شما برای مطالعه این مقاله فقط 3 دقیقه وقت نیاز دارید

cp-command-in-linux

دستور cp در لینوکس: چگونه فایل ها را در لینوکس کپی کنیم؟

4.5/5 - (2 امتیاز)

اگر یکی از کاربران تازه وارد لینوکس هستید و نمی دانید که چگونه فایل ها را کپی کنید، از دستور cp استفاده کنید. دستور cp در لینوکس ابزار قدرتمندی است که به شما امکان می دهد فایل ها و دایرکتوری ها را کپی کنید. این دستور تمامی درخواست های شما از جمله تهیه نسخه پشتیبان، ایجاد کپی برای آزمایش و سازماندهی ساده فایل را پوشش می دهد. برای آن که به نحوه موثری از این دستور استفاده کنید، در این مقاله نحوه استفاده موثر از دستور cp برای کپی فایل ها در لینوکس را بررسی خواهیم کرد.

در لینوکس، برای کپی کردن فایل‌ها از دستور cp استفاده می‌شود. برای کپی کردن یک فایل به محل مقصد، دستور cp را به همراه مسیر فایل مبدا و مسیر مقصد وارد کنید. برای کپی کردن یک فایل به یک دایرکتوری، دستور cp را به همراه مسیر فایل مبدا و مسیر دایرکتوری مقصد وارد کنید.

اگر از دوست داران این سیستم عامل هستید، می توانید از آن را در سرور خودتان هم داشته باشید؛ برای این کار می توانید به صفحه خرید سرور مجازی لینوکس سر بزنید و سرور مناسب خودتان را انتخاب کنید.

دستور کپی در لینوکس

یکی از کارهای رایجی که در سیستم عامل ها انجام می شود، کپی کردن فایل ها است و لینوکس چندین دستور را برای این منظور ارائه می دهد. یکی از پرکاربردترین دستورات، cp است که مخفف «کپی» است. دستور cp به شما این امکان را می دهد که کپی هایی از فایل ها و دایرکتوری ها را در یک مکان مشابه یا در مکان متفاوت ایجاد کنید..

درک دستور cp

قبل از ورود به جزئیات کپی کردن فایل‌ها، بیایید ابتدا نحوه استفاده و سینتکس اصلی دستور cp را بفهمیم.

سینتکس و استفاده از دستور cp

سینتکس عمومی دستور cp به شرح زیر است:

cp [options] source_file destination_file

source_file فایل یا دایرکتوری است که می‌خواهید فایل را از آن کپی کنید، در حالی که destination_file مکانی است که می‌خواهید کپی را در آنجا ایجاد کنید. به طور پیش فرض، cp یک فایل جدید با همان محتوا ویژگی‌های فایل منبع ایجاد می‌کند.

گزینه‌ها و نشانه ها

دستور cp گزینه‌ها و نشانه های مختلفی را برای سفارشی‌سازی رفتار خود فراهم می‌کند. برخی از گزینه‌های معمولاً استفاده شده عبارتند از:

  •  -r یا -R: به صورت بازگشتی دایرکتوری ها و محتویات آنها را کپی کنید.
  • -i: درخواست تأیید قبل از بازنویسی فایل‌های موجود.
  • -u: فقط زمانی کپی کنید که فایل مبدأ جدیدتر از فایل مقصد باشد یا زمانی که فایل مقصد وجود نداشته باشد.
  • -p: مجوزها، مهرهای زمانی و ویژگی های فایل اصلی را حفظ کنید.
  • -v: حالت کلامی را برای نمایش اطلاعات دقیق در مورد فرآیند کپی فعال کنید.
کلیک کنید  سرور مجازی میکروتیک چیست؟

حالا که به درک اولیه ای از دستور cp رسیدیم، بیایید نحوه کپی کردن فایل ها در لینوکس را بررسی کنیم.

کپی فایل‌ها در لینوکس

کپی کردن فایل ها در لینوکس خود چند نوع است:

  • کپی کردن فایل های تکی
  • کپی کردن چند فایل
  • کپی کردن دایرکتوری ها

در ادامه روش انجام هرکدام را توضیح می دهیم.

 کپی کردن فایل های تکی

برای کپی کردن یک فایل، می‌توانید از دستور cp به همراه فایل مبدا و فایل مقصد استفاده کنید. به عنوان مثال:

 cp file.txt /path/to/destination/

این دستور یک نسخه از file.txt را در مسیر مقصد مشخص شده ایجاد می‌کند.

 کپی کردن چند فایل

اگر نیاز دارید چند فایل را به صورت همزمان کپی کنید، می‌توانید تمام فایل‌های منبع را به همراه پوشه مقصد مشخص کنید. به عنوان مثال:

 cp file1.txt file2.txt file3.txt /path/to/destination/

این دستور file1.txt، file2.txt و file3.txt را به پوشه مقصد مشخص شده کپی می‌کند.

کپی کردن دایرکتوری ها

برای کپی کردن تمامی پوشه‌ها و محتویات آن‌ها، می‌توانید از گزینه -r استفاده کنید. به عنوان مثال:

 cp -r directory /path/to/destination/

این دستور پوشه و تمام فایل‌ها و زیرپوشه‌های آن را به صورت بازگشتی در پوشه مقصد مشخص شده کپی می‌کند.

روش‌های بازنویسی و حفظ فایل‌ها

به طور پیش‌فرض، دستور cp فایل‌های موجود در پوشه مقصد را با فایل‌های موجود جایگزین می‌کند. با این حال، شما می‌توانید از گزینه -i استفاده کنید تا قبل از جایگزینی فایل‌ها، تأییدیه دریافت کنید. این کار می‌تواند به جلوگیری از بازنویسی تصادفی کمک کند. اگر می‌خواهید مجوزها، زمان‌ها و ویژگی‌های اصلی فایل اصلی را حفظ کنید، می‌توانید از گزینه -p استفاده کنید. این باعث می‌شود که فایل کپی شده ویژگی‌های مشابهی با فایل منبع داشته باشد.

تأیید کپی فایل‌ها

برای اطمینان از کپی شدن موفقیت‌آمیز فایل‌های خود، می‌توانید از گزینه -v برای حالت verbose استفاده کنید. این گزینه اطلاعات مفصلی درباره هر فایل کپی شده نشان می‌دهد و به شما اطمینان می‌دهد که فرآیند بدون هیچ خطاکاری به پایان رسیده است.

نکات و اقدامات بهتر

هنگام استفاده از دستور cp در لینوکس، چند نکته را در نظر داشته باشید:

  •  حفظ مجوزها: اگر می‌خواهید مجوزهای فایل منبع را هنگام کپی حفظ کنید، از گزینه -p استفاده کنید.
  • رفتار با لینک‌های نمادین: به طور پیش‌فرض، cp لینک‌های نمادین را به عنوان فایل‌های معمولی کپی می‌کند. اگر می‌خواهید لینک‌های نمادین را حفظ کنید، از گزینه -P یا –preserve استفاده کنید.

سخن آخر

در پایان باید این را بیان کنیم که دستور cp در لینوکس یک ابزار همه کاره برای کپی کردن فایل ها و دایرکتوری ها است. چه نیاز به کپی فایل ها، ایجاد پشتیبان یا سازماندهی داده های خود داشته باشید، دستور cp عملکرد لازم را ارائه می دهد. با پیروی از دستورالعمل ها و بهترین روش های ذکر شده در این مقاله، می توانید به طور موثر از دستور cp استفاده کنید و وظایف مدیریت فایل خود را در لینوکس ساده کنید.

سوالات متداول:

برای کپی کردن یک فایل با نام دیگر، با استفاده از دستور cp، نام مورد نظر را برای فایل مقصد مشخص کنید.

به طور پیش فرض، دستور cp فایل مقصد را در صورتی که از قبل وجود داشته باشد، بازنویسی می کند. می توانید از گزینه -i برای درخواست تایید قبل از بازنویسی استفاده کنید.

بله، دستور cp می تواند فایل ها و دایرکتوری های مخفی را کپی کند. به سادگی نام فایل یا دایرکتوری مناسب را به عنوان منبع وارد کنید.

برای کپی فایل ها از یک سرور راه دور، می توانید از ابزارهایی مانند scp (کپی امن) یا rsync استفاده کنید. این ابزارها قابلیت انتقال فایل امن را از طریق اتصالات SSH (Secure Shell) فراهم می کنند.

به یاد داشته باشید که همیشه برای اطلاعات بیشتر و گزینه های اضافی به دفترچه راهنمای دستور cp (man cp) مراجعه کنید.

 

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید