شما برای مطالعه این مقاله فقط 9 دقیقه وقت نیاز دارید

google-drive-on-linux
دسته بندی : آموزش لینوکس

راهنمای استفاده از Google Drive در لینوکس

4.5/5 - (2 امتیاز)

اگر Google Drive یک ابزار رسمی لینوکس نیست، پس ما هم از ابزارهایی معرفی می کنیم که این محدودیت استفاده از Google Drive در لینوکس را از بین ببرند!

ابزارهایی که برای استفاده از Google Drive در لینوکس وجود دارند هر کدام مزایای خاص خود را دارند و شما را به هدف اصلیتان یعنی دسترسی و مدیریت فایل های گوگل درایو می رسانند.

در دنیای لینوکس همیشه یک جایگزین یا راه حل وجود دارد که Google Drive هم از این قائده مستثنا نیست. پس بیایید نحوه استفاده از Google Drive در لینوکس و ابزارهای جایگزین این سرویس را معرفی کنیم:

گوگل درایو چیست؟

گوگل درایو چیست؟

اگر شما هم مثل اکثر مردم با مشکل کمبود حافظه مواجه هستید یا به دنبال یک راه حل قابل اعتماد برای اشتراک گذاری یا ذخیره سازی داده های حساس خود هستید و کارت حافظه اضافی و هارد هم نتوانسته اند راه حلی برای این مسائل باشند، استفاده از سرویس های ابری مثل Google Drive می تواند راه نجات شما باشند.

Google Drive به عنوان یکی از سرویس های معروف گوگل، برای ذخیره سازی ابری فایل ها استفاده می شود تا دسترسی و همگام سازی آنلاین فایل ها در دستگاه های مختلف مثل موبایل، تبلت و لپ تاپ کار راحتی باشد. مخصوصاً موقع اشتراک گذاری فایل های بزرگ است که اهمیت گوگل درایور چندبرابر می شود. وقتی برای ارسال یک فایل نمی توانید از ایمیل یا سایر شبکه های اجتماعی استفاده کنید و همچنین دوست دارید که سطوح دسترسی خاصی را برای آن لحاظ کنید، می توانید فایل موردنظر را در گوگل درایور خود آپلود کنید و بعد از تعیین سطوح دسترسی، لینک آن را با شخص موردنظر به اشتراک بگذارید تا بتواند آن را دانلود کند.

در کل، این سرویس مخصوص ویندوز و اندروید است ولی سایر سیستم عامل ها مثل لینوکس هم می توانند با یک برنامه کلاینت از این فضای ابری و سایر امکانات آن بهره مند شوند. البته، با این که ابزارهای این مقاله برای استفاده از گوگل درایور در لینوکس معرفی شده اند ولی اگر دوست دارید با خرید سرور مجازی لینوکس، باز هم به این حافظه ابری فوق العاده دسترسی داشته باشید می توانید Google Drive را به عنوان یک دیسک در سرور مجازی لینوکس نصب کنید و شروع به استفاده از آن کنید.

دیگر وقت آن است که تمام راه های ارتباطی لینوکس با Google Drive را بررسی کنیم:

 online accounts در گنوم

اگر محیط دسکتاپ سیستم شما از نوع گنوم است، به راحتی می توانید با رفتن به بخش online accounts این محیط، به سرویس های آنلاین گوگل، مایکروسافت، فیسبوک و … دسترسی داشته باشید. البته چون گنوم محیط دسکتاپ پیش فرض اوبونتو است، کاربران ابونتو به صورت پیش فرض از این قابلیت برخوردار هستند و تنها کاری که باید انجام دهند این است که حساب گوگل درایو خود را به بخش online accounts گنو اضافه کنند. از جمله کارهایی که می توانید با این بخش انجام دهید است که فایل های خود را آپلود کنید، فایل های گوگل درایور خود را به صورت مستقیم از طریق Nautilus باز کنید یا فایل های موردنظر را در سیستم فایل خود کپی کنید.

با این که Gnome online accounts در طول پروسه نصب گنوم، راه اندازی می شود ولی اگر به هر دلیلی به این بخش دسترسی نداشتید، می توانید آن را با استفاده از دستورات زیر نصب کنید:

نصب Gnome online accounts در توزیع های لینوکس

توزیع های مبتنی بر دبیان مثل اوبونتو:

sudo apt install gnome-online-accounts

توزیع های مبتنی بر Red Hat مثل فدورا و CentOS:

sudo dnf install gnome-online-accounts

توزیع های مبتنی بر آرچ لینوکس مثل مانجارو:

pacman -S gnome-online-accounts

بعد اینکه این قابلیت را در سیستم خود فعال کردید، نوبت به اضافه کردن اکانت گوگل درایو و استفاده از Google Drive در لینوکس می رسد:

اضافه کردن حساب گوگل درایو

منو سیستم را باز کنید و Setting را سرچ کنید.

باز کردن setting

بعد از بخش کناری تنظیمات، روی Online Accounts کلیک کنید و Google را انتخاب کنید.

بخش online accounts گنوم

در ادامه یک پاپ آپ باز می شود که باید ایمیل و پسورد اکانت گوگل خود را وارد کنید تا به اکانت های آنلاین گنوم اضافه شود.

ورود به حساب گوگل

بعد از لیست مربوط به دسترسی های حساب گوگل، Files را هم در حالت On قرار دهید.

فعال سازی دسترسی به فایل ها

تبریک، الان گوگل درایو آماده استفاده شما است و کافی است File Manager سیستم را باز کنید و روی فولدر حساب گوگل درایور خود کلیک کنید.

فولدرهای حساب گوگل درایو

هر تغییری که در فایل های این فولدر انجام دهید در حافظه ابری آنلاین اعمال می شود و با تمام دستگاه های مربوط به این حساب همگام می شود.

ادغام مرورگر فایل Dolphin با Google Drive در KDE

KDE هم یکی از محیط های دسکتاپ محبوب است که با استفاده از آن می توانید به گوگل درایو دسترسی پیدا کرد. اگر محیط دسکتاپ شما از نوع KDE است، مراحل زیر را دنبال کنید تا مرورگر فایل دلفین را با گوگل درایور ادغام کنید.

البته قبل از هر کاری اول باید پکیج kio-gdrive را نصب کنید چون برای تکمیل پروسه ادغام این دو سرویس به این پکیج نیاز خواهید داشت.

پس برای نصب این پکیج متناسب با توزیع سیستم لینوکس خود، دستور مربوطه را اجرا کنید:

توزیع های مبتنی بر دبیان مثل اوبونتو:

sudo apt install kio-gdrive

توزیع های مبتنی بر Red Hat مثل فدورا و CentOS:

sudo dnf install kio-gdrive

توزیع های مبتنی بر آرچ لینوکس مثل مانجارو:

pacman -S kio-gdrive

توزیع های مبتنی بر openSUSE:

sudo zypper in kio-gdrive

بعد مرورگر دلفین خود را باز کنید و روی Network کلیک کنید.

فولدر Google Drive را باز کنید.

Google Drive در لینوکس kde

وارد حساب گوگل خود شوید و تیک مربوط به Drive را بزنید.

حالا دیگر هر وقت که خواستید می توانید از طریق مرورگر دلفین به گوگل درایور خود دسترسی داشته باشید و هر تغییری که خواستید در آن ایجاد کنید و مطمئن باشید که همه این تغییرات مثل اضافه کردن یا حذف فایل در حافظه آنلاین ابری هم لحاظ می شوند.

بهترین ابزارهای استفاده از Google Drive در لینوکس

علاوه بر روش هایی که قبلاً بررسی کردیم، باز هم ابزارهای وجود دارند که می توانند در این مسیر به شما کمک کنند:

  1. Insync

insync برای استفاده از Google Drive در لینوکس

Insync یکی از غنی ترین کلاینت های Google Drive در لینوکس است که تقریباً شما را به هر چیزی که از گوگل درایو واقعی انتظار دارید، می رساند. همچنین، اگر به فکر این هستید که بتوانید در لینوکس از سرویس هایی مثل  OneDrive و Dropbox هم استفاده کنید، باز هم می توانید به این ابزار فوق العاده اعتماد کنید.

کلیک کنید  آموزش تصویری نصب آرچ لینوکس با فلش (راهنمای مبتدیان)

Insync برای تمام توزیع های لینوکس در دسترس است و پروسه نصب و استفاده بسیار ساده ای دارد. به این صورت در 3 مرحله ساده می تواند به حساب Google Drive در لینوکس دسترسی پیدا کنید.

  • Insync را دانلود و نصب کنید.
  • وارد حساب گوگل خود شوید.
  • به همه فایل ها و فولدرهای گوگل درایو خود دسترسی پیدا کنید.

ویژگی Selective sync 2.0 این ابزار به شما کمک می کند که همه فایل ها خود را به صورت محلی یا در فضای ذخیره سازی ابری همگام سازی کنید تا فایل های مربوط به یک حساب در دستگاه های مختلف یکی باشند. پشتیبانی از چند حساب گوگل، سازگاری فرمت Google Docs با Libre Office و نوتیفیکیشن های دسکتاپ از ویژگی های برجسته این ابزار هستند.

عیبی که ابزار Insync دارد این است که نه رایگان است نه متن باز. با این که این ابزار یک دوره آزمایشی روزه رایگان را ارائه می دهد ولی بعد از این دوره باید متناسب با نوع پلن، هزینه پرداخت کنید و به استفاده از آن ادامه دهید. البته، جا دارد به این نکته هم اشاره کنیم که این ابزار هم در دسکتاپ و هم در سرور قابل استفاده است که دوره رایگان سرور، 15 روز و دوره رایگان دسکتاپ 7 روز است و هزینه های هر کدام هم فرق می کند.

هزینه نسخه دسکتاپ: 29.9 دلار در سال

هزینه نسخه سرور: 159.99 دلار در سال

  1. Rclone

نسخه مرورگر rclone

وقتی بحث استفاده از Google Drive در لینوکس است، غیرمنصفانه است که Rclone را در لیست کلاینت های گوگل درایو قرار ندهیم! این ابزار با تمام توزیع های لینوکس سازگار است و درست مثل Insync پروسه نصب ساده ای دارد و بعد از چند دقیقه به طور کامل به فضای ذخیره سازی ابری خود دسترسی خواهید داشت و هر نوع تغییر در آن با فضای ابری آنلاین همگام می شود.

این ابزار رایگان از ارائه دهندگان خدمات ابری زیادی مثل Google Drive ،OneDrive ،Google Photos ،Google Cloud ،Dropbox و … پشتیبانی می کند و همین ویژگی باعث شده است که لقب “چاقوی سوئیسی” را به خود اختصاص دهد.

در واقع، Rclone یک ابزار خط فرمان است ولی برای مدیریت راحت تر فضای ابری گوگل می توانید از رابط گرافیکی Rclone Browser استفاده کنید. این ابزار بسیار هوشمندانه عمل می کند و برای انتقال فایل ها از یک حساب به یک حساب دیگر از انتقال سمت سرور استفاده می کند تا میزان استفاده از پهنای باند به حداقل برسد.

  1. GoSync

رابط کاربری GoSync

GoSync بر اساس زبان پایتون توسعه یافته است و مثل خود پایتون، متن باز و رایگان است. رابط گرافیکی این ابزار بسیار تمیز و ساده است و با اینکه در هر توزیع لینوکس قابل استفاده است ولی برای اجرای آن حتماً باید پایتون 2 یا 3 روی سیستم نصب باشد. اگر از سرور مجازی لینوکس استفاده می کنید برای آموزش نصب پایتون روی سرور خود می توانید از مقاله آموزش نصب پایتون در سرور مجازی کمک بگیرید.

تنها عیبی که این ابزار دارد این است که موقع همگام سازی، کل دایرکتوری ها را Sync می کند و همین باعث می شود که پروسه همگام سازی فایل ها خیلی طول بکشد.البته انتظار می رود این مشکلات در به روز رسانی های آینده GoSync حل شوند.

  1. google-drive-ocamlfuse

google drive ocamlfuse

این ابزار هم مثل سایر ابزارهای موجود در این لیست، به شما امکان می دهد که Google Drive را روی لینوکس و تمام توزیع های آن نصب کنید. با این که ocamlfuse یک ابزار خط فرمان است اما پیاده سازی و استفاده از آن برای مدیریت فایل ها و فولدرهای گوگل درایور بسیار آسان است.

امکان دسترسی کامل read/write فایل ها و فولدرها، دسترسی read-only به Google Docs، Slides و Sheets، مدیریت فایل های تکراری و پشتیبانی از چند حساب گوگل درایو از ویژگی های برجسته این ابزار است.

برای شروع استفاده از ocamlfuse در لینوکس کافی است آن را نصب کنید:

sudo add-apt-repository ppa:alessandro-strada/ppa

sudo apt-get update

sudo apt-get install google-drive-ocamlfuse

بعد برای احزار هویت باید به ترمینال برگردید و google-drive-ocamlfuse را اجرا کنید تا صفحه مرورگر مربوط به حساب گوگل باز شود و با وارد کردن ایمیل و رمز خود، احراز هویت کنید.

درادامه با اجرای دستورات زیر یک دایرکتوری ایجاد کنید و آن را به گوگل درایور اختصاص دهید:

mkdir $HOME/GoogleDriveStorage

google-drive-ocamlfuse $HOME/GoogleDriveStorage

حالا هر وقت که خواستید می توانید به این فولدر بروید و به فایل های فضای ابری مربوط به حساب گوگل درایور خود دسترسی پیدا کنید.

  1. overGrive

overgrive برای استفاده از Google Drive در لینوکس

overGrive هم جزو ابزارهای گرافیکی استفاده از Google Drive در لینوکس است که امکان ادغام حساب گوگل درایو با هر توزیع لینوکس را فراهم می کند. این ابزار هم مثل Insync پولی است و بعد یک دوره آزمایشی 14 روزه حتماً باید نسبت به خرید آن اقدام کنید. البته، ویژگی ها و قابلیت اطمینان این دو ابزار هم مشابه است و تفاوت آن ها در قیمت گذاری پلن ها است.

همگام سازی خودکار فضای ابری گوگل درایو و سیستم، بک آپ گیری خودکار فایل های سیستم در گوگل درایو؛ انتخاب فولدرهای خاص برای همگام سازی، تبدیل فرمت Google Docs به فایل های آفیس و برعکس و … از ویژگی های برتر این ابزار هستند.

  1. GDrive

GDrive یک ابزار خط فرمان است که با استفاده از آن می توانید عملیات مهمی مثل مدیریت، آپلود، دانلود، حذف و به اشتراک گذاری فایل های گوگل درایو را انجام دهید ولی متاسفانه این ابزار از همگام سازی فایل ها پشتیبانی نمی کند.

قبل از نصب GDrive، اول باید آن را از این صفحه Github دانلود کنید.

نصب

sudo mv drive /usr/local/bin

استفاده

drive [global options] <verb> [verb options]

چند مثال:

لیست فایل های گوگل درایور

drive list

آپلود فایل یا دایرکتوری

drive upload --file drive-linux-amd64

دانلود فایل

drive download --id 0B3X9GlR6EmbnenBYSFI4MzN0d2M

اشتراک فایل

drive share --id 0B3X9GlR6EmbnOVRQN0t6RkxVQk0

خروجی این فایل به شما لینک اشتراک می دهد که می توانید آن را به کاربران موردنظر ارسال کنید تا آن را دانلود کنند.

کلام آخر

گوگل درایو از سرویس های ابری محبوب است که کاربران ویندوز و اندروید به راحتی می توانند از مزایای آن بهره مند شوند ولی کاربران لینوکس هم با استفاده از راه حل ها و ابزارهای جایگزین می توانند از این سرویس لذت ببرند. بخش online accounts در گنوم یکی از محبوب ترین راه های ارتباطی لینوکس و گوگل درایو است ولی ابزارهای دیگری هم وجود دارد که به صورت پولی یا رایگان، امکانات google drive را در اختیار شما قرار می دهند.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

اول باید kio-gdrive را نصب کنید و بعد مرورگر دلفین را باز کنید و به بخش network بروید و روی فولدر گوگل درایو کلیک کنید. بعد از احراز هویت می توانید به فایل ها و فولدرهای حساب گوگل درایو خود وصل شوید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید