شما برای مطالعه این مقاله فقط 17 دقیقه وقت نیاز دارید

windows11-bugs-and-fixs
دسته بندی : آموزش ویندوز

آشنایی با باگ های ویندوز 11 و آموزش رفع این مشکلات⚠️

5/5 - (4 امتیاز)

با این که مایکروسافت تلاش می کند همه آخرین نسخه ویندوز را دوست داشته باشند ولی این دلیل نمی شود که باگ های ویندوز 11 را نادیده بگیریم و آنها را رفع نکنیم.

ویندوز 11 جدیدترین و البته محبوب ترین نسخه ویندوز است که قابلیت های امنیتی و کاربردی زیادی را در اختیار کاربران قرار داده است. البته، باگ هایی هم دارد که رفع بعضی از آنها خیلی ساده و برخی از آنها آنقدر سخت است که باید منتظر حل شدن آنها توسط خود مایکروسافت باشید.

پس از این که کاربران شروع به استفاده از ویندوز 11 کردند، گزارش هایی در مورد برخی از مشکلات و مسائل ارائه شد که مطمئناً اگر یک مسئله برای کاربر خیلی مهم باشد، اهمیت ویژگی ها و قابلیت های پیشرفته ویندوز 11 به مراتب کم رنگ تر خواهد شد. این راهنما در مسیر خطایابی و رفع باگ های ویندوز 11 به شما کمک خواهد کرد پس ادامه مطلب را از دست ندهید:

معرفی مختصر ویندوز 11

ویندوز 11 چیست

ویندوز 11 جدیدترین نسخه اصلی سیستم عامل ویندوز مایکروسافت است که در اکتبر 2021 منتشر شد. مایکروسافت بیشتر تمرکز خود را روی این نسخه قرار داده است تا با اضافه کردن ویژگی ها جدید و پیشرفته از عهده جلب رضایت کاربرانی که علاقمند به محیط های مدرن با کارایی بالا هستند بر بیاید.

مایکروسافت علاوه بر تغییرات عمده در ظاهر و طراحی ویجت ها از لحاظ امنیت و کارایی هم اقدامات قابل تحسینی انجام داده است.

اگر به عملکرد اهمیت می دهید، مطمئن باشید که ویندوز 11 گزینه ایده آلی برای شما است. کارهایی که این نسخه در زمینه مدیریت حافظه، افزایش سرعت SSD و تقویت عملکرد سیستم موقع بیدار شدن از حالت SLEEP تنها گوشه ای از تغییرات ویندوز 11 است. درست مثل Windows Server 2022 که با ارائه امکانات پیشرفته تر باعث شده است که مدیران با خرید سرور اختصاصی یا سرور مجازی ویندوز با آخرین نسخه از امکانات، کارایی بالاتری را تجربه کنند.

اما با توجه به اینکه ویندوز 11 نسبت به نسخه های قدیمی تر مثل ویندوز 10، قدمت و پایداری کمتری دارد، سهم نسبتاً خوبی از باگ ها را به خود اختصاص داده است. درست مثل هر اپلیکیشن و نرم افزار دیگر که بعد از انتشار به خاطر استفاده بالا و تسک های سنگین تر دچار مشکل می شود. البته، خود مایکروسافت تمام کارهای لازم در جهت رفع برخی از باگ های ویندوز 11 را انجام می دهد ولی چه ایرادی دارد وقتی موقع روبرو شدن با یک باگ، هر چه زودتر راه حل آن را پیدا کنیم و به جای منتظر ماندن برای رفع باگ ها در آپدیت بعدی، خودمان آن را رفع کنیم. پس دیگر وقت آن است که بررسی باگ های ویندوز 11 و نحوه رفع آنها را شروع کنیم:

مهم ترین باگ های ویندوز 11

باگ های ویندوز 11

در این بخش مهم ترین باگ هایی که ممکن است موقع کار کردن با ویندوز 11 با آنها روبرو شوید را بررسی می کنیم و امیدواریم که با راه حل های ارائه شده، خودتان هر چه سریع تر نسبت به رفع آنها اقدام کنید:

مشکل نصب ویندوز 11

اکثر مشکلاتی که موقع نصب ویندوز 11 به وجود می آیند در حداقل نیازمندی های سیستمی ریشه دارند. در کل، اگر بتوانید سیستم مناسبی را برای نصب این نسخه از ویندوز انتخاب کنید و از سازگاری تنظیمات امنیتی هم مطمئن باشید، احتمال اینکه با خطاهای نصب ویندوز مواجه شوید، نزدیک به صفر است.

ولی با همه این ها، اگر باز هم با چنین مشکلی روبرو شدید نیازی به نگرانی نیست چون راه حل های دیگری هم دارد.

راه حل)

ابزار Restoro PC Repair به شما کمک می کند که خطایابی های لازم را انجام دهید تا مشکلاتی که عملکرد سیستم را دچار اختلال کرده است، برطرف کنید.

اگر با استفاده از این نرم افزار باز هم نتوانستید مشکل نصب را حل کنید، می توانید از راهکارهای برجسته و موثری که در مقاله مشکل نصب ویندوز 11 بررسی کرده ایم، استفاده کنید.

حتی بعضی مواقع، آنتی ویروس های دیگری که در سیستم نصب کرده اید هم می توانند باعث بروز مشکل در پروسه نصب یا آپگرید ویندوز 11 شوند. با این که آنتی ویروس ها نقش مهمی در حفظ امنیت سیستم دارند، ولی بهترین کاری که می توانید انجام دهید است که آنتی ویروس موردنظر ار غیرفعال کنید یا به طور موقت حذف کنید و بعد از اتمام پروسه نصب، دوباره آن را فعال یا نصب کنید.

باگ های پروسه ارتقا

کاربرانی که علاقمند به ارتقا نسخه ویندوز خود هستند، اغلب به خاطر عدم سازگاری سیستم با حداقل نیازمندی های سخت افزاری سیستم خود با یک سری مشکلات مواجه می شوند. از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) پردازنده: 1 گیگاهرتز (GHz) یا سریع تر با حداقل 2 هسته روی پردازنده سازگار 64 بیتی یا (SoC)

2) رم: 4 گیگابایت

3) فضای ذخیره سازی: حداقل 64 گیگابایت

4) firmware سیستم: UEFI با قابلیت بوت امن

5) TPM :TPM نسخه 2.0

6) کارت گرافیکی: سازگار با DirectX 12 یا جدیدتر با درایور WDDM 2.0

7) صفحه نمایش: رزولوشن بالا(720)، 8 بیت در هر کانال رنگی

8) اینترنت: نیازمند اتصال اینترنتی و یک حساب مایکروسافت

راه حل)

برای حل این مشکل، اولین کاری که باید انجام دهید این است که سازگاری سیستم خود با ویندوز 11 را بررسی کنید. البته، این نکته را هم در نظر داشته باشید که اگر سیستمی که ویندوز 10 روی آن نصب است، از آمادگی و شرایط لازم برای ارتقا برخوردار باشد، نوتیفیکیشن مربوط به آپدیت در قسمت Windows update ظاهر خواهد شد.

اگر چنین پیامی دریافت نکردید، جای نگرانی نیست چون بعضی مواقع خود Windows Update هم قادر به تشخیص سازگاری نیست یا حتی می تواند به اشتباه، تشخیص دهد که سیستم شما با ویندوز 11 سازگار نیست. پس بهتر است خودتان با استفاده از برنامه PC Health Check مایکروسافت شرایط را بسنجید. این برنامه به شما می گوید که سیستم شما، حداقل شرایط لازم را برای نصب ویندوز 11 را برآورده می کند یا نه و برای برآورده سازی آنها باید چه کارهایی انجام دهید.

اگر سیستم واجد شرایط لازم برای ارتقا به ویندوز 11 باشد، با پیام زیر مواجه می شوید.

سازگار با ویندوز 11

در غیر این صورت، سیستم شما از حداقل نیازهای سخت افزاری برای نصب ویندوز 11 برخوردار نیست و پیام برنامه برای شما به صورت زیر خواهد بود.

کار ما زمانی شروع می شود که با پیام عدم سازگاری روبرو می شویم:

ناسازگار با ویندوز 11

بررسی خطاهای برنامه PC Health Check

غالباً خود این برنامه به شما می گوید مشکل چیست و با این اطلاع رسانی کار برای شما راحت تر می شود.

به عنوان مثال، در تصویر زیر می بینید که مشکل از ورژن TPM است و سیستم دارای تراشه TPM 2.0 نیست. در این گونه مواقع، ادمین دسکتاپ باید قبل از اجرای برنامه PC Health Check، UEFI را فعال کند تا از این موضوع مطمئن شود.

اگر سیستم از TPM 2.0 پشتیبانی نکند نمی توانید ویندوز 11 را نصب کنید و ظاهراً دلیل این مسئله، ویژگی های امنیتی است که مایکروسافت برای ویندوز 11 درنظر گرفته است. اگر سیستم شما طی 5 الی 10 سال اخیر ساخته شده است، این احتمال وجود دارد که حتی اگر TPM 2.0 را فعال نکرده باشید هم باز بتوانید آن را در بایوس خود سویچ کنید. برای انجام این کار کافی است، سیستم خود را ری استارت کنید و منوی بایوس را باز کنید. بعد به دنبال بخش مربوط به تنظیمات TPM بگردید تا ببینید راهی برای فعال کردن آن وجود دارد یا نه.

البته راه حل دیگری هم برای حل این مشکل وجود دارد. آن هم این است که یک کلید رجیستری ایجاد کنید. این کلید به ویندوز 11 امکان می دهد تا زمانی که سیستم از TPM 1.2 پشتیبانی می کند، نصب شود که این موضوع از جانب خود مایکروسافت توصیه نمی شود و احتمال اینکه بعداً موقع استفاده با یک سری مشکلات و خطاهای جدی روبرو شوید زیاد است.

اگر مشکلاتی که در پیام این برنامه برای شما نمایش داده شده است، قابل حل باشند که خیلی خوش شانس هستید ولی در غیر این صورت باز هم راه حلی برای شما وجود دارد.

نصب clean ویندوز 11 با فایل ISO

با این حال، اگر سیستم شما حداقل نیازمندی های لازم برای نصب ویندوز 11 را نداشته باشد، باز هم نیازی نیست که احساس کنید در بن بست گیر افتاده اید و راه فراری جز خرید یک سیستم سازگار با ویندوز 11 وجود ندارد.

شما می توانید ویندوز 11 را با استفاده از یک فایل ISO به صورت clean نصب کنید. برای آموزش این روش نصب می توانید مقاله”آموزش نصب ویندوز 11 با بوت فلش” را مطالعه کنید؛ ولی این را هم فراموش نکنید که ممکن است موقع نصب پیامی تحت قالب سازگار نبودن ویندوز 11 با سیستم دریافت کنید که در این شرایط در صورت تمایل باز هم می توانید به پروسه ارتقا و نصب ادامه دهید. این مدل نصب می تواند شما را از بسیاری از آپدیت ها محروم کند و به سیستم شخصی شما آسیب هم برساند (البته بعید است).

مشکل سیاه شدن صفحه ویندوز 11

این مشکل یکی از ترسناک ترین باگ های ویندوز 11 است که می تواند به خاطر دلایلی مثل خاموشی یا اتصال ناقص مانیتور، تداخل درایو ها و نرم افزارها و مشکلات کارت گرافیکی اتفاق بیافتد.

راه حل)

راهکارهای زیادی برای رفع این مشکل وجود دارد که اگر خوش شانس باشید، یک مشکل سطحی مثل اختلال در روشنایی صفحه نمایش با دکمه های فیزیکی قابل حل است.

اگر دلیل سیاه شدن صفحه ویندوز را حدس می زنید که چه بهتر! از بین راهکارهای جامعی که در مقاله راهکارهای رفع خطای صفحه سیاه ویندوز 11؛ از ساده تا پیشرفته مرتب شده اند، به راحتی می توانید راه حل مناسب را اجرا کنید.

در غیر این صورت، توصیه می کنیم که راه حل های ارائه شده در این مقاله را به ترتیب اجرا کنید تا در نهایت، با اجرای یکی از آنها مشکل را حل کنید.

پایین بودن سرعت اینترنت

طبق گزارشات گوگل، بین ویندوز 11 و بعضی از نرم افزارهای شبکه اینتل مثل “Killer” و “SmartByte” یک سری مشکلات وجود دارد که می تواند باعث افت سرعت اینترنت، مخصوصاً بارگیری کندتر وبسایت ها و ویدیوها شود.

راه حل)

این خطا جزو مهم ترین باگ های ویندوز 11 است که هنوز راه حل قطعی برای آن ارائه نشده است و این انتظار وجود دارد که در آپدیت های خود مایکروسافت حل شود. برای دسترسی سریع به بروزرسانی ها می توانید از بخش Update سیستم خود کمک بگیرید یا اینکه به‌روزرسانی‌ها را از صفحه وبسایت مایکروسافت دانلود کنید.

تا زمانی که این باگ توسط خود مایکروسافت حل شود، در صورت لزوم برای بهبود سرعت اینترنت می توانید از دانگل USB WIFI استفاده کنید.

قفل شدن منو استارت

منو استارت ویندوز 11 نقش مهمی در دسترسی سریع به بخش های مختلف ویندوز 11 دارد و لی بعضی مواقع، به دلایل مختلف می تواند از کار بیافتد و قفل شد و عملاً استفاده از امکانات آن بخش غیرممکن شود.

راه حل)

راه حل های زیادی برای رفع این مشکل وجود دارد که چند مورد از موثرترین آن ها را بررسی می کنیم.

– سیستم خود را ری استارت کنید.

ری استارت ویندوز 11 بدون مراجعه به بخش استارت هم امکان پذیر است. به این صورت که کافی است دکمه ترکیبی Alt + F4 را فشار دهید و در پنجره باز شده از منوی کشویی، Restart را انتخاب کردید و OK را بزنید.

– ویندوز اکسپلور را ری استارت کنید.

برای این کار به Task Manager نیاز دارید. با فشردن کلیدهای Ctrl + Shift + Esc، این برنامه را باز کنید و بعد Windows Explorer را پیدا کنید. در ادامه روی آن راست کلیک کنید و Restart را انتخاب کنید.

– DISM و SFC را اجرا کنید.

این دو ابزار برای شناسایی و تعمیر بخش های آسیب دیده ویندوز به کار می روند.

کافیست Win+R را فشار دهید تا RUN باز شود. بعد CMD را تایپ کنید و به جای Enter خالی، Ctrl + Shift + Enter را فشار دهید تا Command Prompt باز شود.

در ادامه، کد زیر را تایپ کنید و Enter را بزنید:

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

بعد از تکمیل اجرای کد بالا، Command Prompt را نبندید و کد زیر را هم اجرا کنید:

 sfc /scannow

بعد از اجرای این کدها، سیستم خود را ری استارت کنید و بعد بررسی کنید که مشکل حل شده است یا نه.

آپدیت ویندوز، ورود با حساب کاربری محلی جدید و ری استارت Experience Host از بخش Details برنامه Task Manager هم می تواند در حل مشکل قفل شدن منو استارت ویندوز 11 موثر باشند.

مشکل search در منوی start

طبق گزارشات برخی از کاربران، مشکلی در نوار start مخصوصاً بخش search وجود دارد که مانع تایپ می شود. این مشکل برای افرادی که دوست دارند از ویژگی جستجوی داخلی منوی استارت استفاده کنند کمی اذیت کننده است و به طور جدی می تواند سرعت کار کردن با سیستم را پایین بیاورد. خود مایکروسافت هم این مشکل را پذیرفته است و راه حل اختصاصی خود را هم پیشنهاد داده است.

راه حل)

با این که جستجوی برنامه ها با روش های دیگر هم امکان پذیر است ولی می تواند کمی زمان بر باشد. به همین خاطر تنها کاری که باید برای رفع این باگ انجام دهید (روش پیشنهادی مایکروسافت) این است که با فشردن کلید ترکیبی Windows key + R، برنامه Run را باز کنید و بعد بدون هیچ کاری، آن را ببندید. بعد بررسی کنید که بخش جستجو یا در کل استارت کار می کند یا نه.

زمان دقیق رفع این باگ مشخص نیست ولی مطمئناً انتظار می رود که به جای این راهکار نسبتاً ساده و سطحی، راه حل دائمی تری برای این مشکل در نظر گرفته شود.

مشکلات مربوط به File Explorer

در این بخش دو مشکل مربوط به File Explorer ویندوز 11 را بررسی می کنیم که یکی مربوط به ظاهر آن است و دیگری مربوط به اختلال در عملکرد آن.

کلیک کنید  آموزش نصب تلگرام روی سرور مجازی ویندوز

1) قالب مشابه ویندوز 10

برخی از کاربران بعد از ارتقا به ویندوز 11 خود باز با  File Explorerشبیه به ویندوز 10 مواجه می شوند که این هم جزو باگ های ویندوز 11 است و البته راه حل ساده ای هم دارد.

راه حل)

  • File Explorer را باز کنید و روی تب View کلیک کنید.
  • از بخش سمت راست روی آیتم ” Options” کلیک کنید و بعد ” Change Folder and Search Options” را انتخاب کنید.
  • در پنجره باز شده، روی View کلیک کنید.
  • بعد، از لیست ظاهر شده تیک مربوط به گزینه ” Launch folder windows in a separate process” را بردارید.
  • در آخر روی دکمه Apply کلیک کنید تا تغییرات اعمال شوند.

بعد از این کار File Explorer بسته می شود و دوباره باز می شود و با مشاهده آن متوجه می شوید که ظاهر و قالب آن به فایل اکسپلور ویندوز 11 تغییر کرده است.

2) اختلال در کارکرد File Explorer

اگر به هر دلیل، فایل اکسپلور ویندوز 11 شما باز نشد یا عملکرد آن دچار اختلال شد و نتوانستید از آن استفاده کنید، می توانید راه حل زیر را امتحان کنید.

راه حل)

  • File Explorer را باز کنید و بعد از کلیک روی تب View، Options را انتخاب کنید.
  • در آخر، تیک مربوط به گزینه ” Open folders in a separate process” را بردارید و Apply را بزنید.

مشکلات حافظه ویندوز 11

طبق گزارشات برخی از کاربران ویندوز 11، بعضی مواقع مشکل نشتی حافظه به وجود می آید که باعث می شود File Explorer رم زیادی را مصرف کند که این هم بعد از یک مدت باعث ایجاد مشکلات حافظه و کاهش سرعت سیستم عامل می شود. منظور از نشتی حافظه، استفاده بیش از حد از رم برای انجام یک کار است.

راه حل)

با این که مایکروسافت این باگ را تایید نکرده است ولی برای حل این مشکل یک راهکار ساده وجود دارد:

  • در بخش Search منوی Start، Task Manager را تایپ کرده و آن را باز کنید.
  • بعد روی Windows Explorer کلیک کنید و با فشردن دکمه Restart که در پایین سمت راست قرار دارد، فایل اکسپلور سیستم را ری استارت کنید. البته، ری استارت خود سیستم هم نتیجه مشابهی خواهد داشت.

فعال شدن خودکار OneDrive موقع روشن شدن سیستم

همانطورکه مایکروسافت تاکید دارد برای باز کردن لینک ها از مرورگر Edge خودش استفاده کنید، Redmond هم اصرار دارد که برای ذخیره سازی فایل ها از OneDrive استفاده کنید و به همین دلیل است که موقع باز کردن سیستم این برنامه به طور خودکار شروع به کار می کند.

این کار علاوه بر ذخیره سازی فایل ها در فضای ابری، متاسفانه بدون هیچ لزومی cpu، رم و پهنای باند شما را مصرف می کند و می تواند باعث افت عملکرد سیستم شود.

راه حل)

  • روی فلش موجود در تسک بار کلیک کنید و روی آیکون OneDrive راست کلیک کنید که شبیه ابر است.
  • بعد Setting را انتخاب کنید و در ادامه، تیک مربوط به “…Start OneDrive automatically ” را بردارید و Ok را بزنید.

غیر فعال بودن کروم

Google chrome، محبوب ترین مرورگر در بین کاربران است که اگر به دلایلی دچار اختلال شود با استفاده از راهکارهای زیر می توانید مشکل را حل کنید.

راه حل)

– سیستم خود را ری استارت کنید.

قبل از هر کاری، سیستم خود را ری استارت کنید چون در اکثر مواقع، اجرای یک برنامه دیگر در پس زمینه باعث اختلال در عملکرد کروم می شود و همین باعث غیرفعال شدن گوگل کروم شود. با این اوصاف، ری استارت سیستم بهترین راه حل برای حل این مشکل است.

– Troubleshooter را اجرا کنید.

با این ابزار به راحتی می توانید مشکل مربوط به گوگل کروم را شناسایی و برطرف کنید.

کافیست روی گوگل کروم راست کلیکی کنید و گزینه properties را انتخاب کنید.

بعد، به تب compatibility بروید و روی run Compatibility troubleshooter کلیک کنید.

با باز شدن صفحه موردنظر، تنها کاری که باید انجام دهید این است که دسترات را دنبال کنید تا پروسه خطایابی به پایان برسد.

– کش DNS را پاک کنید.

داده هایی مثل تاریخچه مرور، کاربری، پسوردها و … در این کش ذخیره می شود و با اینکه وظیفه ارائه یک تجربه سریع و روان را برعهده دارد ولی بعضی مواقع می تواند عملکرد گوگل کروم را دچار مشکل کند.

برای پاک کردن این کش به صورت دستی، کافیست به صورت زیر عمل کنید:

کلید Windows + X را فشار دهید و Windows Terminal (Admin) را انتخاب کنید.

بعد با باز شدن کنسول خط فرمان، دستور زیر را تایپ کنید و Enter را بزنید.

ipconfig /flushdns

بعد از اتمام فرآیند، پیام ” Cache Resolver DNS” نشاندهنده این است که عملیات با موفقیت انجام شده است.

علاوه بر این روش ها، حذف حساب گوگل و ورود با یک حساب جدید و حذف و نصب مجدد گوگل کروم هم می تواند مشکل غیرفعال بودن گوگل کروم را رفع کند.

عدم امکان تغییر سایز تسک بار

یکی از امکانات ساده ای که ویندوز 11 از کاربران خود محروم کرده است این است که کاربر در صورت لزوم نمی تواند سایز تسک بار خود را تغییر دهد. اما یک راه حلی وجود دارد که با استفاده از آن می توانید سایز تسک بار خود را به کوچک، متوسط یا بزرگ تغییر دهید.

راه حل)

  • کلید ترکیب Win+R را فشار دهید، بعد regedit را تایپ کنید و OK را بزنید.
  • در ادامه باید به مسیر زیر بروید.

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced.

  • بعد، در پنل سمت راست، راست کلیک کنید و با انتخاب New->DWORD (32-bit) Value، DWORD جدید ایجاد کنید.
  • اسم TaskbarSi را برای آن لحاظ کنید.
  • سپس روی آن دو بار کلیک کید تا پاپ آپ مربوط به آن باز شد. بعد در قسمت Value data از بین 0، 1 و 2 (کوچک، متوسط و بزرگ) یکی را قرار دهید و ok را بزنید.
  • در آخر، Regedit را ببندید و سیستم را ری استارت کنید.

خطای 0x80073712 یا 80073712

این خطا مربوط به آپدیت ویندوز است و اگر فایل موردنیاز Windows Update آسیب دیده باشد یا از بین رفته باشد احتمالاً با این خطا مواجه می شوید.

راه حل)

– troubleshooter ویندوز آپدیت را اجرا کنید.

برای این کار کافیست از Setting به بخش update & security بروید و روی troubleshooter کلیک کنید.

بعد از از بخش other troubleshooters، گزینه مربوط به Windows Update را پیدا کنید و روی Run کلیک کنید.

– DISM را اجرا کنید.

از بخش search، Command Prompt را پیدا کنید و روی Run as administrator کلیک کنید.

بعد دستورات زیر را به ترتیب وارد کنید و بعد از هر کدام Enter را بزنید.

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

در آخر برای بستن پنجره خط فرمان، Exit را وارد کنید و Enter را بزنید.

– سیستم خود را آپدیت کنید.

برای این کار باید به بخش Windows Update مراجعه کنید و کارهای لازم را در زمینه restore، refresh یا reset سیستم خود انجام دهید.

خطای 0x80070070

این خطا یکی از مشکلاتی است که بعضی از کاربران موقع آپگرید به ویندوز 11 با آن مواجه می شوند. در واقع، خطای 0x80070070 نشانه این است که درایور موردنظر از فضای کافی برای ذخیره سیستم عامل برخوردار نیست.

راه حل)

پس راه حل ها باید در راستای افزایش فضای حافظه لازم برای نصب سیستم عامل باشند.

به این صورت که حذف فایل های موقت و غیرضروری از حافظه و Recycle Bin و حذف برنامه هایی که از آن استفاده نمی کنید، می توانید حافظه لازم برای نصب را فراهم کند.

اگر با این کار باز هم نتوانستید مشکل حافظه را حل کنید، می توانید پاتیشن بندی هارد خود را تغییر دهید و با افزایش حافظه پارتیشن موردنظر، فضای لازم را برای سیستم عامل جدا کنید. آموزش های ارائه شده در مقاله پارتیشن بندی هارد ویندوز 11 به شما کمک می کند که این کار را با احتیاط و دقت بیشتری انجام دهید.

اختلال در بخش Setting

اگر به هر دلیلی، بخش Settings سیستم اجرا نشد و به جای آن یک صفحه خطای سبز با آیکون 🙁 ظاهر شد، جای نگرانی نیست بخش تنظیمات دچار Crash شده است و با چند راهکار می توانید آن را حل کنید.

راه حل)

1. سعی کنید هر طوری شده Settings را باز کنید.

  • روی Start کلیک کنید و از منو، Settings را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید.
  • روی Start کلیک کنید و Settings را تایپ کرده و از لیست انتخاب کنید.
  • روی Start راست کلیک کنید و Settings را انتخاب کنید.
  • دکمه ترکیبی Win+R را فشار دهید و start ms-settings را تایپ کرده و Enter را بزنید.

2. بخش مربوط به بررسی فایل سیستم را باز کنید.

  • PowerShell را باز کنید.
  • sfc /scannow را تایپ کنید و Enter را بزنید.

3. Windows Update troubleshooter را اجرا کنید.

4. برنامه Settings را حذف و دوباره نصب کنید.

  • PowerShell را باز کنید.
  • متن زیر را در کادر متن کپی کنید.

Get-AppXPackage | foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register “$($_.InstallLocation) \AppXManifest.xml”}

و Enter را بزنید.

مشکل استفاده زیاد از CPU در ویندوز 11

استفاده زیاد از cpu

استفاده بیش از حد سیستم از CPU باعث افت عملکرد سیستم می شود و اجرای برنامه و تسک های پس زمینه را دچار مشکل می کند. اجرای تعداد زیادی برنامه و سرویس به صورت همزمان، مشکلات مربوط به سربار زیاد آنتی ویروس و فعالیت بدافزارها می تواند دلیل بروز این مشکل باشد.

راه حل)

– سیستم خود را ری استارت کنید.

– با استفاده از Task manager، برنامه های غیرضروری را از ببندید.

– ویندوز 11 را آپدیت کنید.

– با استفاده از ابزارهای امنیتی و یا آنتی ویروس ویندوز یا هر آنتی ویروس قدرتمند دیگر، سیستم را اسکن کنید.

– اگر آنتی ویروس شما سربار زیادی دارد، سعی کنید آن را حذف کنید و با گزینه مناسب تری جایگزین کنید.

– مشکلات سخت افزاری سیستم خود را بررسی کنید و در صورت نیاز تعمیر آن را به یک متخصص بسپارید.

مواجه شدن با پیام ” Standard hardware security not supported”

مشاهده این پیام به معنی این است که سیستم شما از یکپارچگی حافظه و ایزوله سازی هسته پشتیبانی نمی کند و ممکن است از محدودیت هایی مثل عدم پشتیبانی از TPM 2.0، فعال نبودن بوت امن، DEP و فعال نبودن هم برخوردار باشد. برای حل این مسائل دو راه حل دارید:

راه حل)

1. خطا را به مایکروسافت گزارش دهید.

2. از یک نسخه پایدارتر استفاده کنید. شاید بهترین راه این است که دوباره به ویندوز 10 برگردید.

FixWin 11: ابزاری برای رفع تمام باگ های ویندوز 11

fixwin11 چیست

FixWin 11، بهترین نرم افزاری است که می توانید برای رفع تعمیر مشکلات و باگ های ویندوز 11 از آن استفاده کنید. این برنامه برای پشتیبانی از سیستم عامل های ویندوز 10 و ویندوز 11 بهینه شده است و با یک کلیک ساده، باگ موردنظر شما را رفع می کند.

باگ های موردنظر در این برنامه به 6 دسته تقسیم شده اند که هر کدام باگ های متناسب با خود را پوشش داده اند. این 6 دسته عبارت اند از:

File Explorer: روش هایی را برای حل مشکلات مربوط به Windows File Explorer را ارائه می دهد.

Internet & Connectivity: این دسته به شما امکان می دهد مشکلات اینترنتی که بعد از ارتقا ویندوز خود با آنها مواجه شده اید را برطرف کنید.

System fixes: مشکلات رایجی که در ویندوز وجود دارد را رفع می کند و شامل گزینه هایی مثل ثبت مجدد تمام فایل های سیستمی DLL و رفع مسائل مربوط به Activation است.

System Tools: برای تعمیر ابزارهای داخلی که ممکن به درستی کار کنند، استفاده می شود. تب Advanced System Information اطلاعات پیشرفته و خاصی مثل تعداد نخ ها در پردازنده، تعداد پردازنده های منطقی، حداکثر رزولوشن نمایشگر و حداکثر نرخ refresh را در مورد سیستم ارائه می دهد.

Troubleshooters: این بخش، لینک های مستقیمی را برای باز کردن Troubleshooter های داخلی ویندوز ارائه می دهد.

Additional Fixes: چند راهکار دیگر برای حل خطاهای  ویندوز 10 و 11 ارائه می دهد.

نحوه استفاده از FixWin 11

اول از همه بهتر است System File Checker را اجرا کنید و تا sfc /scannow را اجرا کند و فایل سیستم خراب ویندوز را بررسی و جایگزین کند. احتمالاً این پروسه حدود 5 تا 10 دقیقه طول بکشد. در صورت درخواست، سیستم خود را ری استارت کنید.

اگر در مورد برنامه های store مشکل دارید، روی Re-Register Store Apps کلیک کنید تا برنامه ها را مجدداً ثبت کنید.

برای تعمیر تصویر سیستم ویندوز هم می توانید از Repair Windows System Image استفاده کنید تا مشکلاتی که در این زمینه دارید، حل شوند.

در کل پیشنهاد می شود که قبل از هر گونه تغییر در سیستم یک System Restore Point ایجاد کنید چون به شما کمک می کند که به نقطه بازیابی فعلی برگردید. پس از این کار، هر بار یک اصلاح انجام دهید و سیستم را ری استارت کنید. اگر بعد از تغییر دیدید که از آن راضی نیستید، می توانید به نقطه بازیابی برگردید.

اگر می خواهید کمی بیشتر در مورد اصلاحاتی که قرار است انجام بگیرید، اطلاع داشته باشید قبل از کلیک روی Fix موجود در کنار توضیحات باگ، روی Help  موجود در کنار Fix کلیک کنید.

در کل، استفاده از این ابزار باعث می شود که کمی راحت تر از قبل در مورد باگ های ویندوز 11 و روش های حل آنها بدانید و مطمئناً راه برای برطرف کردن راحت تر و البته سریع باگ ها باز می شود.

 

کلام آخر

ویندوز 11، جدیدترین نسخه ویندوز مایکروسافت است که این جدید بودن دلیلی برای ناپایداری آن است. پس، وجود باگ های متنوع در یک سیستم ناپایدار به مراتب بیشتر است که کاربران ویندوز 11 هم گزارشاتی در این مورد ارائه داده اند. بهتر است با هر باگی که مواجه می شوید، اهمیت و ضرورت آن را درنظر بگیرید. اگر باید هر چه سریع تر آن را حل کنید، بهتر است از روش های رفع باگ مناسب یا ابزار FixWin 11 استفاده کنید. اگر نه، بهتر است منتظر باشید که مایکروسافت در آپدیت های بعدی آن را حل کند.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

پارامترهای دقیقی برای ارزیابی خوب و بد بودن سیستم وجود ندارد و این خود شما هستید که باید بر اساس ویژگی های سخت افزاری سیستم و انتظارات خود تصمیم بگیرید. با این که این نسخه از ویندوز، باگ های جزئی دارد ولی به طور کلی از ویژگی های پیشرفته و امنیت بالایی برخوردار است و همین که مایکروسافت پشتیبانی کامل خود را برای ویندوز 11 اختصاص داده است، امتیاز بزرگی است.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

من زهرا پیرجانی دانشجوی رشته نرم افزار هستم. علاقه ای که به یادگیری مطالب جدید دارم باعث شد که انگیزم برای فعالیت در حوزه تولیدمحتوا بیشتر شود. تمام تلاشم این است که با درک کامل موضوع، محتوایی ساده و کامل تهیه کنم که برای همه علاقمندان مفید و کاربردی باشد. یادگیری مطالب جدید و آموزش اونها به بقیه، بهترین کاری هست که می توانم برای رشد خودم و همچنین کمک به رشد علاقمندان به مباحث مورنظر انجام بدم.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید