شما برای مطالعه این مقاله فقط 4 دقیقه وقت نیاز دارید

installing-ssh-in-ubuntu

آموزش نصب و راه اندازی SSH در اوبونتو

5/5 - (3 امتیاز)

SSH مخفف عبارت Secure Shell است. در واقع SSH یک پروتکل شبکه است که اتصال ایمنی بین کلاینت و سرور برقرار می کند. برای آن که شما هم از این اتصال ایمن در توزیع لینوکس خودتان بهره مند شوید، ما آموزش نصب و راه اندازی SSH در اوبونتو را در اختیار شما قرار می دهیم. در صورتی که هنوز سرور مجازی اوبونتو ندارید، از طریق لینک خرید سرور مجازی لینوکس، می توانید برای خرید اقدام کنید.

SSH یک اتصال ایمن بین کلاینت و سرور برقرار می کند که به شما این امکان را می دهد تا بتوانید به سیستم وصل شوید و کارهایتان را به راحتی پیش ببرید.

مزیتی که SSH دارد، این است که شما می توانید از هرجا که باشید، به راحتی به سیستم خودتان متصل شوید و کارهایتان را پیش ببرید. البته تنها این نیست. شما می توانید فایل های ایمن خودتان را به وسیله scp و sftp انتقال دهید. اگر می خواهید از این مزایا بهره مند شوید، در ادامه همراه ما باشید.

نصب SSH در اوبونتو

1. اولین گامی که باید انجام دهید، این است که نصب پروتکل SSH روی اوبونتو را انجام دهید. برای این کار کلیدهای Ctrl + Alt + T را به صورت همزمان فشار دهید یا روی نماد ترمنیال کلیک کنید تا ترمینال برایتان باز شود و پس از آن هم بسته تایپ کردن OpenS-server را نصب کنید:

sudo apt update sudo apt install openssh-server

در صورت نیاز، پسورد را وارد کنید و Y را وارد کنید تا ادامه نصب را طی کنید.

2. پس از آن که نصب اوبونتو در SSH را انجام دهید، SSH به صورت اتوماتیک شروع می شود. دستور به شما این امکان را می دهد تا موفقیت نصب را تایید کنید تا وضعیت SSH چاپ شود:

sudo systemctl status ssh

چیزی که مشاهده می کنید باید مانند Active: active باشد. برای بازگشتن به خط فرمان، کلید Q را فشار دهید.

3. در نظر داشته باشید که اوبونتو دارای یک ابزار کانفیگ فایروال است که UFW نام دارد. در صورتی که فایروال در سیستم شما فعال است، به پورت SSH از طریق کد زیر دسترسی بدهید:

sudo ufw allow ssh

حالا SSH به راحتی روی سیستم اوبونتو یا سرور اوبونتو شما نصب و اجرا می شود و شما می توانید از آن برای متصل شدن از هر دستگاه و از هر جایی استفاده کنید.

به این موضوع دقت داشته باشید که سیستم های لینوکس و macOS، به صورت پیش فرض کلاینت SSH را به صورت نصب شده دارند و اگر شما بخواهید از طریق ویندوز به اوبونتو متصل شوید، باید از یک سرویسی که گیرنده SSH است، مانند پوتی (Putty) استفاده کنید.

چگونه از طریق LAN، در اوبونتو نصب SSH را انجام دهیم؟

برای شروع نصب SSH از طریق LAN کافیست کد دستوری زیر را استفاده کنید:

ssh username@ip_address

در ip_address باید آدرس IP خودتان را وارد کنید. اگر IP خودتان را نمی دانید، می توانید از طریق کد زیر، آن را پیدا کنید:

ip a

پس از آن که آی پی شما تعیین شد، از دستور زیر استفاده کنید و به ماشین از راه دور وارد شوید.

ssh linuxize@ ip_address

به محض آن که برای نخستین بار، اتصال شما از طریق SSH برقرار می شود، پیامی مشابه با پیام زیر مشاهده خواهید کرد.

The authenticity of host 'ip_address (ip_address)' can't be established. ECDSA key fingerprint is SHA256:Vybt22mVXuNuB5unE++yowF7lgA/9/2bLSiO3qmYWBY. Are you sure you want to continue connecting (yes/no)?

Yes را تایپ کنید و پسورد خودتان را پس از درخواست، وارد کنید.

کلیک کنید  آموزش نصب و پیکربندی پایگاه داده MySQL‌ در CentOS 8

Warning: Permanently added 'ip_address' (ECDSA) to the list of known hosts.

linuxize@ip_address's password:

پس از آن که پسوردتان را وارد کردید، پیامی مانند پیام زیر را مشاهده خواهید کرد که به شما خوش آمد گویی می کند.

Welcome to Ubuntu 18.04.1 LTS (GNU/Linux 4.15.0-33-generic x86_64)  * Documentation: https://help.ubuntu.com  * Management:   https://landscape.canonical.com  * Support:    https://ubuntu.com/advantage ...

به همین راحتی وارد سیستم اوبونتو خودتان وارد شدید.

SSH را از طریق اینترنت روی اوبونتو نصب کنید

برای نصب SSH روی اوبونتو به کمک اینترنت، اولین کاری این است که به دستگاه اوبونتو متصل شوید. برای این کار باید آدرس IP عمومی خودتان را بشناسید و روتر خودتان را به نحوی تنظیم کنید که داده های شما را بر روی پورت 22 پذیرش کند و بتوانید آن ها را به دستگاه اوبونتویی که SSH نصب شده شما، آن را پردازش می کند، ارسال کنید.

برای آن که بتوانید IP عمومی دستگاهی که میخواهید را تعیین کنید، از این آدرس استفاده کنید: https://api.ipify.org

زمانی که نوبت راه اندازی کردن پورت فوروارد می رسد، هر روتر یک راه متفاوت برای راه اندازی کردن این پورت دارد و اگر شما بخواهید حمل و نقل پورت را تنظیم کنید، باید به اسناد روتر خودتان مراجعه کنید. به صورت ساده تر اگر بخواهیم بیان کنیم، باید شماره پورت را درست همان جایی که درخواست می شود، وارد کنید. معمولا شماره پورت SSH به صورت پیش فرض 22 است که شما می توانید تغییر شماره پورت SSH را به راحتی انجام دهید. پس از وارد شماره پورت SSH، باید آدرس IP خصوصی که قبلا پیدا کردن آن را آموزش داده ایم را وارد کنید. پس از کانفیگ کردن روتر، می توانید از کد زیر استفاده کنید و به سیستم وارد شوید.

ssh username@public_ip_address

از این موضوع غافل نشوید که اگر دستگاه خودتان را در معرض اینترنت قرار می دهید، باید برخی از اقدام های امنیتی را انجام دهید. اصلی ترین اقدامی که باید انجام دهید، این است که روتر خودتان را به طوری تنظیم کنید که ترافیک را روی یک پورت غیراستاندارد پذیرش کند و پس از آن هم آن را روی پورت 22 دستگاهی که در حال اجرای سرویس SSH است، انتقال دهد. برای اتصال SSH به صورت پیش فرض، اوبونتو از شما پسوردتان را خواهد خواست.

چگونه SSH را در اوبونتو غیرفعال کنیم؟

اگر به هر دلیلی از فعال کردن SSH در اوبونتو منصرف شده اید، می توانید این سرویس را به راحتی غیرفعال کنید؛ کافیست از کد زیر استفاده کنید:

sudo systemctl stop ssh

البته شما می توانید از کد زیر برای اجرای دوباره آن استفاده کنید:

sudo systemctl start ssh

کدی که در زیر هم برایتان آورده ایم، برای آن است که سرویس SSH را در زمان راه اندازی سیستم، غیر فعال کنید:

sudo systemctl disable ssh

برای نصب کردن SSH در اوبونتو کد زیر را تایپ کنید:

sudo systemctl enable ssh

سخن آخر

در این مقاله نحوه نصب و فعال سازی SSH در اوبونتو را بررسی کردیم. همانطور که مطالعه کردید، این کار چندان سخت نیست و شما می توانید به راحتی از پس انجام این کار بربیایید.

در صورتی که در رابطه با این موضوع سوالی داشتید، می توانید با ما در قسمت نظرات مطرح کنید.

سوالات متداول:

بله، ما در این مقاله به شما آموزش داده ایم که چگونه این پروتکل را نصب و راه اندازی کنید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید