شما برای مطالعه این مقاله فقط 9 دقیقه وقت نیاز دارید

how-to-change-dns-settings
دسته بندی : آموزش شبکه

نحوه تغییر تنظیمات DNS‌ در ویندوز، لینوکس، مک، اندروید و ios

3.5/5 - (2 امتیاز)

تنظیمات شبکه خود را برای استفاده از Google Public DNS پیکربندی کنید. هنگامی که از Google Public DNS استفاده می کنید، اپراتور DNS “Switchboard” خود را از ISP خود به Google Public DNS تغییر می دهید.

تغییر تنظیمات DNS می‌تواند سرعت اینترنت شما را بهبود بخشیده و دسترسی به سایت‌های مورد نظر را سریع‌تر کند. همچنین، تغییر تنظیمات DNS می‌تواند امنیت اینترنت شما را بهبود بخشد، زیرا با تغییر DNS، ممکن است بتوانید از سایت‌هایی که دارای بدافزار هستند دوری کنید. همچنین، در برخی موارد ممکن است نیاز داشته باشید تا به DNS خاصی دسترسی پیدا کنید که با یادگیری روش تغییر تنظیمات DNS در سیستم‌عامل‌های مختلف، این کار را انجام دهید.

در بیشتر موارد، پروتکل پیکربندی میزبان پویا (DHCP) به طور خودکار سیستم شما را برای استفاده از آدرس های IP سرورهای نام دامنه ISP شما پیکربندی می کند. برای استفاده از Google Public DNS، باید صراحتاً تنظیمات DNS را در سیستم عامل یا دستگاه خود تغییر دهید تا از آدرس های IP Google Public DNS استفاده کنید. روش تغییر تنظیمات DNS بسته به سیستم عامل و نسخه (ویندوز، مک، لینوکس یا ChromeOS) یا دستگاه (رایانه، تلفن یا روتر) متفاوت است. ما در اینجا روش های کلی را ارائه می دهیم که ممکن است برای سیستم عامل یا دستگاه شما اعمال نشود.

بسته به سیستم شما، ممکن است این گزینه را نیز داشته باشید که یک ویژگی جدید مبتنی بر حریم خصوصی به نام DNS-over-TLS را فعال کنید. این ویژگی حریم خصوصی و امنیت پیام های DNS ارسال شده بین دستگاه شما و سرورهای DNS Google را فراهم می کند. جزئیات پیکربندی این ویژگی اختیاری در بخش های خاصی برای هر سیستم موجود است.

دقت داشته باشید که اگر در پیکربندی تنظیمات سیستم عامل حرفه ای هستید، دست به این تغییرات بزنید، در غیر این صورت با احتیاط پیش بروید. پیش  از آن که ادامه این مقاله را مطالعه کنید، سعی کنید که حتما آدرس ها یا تنظیماتی که اکنون از آن استفاده می کنید را بر روی یک کاغذ بنویسید. هدف از این کار این است که در یک پشتیبان داشته باشید و هر زمانی که خواستید، به آن ها بازگردید. توصیه ما این است که اگر مشکلی بروز پیدا کرد، به این بخش مراجعه کنید.

در صورتی که هنوز سرور مجازی خودتان را نخریده اید، می توانید این به صفحه خرید سرور مجازی ما در آسام سرور سر بزنید و هر سرور مجازی با هر سیستم عاملی که خواستید، خریداری کنید.

آدرس های IP عمومی DNS گوگل

آدرس های IP عمومی DNS گوگل (IPv4) به شرح زیر است:

8.8.8.8

8.8.4.4

آدرس های IPv6 عمومی DNS Google به شرح زیر است:

2001:4860:4860::8888

2001:4860:4860::8844

برخی از دستگاه‌ها به مقادیر صریح برای هر هشت فیلد آدرس‌های IPv6 نیاز دارند و نمی‌توانند دستور مختصر آدرس IPv6 :: را بپذیرند. برای چنین دستگاه هایی وارد کنید:

2001:4860:4860:0:0:0:0:8888

2001:4860:4860:0:0:0:0:8844

اگر چهار رقم هگزادسیمال (hexadecimal) مورد نیاز است، 0 ورودی را به 0000 افزایش دهید.

دقت داشته باشید که می توانید از هر یک از آدرس ها به عنوان سرور DNS اصلی یا ثانویه خود استفاده کنید.

برای آن که سرویس DNS مطمئنی داشته باشید، می توانید حداقل دو آدرس DNS را کانفیگ کنید. دقت کنید که یک آدرس یکسان را به عنوان آدرس اصلی و ثانویه تعیین نکنید.

دقت کنید که شما می توانید آدرس DNS های عمومی گوگل را برای اتصال های IPv4 یا IPv6 (و حتی هر دو) می توانید کانفیگ کنید.

برای شبکه‌های فقط IPv6 با دروازه NAT64 با استفاده از پیشوند 64:ff9b::/96، می‌توانید از Google Public DNS64 به جای آدرس‌های Google Public DNS IPv6 استفاده کنید و بدون هیچ گونه پیکربندی دیگری به سرویس‌های فقط IPv4 متصل شوید.

تنظیمات سرورهای DNS خود را تغییر دهید

از آنجایی که دستورالعمل ها بین نسخه ها/نسخه های مختلف هر سیستم عامل متفاوت است، ما فقط یک نسخه را به عنوان مثال در اینجا برایتان آورده ایم.

بسیاری از سیستم ها به شما این امکان را می دهند که چندین سرور DNS را مشخص کنید تا به ترتیب اولویت به آن ها متصل شوید. در دستورالعمل‌های زیر، مراحلی را ارائه می‌کنیم تا فقط سرورهای عمومی DNS Google را به‌عنوان سرورهای اصلی و ثانویه مشخص کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که راه‌اندازی شما در همه موارد به درستی از Google Public DNS استفاده می‌کند.

توجه: بسته به راه‌اندازی شبکه‌تان، ممکن است برای تغییر این تنظیمات به دسترسی روت نیاز داشته باشید.

در ادامه مقاله به شما آموزش می دهیم که چگونه در سیستم های مختلف تغییر DNS را انجام دهید. البته برای تنظیم DNS می توانید به مقاله آموزش تنظیم dns دامنه در سرور مجازی هاستینگ مراجعه کنید.

تغییر DNS در ویندوز ۱۰

در سیستم عامل ویندوز می توانید از طریق کنترل پنل نسبت به تغییر DNS اقدام کنید. البته اگر از ویندوز 10 استفاده می کنید، باید این نکته را بدانید که این گزینه هنوز در تنظیمات ویندوز 10 نیست.

برای این کار مسیر زیر را طی کنید:

Control Panel > Network and Internet > Network and Sharing Center > Change adapter settings.

تغییر DNS در سیستم عامل ویندوز

روی اتصال شبکه ای که قصد کانفیگ آن را دارید، راست کلیک کنید و از بین گزینه هایی که برایتان باز شده است، گزینه Properties را انتخاب کنید.

تغییر DNS در سیستم عامل ویندوز

شما باید این گزینه را به صورت جداگانه برای اتصال هایی که قصد تغییر دادن آن را دارید، تغییر دهید. به صورت ساده تر اگر دستگاه کامپیوتری با اتصالات WI-FI و Ethernet سیمی دارید، یا قصد دارید که سرور DNS را برای هردو تغییر دهید، باید آن را برای هر دو گزینه تغییر دهید.

از بین لیست، پروتکل اینترنت نسخه 4 (TCIP/IPv4) را انتخاب کنید و بازهم گزینه Properties را انتخاب کنید.

تغییر DNS در سیستم عامل ویندوز

گزینه “Internet Protocol Version 4 (TCIP/IPv4)” in the list and click “Properties” را انتخاب کنید و پس از آن هم روی OK کلیک کنید.

در صورتی که قصد دارید یک سرور DNS سفارشی را برای اتصالات IPv6 تنظیم کنید، Internet Protocol Version 6 (TCIP/IPv6) را انتخاب کنید و روی Properties کلیک کنید و آدرس های IPv6 را هم وارد کنید و پس از آن که تمام این موارد گفته شده را انجام دادید، روی OK کلیک کنید.

اگر بخواهیم به آخرین نکته اشاره کنیم، باید بگوییم که پس تغییر دادن آدرس DNS، احتمالا نیاز به پاک کردن کش DNS داشته باشید؛ با این روش می توانید اطمینان داشته باشید که ویندوز از سابقه های سرور DNS جدید شما استفاده می کند و از نتایج حافظه کش سابق استفاده نمی کند.

کلیک کنید  آپتایم سرور چیست؟ عوامل موثر در uptime بالای 99 درصد

تغییر DNS در سیستم عامل ویندوز

نحوه تغییر DNS در اندروید

در سیستم عامل اندروید می توانید سرور DNS خودتان را تغییر دهید، اما نه در کل سیستم. دقت کنید که هر شبکه WI-FI که به آن متصل می شوید، تنظیمات متفاوت خودش را دارد. اگر می خواهید از یک DNS سرور یکسان در همه جا استفاده کنید، توصیه ما این است که آن را برای هر شبکه وای فای که به آن متصل می شوید، تغییر دهید.

برای تغییر دادن DNS سرور، به مسیر Settings > Wi-Fi بروید و شبکه ای که به آن اتصال دارید را فشار دهید و روی Modify Network کلیک کنید.

تغییر آدرس DNS در گوشی یا تبلت اندروید

برای تغییر دادن تنظیمات DNS، روی کادر مربوط به IP settings کلیک کنید و وضعیت آن را از DHCP به Static تغییر دهید؛ بسته به سیستمی که از آن استفاده می کنید، شاید نیاز باشد تا روی کادر Advanced کلیک کنید تا بتوانید این تنظیمات را مشاهده کنید.

اینجا نقطه پایان است و با تنظیمات کاری نداشته باشید؛ چرا که به صورت اتوماتیک از سرور DHCP دریافت می شود. سرورهای DNS اولیه و ثانویه مورد نظرتان را در قسمت تنظیمات “DNS 1” و “DNS 2” وارد کنید و در نهایت تنظیمات را ذخیره کنید.

تغییر آدرس DNS در گوشی یا تبلت اندروید

تغییر تنظیمات DNS در iPhone یا iPad

سیستم عامل IOS اپل به شما امکان تغییر DNS سرور را می دهد، اما شما تنها قادر به این هستید که سرور DNS یک شبکه وای فای را به تنظیمات شخصی سازی شده خودتان تغیر دهید و این امکان برایتان نیست که سرور DNS سرور را در تمام سیستم تنظیم کنید. از این حرف به سادگی می توان نتیجه گرفت که برای هر شبکه وای فای که استفاده می کنید، این کار را انجام دهید.

برای آن که DNS سرور را تغییر دهید، در iPhone یا iPad از قسمت تنظیمات به قسمت تنظیمات وای فای بروید و روی دکمه «I» که در قسمت سمت راست شبکه وای فای قرار گرفته است، کلیک کنید. کمی پایین تر که بروید، گزینه Configure DNS را در زیر DNS مشاهده می کنید، روی آن کلیک کنید.

تنظیمات در iPhone یا iPadتنظیمات در iPhone یا iPad

روی گزینه Manual کلیک کنید و آدرس های DNS که نمی خواهید از آن ها استفاده کنید را غیر فعال کنید و از لیست حذف کنید (برای این کار می توانید روی علامت منفی قرمز کلیک کنید). اگر می خواهید از یک DNS خاص استفاده کنید، برای این کار نیاز است که روی علامت مثبت سبز کلیک کنید. هرکدام از آدرس های IPv4 و IPv6 را می توانید در این لیست وارد کنید و زمانی که کارتان به اتمام رسید، می توانید تغییرات را ذخیره کنید.

اگر می خواهید تنظیمات پیش فرض DNS سرور را بازیابی کنید، باید مجدد روی «Automatic» ضربه بزنید.

تنظیمات در iPhone یا iPad

تنظیمات در iPhone یا iPad

تغییر آدرس DNS در مک

برای تغییر دادن آدرس DNS در مک، به قسمت System Preferences > Network وارد شوید و آداپتور شبکه ای که قصد دارید DNS سرور آن را تغییر دهید، در سمت چپ انتخاب کنید و پس از آن هم روی گزینه Advanced کلیک کنید.

تغییر آدرس در MacOS

تب DNS را انتخاب کنید. از کادر DNS Servers می توانید سرور های DNS را کانفیگ کنید. در پایین دکمه + را مشاهده می کنید، روی آن کلیک کنید و آدرس های سرور IPv4 یا IPv6 را به لیست اضافه کنید و در نهایت روی OK کلیک کنید.

تغییر آدرس در MacOS

این مراحل شما را به مقصدی که می خواهید می رساند، اما اگر به هر دلیل تغییر آدرس DNS به آن شیوه که می خواستید پیش نرفت، از راهکار پاک کردن کش DNS استفاده کنید تا سیستم عامل مک شما از سوابق DNS جدید استفاده کند و از حافظه کش قدیمی استفاده نکند.

نحوه تغییر DNS در سیستم عامل لینوکس

در لینوکس تنظیمات DNS در یک فایل با نام resolv.conf ذخیره می شود که در این جا یک راهنمای جامع برای تغییر دادن آن آورده ایم.

  1. در یک ویرایشگر متن با امتیازات Sudo، /etc/resolv.conf را باز کنید.
sudo nano /etc/resolv.conf

مرحله 2: خطوطی را برای سرورهای نام دامنه که می خواهید استفاده کنید اضافه کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید از 208.67.222.123 به عنوان DNS خود استفاده کنید، سرور نام 208.67.222.123 را به فایل اضافه کنید.

مرحله 3: resolv.conf را ذخیره کنید. اگر از nano برای ویرایش فایل استفاده می کنید، Ctrl + X و سپس Y را فشار دهید زمانی که از شما می خواهد فایل را ذخیره کنید.

نحوه تغییر دائمی DNS در لینوکس

وقتی DNS ها را در لینوکس با استفاده از روش بالا تغییر می دهید، تغییرات موقتی هستند. خواهید دید که resolv.conf پس از راه اندازی مجدد یا هر زمان که dhclient را اجرا کنید، بازنشانی می شود.

با این حال، راه های متعددی برای دائمی کردن آنها وجود دارد. در اینجا به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

  1. تنظیمات systemd را تغییر دهید

یکی از راه‌هایی که می‌توانید تغییرات DNS را دائمی کنید این است که آن را از /etc/resolv.conf تغییر ندهید، بلکه از پیکربندی systemd خود (که قابل رونویسی نیست) آن را تغییر دهید.

برای انجام این کار، /etc/systemd/resolved.confرا با امتیازات sudo باز کنید.

sudo nano /etc/systemd/resolved.conf

اکنون خطوط DNS و Fallback DNS را لغو کامنت کنید و سرورهای نام دلخواه خود را اضافه کنید.

حالا فایل را ذخیره کنید تا تغییرات ذخیره شود.

از resolvconf استفاده کنید.

برای مدیریت DNS می توانید بسته ای به نام resolvconf نصب کنید. این بسته به عنوان میانجی بین برنامه هایی که اطلاعات DNS را تامین می کنند و برنامه هایی که از اطلاعات DNS استفاده می کنند عمل می کند.

هنگامی که این بسته نصب می شود، تنظیمات DNS را به طور خودکار ایجاد می کند و اطلاعات را در /etc/resolv.conf با تنظیمات خود بازنویسی می کند.

بنابراین اگر تنظیمات پیش‌فرض DNS را در این برنامه تغییر دهیم، تنظیمات DNS مورد نظر ما همان‌هایی خواهد بود که هر بار در /etc/resolv.conf نوشته می‌شوند و از این رو آن را دائمی می‌کنند.

برای نصب resolvconf در نسخه های مختلف، اقدامات زیر را انجام دهید:

دبیان/اوبونتو:

sudo apt install resolvconf

آرچ لینوکس

sudo pacman -S openresolv

حال می خواهیم DNS خود را در فایل هدر تنظیماتی که به صورت خودکار تولید می شود قرار دهیم. برای انجام این کار /etc/resolvconf/resolv.conf.d/head را باز کنید و سرورهای نام را درست مانند resolv.conf اضافه کنید.

sudo vim /etc/resolvconf/resolv.conf.d/head

سخن آخر

در این مقاله در مورد نحوه تغییر تنظیمات DNS‌ در ویندوز، لینوکس، مک، اندروید و ios صحبت کردیم و به صورت گام به گام مراحل را توضیح دادیم. نکته ای که ناگفته باشد، نمانده است. در صورتی که مراحل گفته شده را انجام دادید و همچنان مشکلتان حل نشده بود، با ما در قسمت نظرات مشکلتان را مطرح کنید تا در سریع ترین زمان پاسخ دهیم. اگر به مقاله های مرتبط با DNS هستید، می توانید آموزش پاک کردن کش DNS در ویندوز، لینوکس و مک را مطالعه کنید.

سوالات متداول:

تغییر تنظیمات DNS می‌تواند سرعت اینترنت را بهبود بخشیده و دسترسی به سایت‌های مورد نظر را سریع‌تر کند. همچنین، ممکن است امنیت اینترنت شما نیز بهبود یابد.

در ویندوز، می‌توانید تنظیمات DNS را از طریق پنجره "تنظیمات شبکه" در بخش "تنظیمات اتصالات بی‌سیم یا اتصال LAN" تغییر دهید.

در لینوکس، می‌توانید تنظیمات DNS را با ویرایش فایل "/etc/resolv.conf" تغییر دهید.

در مک، می‌توانید تنظیمات DNS را از طریق پنل "شبکه" در بخش "تنظیمات شبکه" تغییر دهید.

در اندروید، می‌توانید تنظیمات DNS را از طریق پنل "تنظیمات شبکه" در بخش "تنظیمات Wi-Fi" تغییر دهید.

در iOS، می‌توانید تنظیمات DNS را از طریق پنل "تنظیمات" در بخش "Wi-Fi" تغییر دهید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

3 مهر 1402
مهدی روستا

فدای قلب و قلم مهربانتانــ‌* عالی

    3 مهر 1402
    زهرا پیرجانی

    ممنون بابت حسن توجهتون

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید