شما برای مطالعه این مقاله فقط 6 دقیقه وقت نیاز دارید

freshness-algorithm
دسته بندی : آموزش سئو

معرفی الگوریتم تازگی محتوا گوگل

1/5 - (1 امتیاز)

الگوریتم تازگی محتوا، تحول بزرگی در رتبه بندی صفحات نتایج جستجو گوگل ایجاد کرد و همین تغییر باعث شد که این موتور جستجو در ارائه بروزترین نتایج مرتبط با پرس و جو، عملکرد بسیار بهتری داشته باشد. چه ایده ای بهتر از این که از طریق آشنایی بیشتر با جزئیات و نحوه کار الگوریتم Google Freshness، از آن به نفع خود استفاده کنید تا در صفحات برتر جستجو باقی بمانید.

هدف الگوریتم تازگی محتوا، ارائه محتوای بروز و مرتبط با پرس و جوی کاربر است. قرار گرفتن صفحات قدیمی تر در رتبه های بالاتر از تاثیرات این الگوریتم است تا از این طریق، صفحاتی که بازدید کمتری دارند ولی دارای محتوای تازه و بروزی هستند، فرصت درخشیدن پیدا کنند.

البته، به این نکته نیز توجه داشته باشید که همه موضوعات مرتبط با پرس و جوی کاربر نیاز به اطلاعات جدید و بروز ندارند. الگوریتم تازگی محتوا موضوعاتی را مورد هدف قرار می دهد که تحت تاثیر زمان، تغییرات جهانی و اخبار نیاز به تغییر و بروزرسانی دارند.

الگوریتم تازگی محتوا چیست؟

الگوریتم Freshness، در 3 نوامبر سال 2011 ارائه شد و طبق گزارشات ارائه شده توسط تیم گوگل، این الگوریتم روی 35 درصد از کل نتایج جستجو تاثیر می گذارد. همانطور که از اسم این الگوریتم مشخص است، الگوریتم تازگی محتوا در تلاش است که نتایج تازه تر و بروزتر را در اختیار کاربران قرار دهد.

اضافه شدن معیار زمان به روند پردازش و رتبه بندی نتایج جستجو از تغییراتی است که با این الگوریتم وارد کار شد.

بیایید اساس کار الگوریتم تازگی محتوا را با یک مثال توضیح دهیم:

“رئیس جمهور ایران کیست؟” از جمله پرس و جوهایی است که نیاز به یک جواب بروز و جدید دارد. موتور جستجو باید بروز باشد و اسم رئیس جمهوری که هر 4 سال (حداکثر 8 سال) تغییر می کند را به درستی به کاربر نمایش دهد.

در واقع، الگوریتم Freshness، ترجیح می دهد که محتوای بروز شده و مرتبط با پرس جوهای QDF را در اختیار کاربر قرار دهد ولی در کل نیازی نیست که در مورد همه پرس و جوها، حتماً محتوای جدیدی نمایش داده شود. مثلاً، کاربر با جستجوی زندگی نامه استیو جابز یا اسم کتاب های نوشته شده توسط فرانتس کافکا، نیازی به اطلاعات بروز ندارد چون نتایج مربوط به این نوع پرس و جوها تقریباً مشابه و ثابت هستند.

 منظور از QDF) Query Deserves Freshness) چیست؟

qdf در الگوریتم تازگی محتوا

QDF، الگوریتم رتبه بندی مجدد گوگل است که برای شناسایی پرس و جوهای نیازمند به نتایج بروز بکار می رود، پرس و جوهایی که معنای آنها در طول زمان تغییر می کند.

این الگوریتم، زمانی وارد عمل می شود که توجه های زیادی به سمت یک موضوع جلب می شود و گزارش های خبری یا حجم جستجو در مورد آن موضوع به طور ناگهانی افزایش پیدا کند.

گوگل 3 منبع زیر را برای این کار درنظر می گیرد:

  •  وبلاگ ها و مجلات
  • پورتال های خبری
  • پرس و جوها

اگر هر 3 منبع، یک موضوع خاص را پوشش دهندو میزان توجه به آن موضوع بیشتر از حد متوسط باشد، پس QDF محتوای مربوط به عنوان موضوعات ” داغ و بروز ” شناسایی می کند.

شاید بپرسید که فرق الگوریتم تازگی محتوا و QDF چیست؟ بهتر است به این سوال به شکل زیر جواب دهیم:

” الگوریتم QDF، موضوعات و پرس و جوهای داغ و بروز را تعیین می کند و الگوریتم Freshness، نیز کار رتبه بندی صفحاتی را بر عهده دارد که این موضوعات را پوشش می دهند.”

گوگل از چه فاکتورهایی برای سنجیدن تازگی محتوا استفاده می کند؟

فاکتورهای سنجش تازگی محتوا

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، مهم ترین فاکتوری که الگوریتم Freshness برای ارزیابی میزان تازگی محتوای صفحات در نظر می گیرد، بروز و تازه بودن محتوا است.

طبق گزارشات MOZ، گوگل، تازگی محتوا را بر اساس فاکتور های زیادی مشخص می کند؛ که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاریخ ایندکس صفحه توسط گوگل
  • میزان تغییرات ایجاد شده در محتوای اصلی صفحه (تغییرات بیشتر، تازگی بیشتر)
  • نرخ ایجاد تغییرات در صفحه (تغییرات مکرر، تازگی بیشتر)
  • تعداد صفحات جدید در وبسایت (ایجاد صفحات بیشتر، تازگی بیشتر)
  • تازگی بک لینک ها

تازگی محتوای سایت برای پرس و جو های QDF اهمیت بیشتری دارد و برای این دسته پرس و جوها، وبسایت هایی که تازگی بیشتری داشته باشند (تازگی که ناشی از فاکتورهای بالا )، شانس بیشتری برای قرار گرفتن در رتبه های بالاتر دارند. 

کلیک کنید  بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟ آیا SEM با SEO تفاوتی دارد؟

موضوعاتی که کاربران با جستجو در مورد آنها، نیاز به محتوای بروز و تازه دارند:

  • رویدادهای اخیر
  • موضوعات داغ
  • رویدادها و گزارشاتی که در طی دوره های زمانی تکرار می شوند. (مثل، انتخابات ریاست جمهوری)
  • اطلاعاتی که همیشه در حال تغییر هستند. (مثل، نظرات کاربران در مورد یک محصول یا موضوعات مربوط به تکنولوژی)

راهکارهایی موثر جهت استفاده از الگوریتم تازگی محتوا برای بهینه سازی سایت

بهینه سازی سایت

الآن که با نحوه کار و جزئیات الگوریتم Freshness آشنا شدید، نوبت آن است که از این الگوریتم به نفع خود استفاده کنید:

خوشبختانه بهینه سازی سایت و محتوای صفحات برای دریافت نمره خوب از الگوریتم تازگی محتوا، کار بسیار ساده ای است.

سعی کنید اولین سایتی باشد که محتوای جدید و داغ را پوشش می دهد.

سایت هایی که در زمینه اخبار، موزیک، سینما یا اتفاقات روزانه فعالیت می کنند، باید تلاش کنند که سریع تر از رقیبان خود عمل کنند و موضوعات جدید را زودتر از آنها منتشر کنند. مطمئن باشید که با انجام این کار، کاربران بیشتری به سمت سایت شما هدایت می شوند.

محتوای موجود در سایت خود را بروزرسانی کنید.

آپدیت محتوای وبسایت یکی از بهترین راه های افزایش تازگی محتوای وبسایت است. اگر متوجه شدید که پست های قدیمی وبسایت شما عملکرد خوبی ندارد و تعداد بازدید آنها کم است، باید به فکر بروزرسانی و انتشار مجدد آنها باشید.

با هر بروزرسانی، سعی کنید محتوای باکیفیتی را به مقالات خود اضافه کنید و مطمئن باشید که اگر ارزش محتوای شما بالاتر برود، از الگوریتم تازگی محتوا و همچنین الگوریتم های دیگر مثل الگوریتم پاندا که به کیفیت محتوا اهمیت زیادی می دهد، نمره بالاتری دریافت خواهید کرد.

Time Stamp صفحات را بروزرسانی کنید.

تاریخ انتشار یا بروزرسانی که در کنار عنوان صفحات موجود در SERP ها وجود دارد، نشان دهنده اهمیت این فاکتور برای الگوریتم Freshness و همچنین کاربران گوگل است. به این صورت که:

  • موتور جستجو، محتوای بروز شده را تشخیص داده و آن را در دسته محتوای تازه و بروز قرار می دهد. 
  • کاربران بیشتر دوست دارند بر روی محتوای بروز و جدید مرتبط با موضوع موردنظر خود کلیک کنند.

البته، به هیچ وجه توصیه نمی شود که فقط Time Stamp را بروز کنید و تغییری در محتوای صفحه ایجاد نکنید. اگر گوگل فکر کند که شما می خواهید با سیستم بازی کنید، ممکن است سایت شما را جریمه کند و به رتبه های پایین تر سقوط کنید.

برای این که نمره خوبی از الگوریتم تازگی محتوا بگیرید، سعی کنید در کنار بروزرسانی Time Stamp، محتوا را نیز بهبود ببخشید و کاری کنید که کاربر از محتوای آن صفحه راضی باشد.

به صورت منظم، مطالب جدیدی را منتشر کنید.

اگر محتوای جدید را به صورت منظم به سایت خود اضافه کنید، اطلاعات جدیدی را برای کاربران خود ارائه دهید، قدم بزرگی در مسیر حفظ تازگی محتوای سایت خود بر می دارید.

توجه! اگر تعداد بازدید از سایت شما زیاد شده است وبه خاطر مسائلی مثل کندی سایت، به دنبال راهی هستید که عملکرد وبسایت خود را ارتقاء دهید و محتوای تازه سایت خود را با سرعت و کیفیت بیشتری در اختیار کاربران قرار دهید، بهتر است به فکر استفاده از یک سرور مجازی باشید.

با این که انتخاب یک منبع معتبر برای خرید سرور مجازی، کار چندان راحتی نیست؛ ولی توصیه می کنیم که با مراجعه به صفحه خرید سرور مجازی شرکت آسام سرور، قیمت و ویژگی های پلن های مختلف این شرکت را بررسی کنید تا خودتان متوجه شوید با هزینه مقرون به صرفه نیز می توانید از سرور مجازی دلخواه خود استفاده کنید و از این طریق، به محدودیت هایی که مانع پیشرفت سایت شما می شود، پایان بدهید.

 

کلام آخر

الگوریتم تازگی محتوا برای رتبه بندی سایت هایی بکار می رود که مربوط به پرس و جوهای ترند هستند و حساسیت زمانی دارند. بهترین کاری که می توانید برای درک اهمیت این الگوریتم انجام دهید، این است که یک پرس و جوی QDF (مثلاً، استراتژی های سئو در سال 2022) انجام دهید و نگاهی به 10 نتیجه برتر بیاندازید. مطمئناً با انجام راهکارهای موجود به راحتی می توانید تازگی محتوای سایت خود را حفظ کنید و پاداش خود را از الگوریتم تازگی محتوا بگیرید.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

سوالات متداول:

بعد از رتبه بندی اولیه، سیگنال های که توسط کاربر به گوگل فرستاده می شود (مثل مدت زمان حضور در سایت)، معیاری برای سنجش میزان تازگی محتوا است.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

علاقه مند به حوزه دیجیتال مارکتینگ به خصوص (SEO - SEM)

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید