در شبکه ها و رایانه های آسیب پذیر ترجیح داده می شود. اما همچنین می تواند به عنوان یک همراه عالی برای برنامه نویسانی عمل کند که به دنبال توزیع لینوکس برای برنامه نویسی و توسعه هستند.

این دستگاه با هزاران ابزار از پیش نصب شده بارگذاری شده است. با این حال، باید بگوییم که برای افراد تازه وارد به دنیای لینوکس طراحی نشده است. اگر لینوکس و برنامه نویسی را امتحان کرده باشید، استفاده از آن برایتان سخت نخواهد بود.

مانند سایر ورودی های این لیست، می توانید آخرین نسخه آن را دانلود کرده و آن را نصب کنید یا از ابتدا دوگانه بوت کنید.

Pop!_OS

سازنده سخت افزار لینوکس مستقر در ایالات متحده System76 توزیع لینوکس مبتنی بر اوبونتو سفارشی خود را به نام Pop!_OS در سال 2017 اعلام کرد. پس از اینکه اوبونتو تصمیم گرفت محیط دسکتاپ Unity خود را کنار بگذارد، شرکت این قدم را برداشت و محیط دسکتاپ گنوم را که در حال حاضر شکوفا شده بود، اتخاذ کرد. اکنون، آنها محیط دسکتاپ خود را ساخته اند که آن را COSMIC می نامند، که یک محیط مبتنی بر GNOME با ویژگی های اضافی است.

سخن آخر

در این مقاله لیستی از توزیع هایی که برای برنامه نویسان مناسب است را برایتان آورده ایم. شما هرکدام از این سیستم عامل ها را که بخواهید، می توانید از تیم پشتیبانی ما درخواست کنید.

اگر تجربه ای از استفاده از این توزیع ها دارید یا سوالی در این زمینه دارید، می توانید با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

دبیان، نسخه شبیه به یونیکس است.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

2 تیر 1402
سروین

سلام. من می خوام برنامه نویسی جاوا را شروع کنم به نظرتون کدوم برنامه لینوکس انتخاب بهتری برای منه؟

    2 تیر 1402
    زهرا پیرجانی

    سلام سروین عزیز. از بین توزیع هایی که در مقاله بررسی کردیم، اوبونتو، دبیان و فدورا از لحاظ کارایی و عملکرد گزینه بهتری برای شما هستند و پتانسیل لازم برای اجرای کدهای جاوا را دارند.

4 فروردین 1403
ارین

تجربه نشون داده اوبونتو و دبیان بهترین لینوکس برای برنامه نویسی هستش و بقیه هم کارایی خاص خودشون رو دارن

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید