شما برای مطالعه این مقاله فقط 6 دقیقه وقت نیاز دارید

LiteSpeed

آموزش نصب لایت اسپید در سی پنل

3.4/5 - (5 امتیاز)

لایت اسپید یک وب سرور است که محتوای یک سایت را ذخیره می کند و آن را به کاربری که آن را درخواست کرده است، می دهد. این محتوا می تواند متن، ویدیو، پادکست یا نرم افزار باشد. فرض کنید که شما می خواهید سایت آسام سرور را باز کنید؛ مرورگر شما درخواست شما برای مشاهده سایت ما را به وب سرور سایت ما ارسال می کند و شما موفق می شوید که سایت ما را مشاهده کنید.

وب سرور لایت اسپید، حافظه کش دارد و سبب کاهش لودینگ سایت می شود و یک گزینه مناسب برای سایت های پر ترافیک است.

انواع مختلفی از وب سرور های فیزیکی و نرم افزاری وجود دارد که از این نرم افزار ها می توان به آپاچی، nginx و لایت اسپید اشاره کرد. ما در مقاله وب سرور چیست به صورت مفصل در مورد هرکدام از این وب سرور ها صحبت کرده ایم که می توانید مطالعه کنید.

اما اگر با این وب سرور ها آشنا هستید و تصمیم گرفته اید که لایت اسپید را نصب کنید و به عنوان وب سرور استفاده کنید، در این مقاله همراه ما باشید تا آموزش نصب این وب سرور را گام به گام بررسی کنیم.

آموزش نصب لایت اسپید Lite Speed در سی پنل

اول این مژده را باید به شما بدهیم که با مراحل نصب سخت و پیچیده ای قرار نیست مواجه شوید، کافیست مراحل را به دقت و همراه با ما پیش بروید تا به راحتی از عهده نصب این وب سرور بر بیایید. می توانید مراحل را یادداشت برداری کنید.

برای نصب لایت اسپید شما با دو پیش نیاز اساسی مواجه هستید:

  1. دانلود لایت اسپید

شما هم می توانید نسخه رایگان و کرک شده لایت اسپید را از اینترنت دانلود و هم این که نسخه لایسنس دار آن را خریداری کنید. از آن جایی که نسخه رایگان پشتیبانی ندارد و احتمال ایجاد مشکلات امنیتی برای سرور و سایت شما بالا است، به همین دلیل توصیه ما این است که از نسخه های لایسنس لایت اسپید استفاده کنید (می توانید با پشتیبانی آسام سرور هماهنگ شوید و آن را خریداری کنید).

  1. داشتن دسترسی روت SSH به سرور مجازی که سی پنل بر روی آن نصب شده است.

برای نصب وب سرور با اسکریپت نصبی رسمی آن می توانید از طریق این لینک اقدام کنید.

برای اجرای اسکریپت نصبی باید از طریق SSH با دسترسی روت وارد سرور شوید و کدی که در زیر برایتان آورده ایم را وارد کنید.

bash <( curl https://get.litespeed.sh ) your_serial_no

به جای عبارت your_serial_no که قرار داده شده است، کد مجوزی که به شما ارائه شده است را قرار دهید. پس از آن یک سری گزینه ها به شما داده می شود که توصیه ما این است که همان گزینه های پیش فرض را انتخاب کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که ما یک فرایند پیکربندی برای تنظیم کردن این مقادیر در رابط مدیریت اجرا خواهیم کرد.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است که پسورد webadmin را که اسکریپت در انتها در اختیار شما قرار می دهد را یادداشت کنید.

کار دیگری که باید در ادامه انجام دهید، این است که به رابط WHM سرورتان بروید و از منوی پلاگین (Plugin) گزینه (LiteSpeed Web Server) را انتخاب کنید. اگر با اخطارهایی مواجه شدید، نگران نباشید؛ در ادامه خطاها را برطرف می کنیم.

نصب لایت اسپید

پس از مراحل گفته شده باید ماژول ruid2 Apache را به حالت غیرفعال دربیاورید. این ماژول با وب سرور هایی مانند آپاچی سازگار است و این دسترسی را می دهد که به عنوان کاربران مختلف اجرا شود، اما با لایت اسپید سازگار نیست.

کلیک کنید  سیستم های مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

در منوی Software  گزینه EasyApache را انتخاب کنید و روی گزینه Customize در قسمت Currently Installed Packages  کلیک کنید و Apache Modules را انتخاب کنید و عبارت Ruid را سرچ کنید و اطمینان حاصل کنید که سوئیچ خاموش است.

نصب لایت اسپید

کاری که باید در این مرحله انجام دهید، این است که روی تب Review کلیک کنید و روی دکمه Provision که در پایین صفحه قرار گرفته است، کلیک کنید.

پس از طی کردن این مراحل، باید زمانی که به تنظیمات LiteSpeed بازگشتید، دیگر خبری از هشدار ruid2 نباشد.

نصب لایت اسپید

در مرحله بعدی به قسمت هیجان انگیز داستان می رسیم. جایی که می خواهیم وب سرور جدیدمان را فعال سازی کنیم. این امکان برای شما فراهم است که لایت اسپید و آپاچی را به صورت همزمان بر روی پورت های متفاوت اجرا کنید، اما ما آپاچی را غیرفعال می کنیم و لایت اسپید را جایگزین آپاچی می کنیم.

در رابط افزونه نصب شده شما باید گزینه Switch to LiteSpeed را انتخاب کنید.

نصب لایت اسپید

زمانی که در صفحه دیگری که برایتان باز می شود، تایید را انجام دادید، سی پنل توقف آپاچی را به صورت کامل انجام می دهد و وب سرور لایت اسپید را راه اندازی می کند.

نصب لایت اسپید

باید این مژده را به شما بدهیم که سی پنل شما اکنون از لایت اسپید به عنوان وب سرور اصلی خودش استفاده می کند و امکان استفاده از پشتیبانی QUIC، جابجا شدن با یک کلیک بین لایت اسپید و آپاچی و حافظه کش لایت اسپید برایتان مهیا شده است.

در ادامه نحوه راه اندازی لایت اسپید کش را هم به شما آموزش می دهیم.

نحوه راه اندازی لایت اسپید کش در سی پنل

یکی از بزرگ ترین مزیت هایی که وب سرور لایت اسپید دارد، وجود یک سیستم کش تمام صفحه داخلی به نام LSCache است که شما می توانید از آن برای سیستم های مدیریت محتوا و برنامه های تجارت الکترونیک استفاده کنید.

برای دسترسی به برخی از ویژگی های LSCache شما به تعدادی مجوز دیگر نیاز دارید، اما خبر خوبی که وجود دارد این است که کش وردپرس آن به صورت کامل رایگان است.

اولین کاری که باید انجام دهید، این است که فولدرهایی را روی سیستم فایل ایجاد کنید تا تمامی حافظه پنهان دیتاها را ذخیره سازی کند.

انجام این کار می توانستیم از اسکریپت نصب هم استفاده کنیم، اما انجام آن در WHM به صورت دستی راحت است.

در ادامه باید LiteSpeed Configuration  را انتخاب کنید تا صفحه زیر برایتان باز شود و از آن قسمت گزینه Cache Root Setup  را انتخاب کنید.

نصب لایت اسپید

در صفحه ای که برایتان باز می شود، بر روی Set Missing Cache Roots  کلیک کنید تا سی پنل پوشه های روت کش را برای سرور و میزبان های مجازی ایجاد می کند.

نصب لایت اسپید

در گام بعدی به صفحه افزونه برگردید و گزینه Manage Cache Installations را انتخاب کنید و گزینه اسکن را بزنید و سپس سی پنل سایت های وردپرسی که روی سرور نصب شده اند را جستجو کنید. پس از آن که لیست سایت ها پر شدند، روی دکمه ON که در ستون Actions جدول قرار گرفته است، کلیک کنید و کش را در سایت های جداگانه فعال کنید.

نصب لایت اسپید

در صفحه فروشگاه افزونه LSCache می توانید ویژگی کش مجنتو، جوملا و لاراول را پیدا کنید و استفاده کنید.

سخن آخر

از آن جایی که لایت اسپید حافظه کش دارد، به همین دلیل زمان لود سایت ها را کوتاه تر می کند و این موضوع سبب می شود که برای سایت هایی که ترافیک زیادی دارند، مناسب باشد. لایت اسپید نیز یکی از وب سرور های محبوب است که مزایای زیادی دارد که سبب شده است یکی از محبوب ترین وب سرورها شود.

در صورتی که تجربه ای از کار کردن با لایت اسپید دارید یا سوالی در این زمینه دارید، می توانید با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

 

سوالات متداول:

بله شما می توانید این وب سرور را روی کنترل پنلی مانند دایرکت ادمین هم نصب کنید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید