شما برای مطالعه این مقاله فقط 12 دقیقه وقت نیاز دارید

cms

سیستم های مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

4.7/5 - (3 امتیاز)

زمانی که می خواهیم در مورد سیستم های مدیریت محتوایی یا همان cms صحبت کنیم، منظورمان همان نرم افزار تحت وبی است که برای ایجاد، مدیریت کردن، ویرایش و منتشر کردن محتوای دیجیتال به کار می رود.

سیستم های مدیریت محتوا، سایت ساز های اپن سورسی هستند که امکان مدیریت و انتشار محتواها را برای کاربران فراهم می کند. شما می توانید از طریق قالب ها، افزونه ها و ... سیستم های مدیریت محتوا را شخصی سازی کنید. به علت متن باز بودن اکثر سیستم های مدیریت محتوا، امکان توسعه وجود دارد.

محتوایی که در سیستم مدیریت محتوا منتشر می شود، می تواند متن، عکس، ویدیو یا صوت باشد. زمانی که شما تصمیم می گیرید تا یک سایت برای کسب و کارتان داشته باشید، سایت شما بدون سیستم مدیریت محتوا معنایی ندارد؛ چرا که شما باید در سایت خودتان برای مخاطب هایتان، محتوایی را عرضه کنید.

حتی اگر شما یک نویسنده وبلاگ نیز باشد، ناگزیر به استفاده از یک سیستم مدیریت محتوایی هستید!

شاید برایتان جالب باشد که به تاریخچه سیستم های مدیریت محتوایی بپردازیم. سیستم های مدیریت محتوایی در اوایل قرن بیستم میلادی، زمانی که کم کم دنیای اینترنت در حال توسعه پیدا کردن بود، صاحب جایگاه و منصب شدند!

در زمان حاضر، هرفردی که می خواهد حتی با صورت مبتدی در بحث طراحی سایت فعالیت داشته باشد، باید با سیستم های مدیریت محتوایی آشنایی داشته باشد.

نیازی که به سیستم هایی مدیریت محتوا در دنیای حاضر وجود دارد، سبب شده است که سامانه های مدیریت محتوا گسترش چشم گیری داشته باشند و بسیاری از افراد با این ابزارها سروکار داشته باشند.

دلیل محبوبیت سیستم های مدیریت محتوا این است که کار با آن ها و استفاده از آن ها راحت است و برای استفاده از آن ها شما نیازی به تخصص زیادی ندارید و شما می توانید بدون دانستن حتی یک خط کد HTML یک وب سایت را به کمک این ابزار ها مدیریت کنید؛ به عبارت دیگر سیستم های مدیریت محتوا سایت های کنسروی یا نیمه آماده ای هستند که شما کمترین زحمت را قرار است صرف کنید.

اگر شما هم دوست دارید تا یک سایت را به کمک سیستم های مدیریت محتوایی، راه اندازی و مدیریت کنید توصیه می کنیم این مقاله را از دست ندهید؛ چرا که ما در این مقاله قرار است در مورد سیستم های مدیریت محتوای مختلف با شما صحبت کنیم و محبوب ترین و بهترین سیستم مدیریت محتوا را به شما معرفی کنیم. همراه ما باشید.

سیستم های مدیریت محتوا

با عملکرد CMS بیشتر آشنا شوید

  1. به صورت کلی شما با کمک CMS می توانید محتوای سایت را ایجاد کنید.
  2. محتوای ایجاد شده خود را می توانید مدیریت و کنترل کنید
  3. سیستم مدیریت محتوا به شما امکان انتشار محتواها را در بستر سایت به شما می دهد.
  4. نمایش مطالب انتشار یافته در سایت به کمک CMS امکان پذیر است.
  5. باعث افزایش امنیت سایت می شود.
  6. امکان توسعه در وب سایت را آسان می کند.
  7. قادر به طراحی سایت به ساده ترین روش خواهید بود.
  8. می توانید به سرعت تغییرات ایجاد کنید.
  9.  در پایدار بودن سایت نقش مهمی ایفا می کند.
  10.  به راحتی می توانید کاربران را به بخش های مختلف سایت هدایت کنید.
  11. می توانید به صورت غیرمتمرکز طراحی کنید.
  12.  از حشو و مطالب تکراری جلوگیری می کند.
  13.  در هزینه نگهداری سایت صرفه جویی می کند.
  14. اهداف مهم سازمان ها در طراحی سایت پشتیبانی می کند.
  15. بدون پیچیدگی قادر به اصلاح و بازنگری محتوا هستید.
  16. می توانید خلاقیت و تغییرات دلخواه را در ساختار سایت و ظاهر صفحات منتشر شده اعمال کنید.

ویژگی های سیستم های مدیریت محتوا

  • انتشار مبتنی بر وب

ویژگی انتشار در بستر وب، قالب ها یا مجموعه ای از قالب ها را که توسط خود سازمان ارائه می شود، در اختیار کاربران قرار می دهد.

  • مدیریت ساختار

مدیریت ساختار این امکان را به کاربران می دهد که مستندات الکترونیکی و اوراق اسکن شده را به فرمت های پرکاربرد تبدیل کنند.

  • بازنگری و اصلاحات

شما به کمک این ویژگی قادر خواهید بود تا محتوای سایت را به روزرسانی کنید  و به ورژن های جدیدتر آپدیت کنید.

  • جست و جو کردن
  • ایندکس کردن
  • بازیابی اطلاعات

انواع سیستم های مدیریت محتوا

به صورت کلی دو نوع CMS یا همان سیستم مدیریت محتوایی وجود دارد که در این قسمت به شما معرفی می کنیم.

سیستم مدیریت محتوای متن باز یا همان open source

سیستم های متن باز، نرم افزارهای رایگانی هستند که کدهای آن ها در اختیار شما قرار می گیرند و شما می توانید آن ها را توسعه دهید یا تغییراتی را اعمال کنید و آن ها را شخصی سازی کنید.

عموما قالب های آماده ای وجود دارد که نیازهای شما را رفع خواهد کرد.

در نظر داشته باشید که اگر قصد دارید تا یک سایت بزرگ و البته حرفه ای برای خودتان داشته باشید، استفاده از کدهای این نوع سیستم ها، شما را به هدفتان می رساند.

سیستم مدیریت محتوای اشتراکی

اگر جایی SAAS به گوشتان خورد، بدانید که به اختصار همان software as a servise و همان سیستم مدیریت محتوای اشتراکی یا اجازه نرم افزاری است.

عملکردی که SAAS ها دارند، مشابه با سیستم های متن باز است اما تفاوتی که دارند، این است که شما در این سیستم اجازه دسترسی به کدها را نخواهید داشت.

را باید از شرکت های ارائه دهنده خدمات خریداری کنید. هزینه آن بر اساس تعرفه به صورتSAAS سالانه یا ماهانه باید پرداخت شود.

اگر بخواهیم جمع بندی از تفاوت سیستم مدیریت محتوا اشتراکی و متن باز داشته باشیم:

  1. امکان دسترسی به کدها توسط کاربران در سیستم های مدیریت متن باز وجود دارد اما در اشتراکی امکان پذیر نیست.
  2. تضمین امنیت در سیستم های مدیریت محتوا اشتراکی بر عهده شرکت ارائه دهنده است ولی در متن باز کاربر موظف به تأمین امنیت است.
  3. سیستم های مدیریت محتوا متن باز برخلاف اشتراکی نیازی به نصب ندارد.
  4. کاربران در سیستم های مدیریت محتوا متن باز فقط برای توسعه؛ هزینه پرداخت می کنند و در حالت کلی رایگان است اما برای استفاده از سرویس های اشتراکی هزینه ماهیانه یا سالیانه دریافت می شود.
  5. در سیستم های مدیریت محتوا متن باز فراهم کردن سرور و میزبانی بر عهده کاربر است؛ در حالیکه در سرویس های اشتراکی؛ شرکت های ارائه دهنده عهده دار این وظیفه هستند.

cms یا سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا سنتی

ابتدایی ترین نوع سیستم های مدیریت محتوایی؛  Traditional CMS هستند که هنوز هم در برخی شرکت ها ارائه داده می شوند و در حیطه ویرایش کاربرد دارد و امکان تغییر در مواردی مانند دسته بندی، عنوان، URL ، درج فایل های چند رسانه ای را به غیر از تغییر در کدها و تنظیمات سایت فراهم می کند که اکثراً توسط ویراستاران مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم های سنتی پلتفرمی مناسب را برای توسعه دهندگان جدا از بخش محتوا در بخش مدیریتی در نظر گرفته است که  با صرف هزینه ای منطقی به راحتی می توانند در راستای انتشار محتوا فعالیت داشته باشند.

سیستم مدیریت محتوا اختصاصی

سیستم مدیریت محتوا اختصاصی یا مستقل؛ سیستمی کمتر شناخته شده ای است که به منظور برند سازی یک سازمان خاص استفاده می شود و مخصوص افراد حرفه ای و خبره هستند که به صورت آزادانه و سلیقه ای بدون محدودیت می توانند قالب های سفارشی طراحی و ایجاد نمایند البته این ویژگی در دیگر انواع سیستم های مدیریت محتوا امکان پذیر است اما با این تفاوت که در سیستم های مدیریت محتوا اختصاصی اختیار بیشتری در خصوص  اعمال تغییرات داریم و قادر به ویرایش موارد گسترده تری خواهیم بود. سیستم مدیریت محتوا اختصاصی به همان اندازه که شیرین و دوس داشتنی است یکسری تلخی ها دارد که باعث دشواری کار ما می شود برای مثال بر خلاف CMS های عمومی که به طور خودکار به روزرسانی می شوند؛ در سیستم اختصاصی وظیفه ارتقا سامانه، برقراری امنیت و به روز رسانی و افزودن قابلیت های نوین برای پلتفرم بر عهده طراح و توسعه دهنده خواهد بود.

سیستم مدیریت محتوا هدلس

درسیستم مدیریت محتوا هلدس یا Headless CMS دو بخش فرانت اند و بک اند سایت به صورت جداگانه طراحی شده است که با قابلیت اعمال تغییر جداگانه در هر دو بخش به دغدغه سیستم های مدیریت محتوا سنتی خاتمه داد؛ در سیستم های سنتی به دلیل طراحی یکپارچه بخش های فرانت اند و بک اند در سایت؛ با اعمال تغییر در یک بخش؛ شاهد اختلال در بخش دیگر بودیم که به لطف سیستم مدیریت محتوا هدلس می توانیم مطابق با خواسته خود تغییرات را در هر دو بخش بدون بروز مشکل ایجاد کنیم. Headless CMS اکثر مواقع برای نرم افزار های موبایل و اینترنت اشیا (IOT) کاربرد دارد.

باورهای غلط در مورد سیستم های مدیریت محتوا

درست است که سیستم های مدیریت محتوا برای افراد مبتدی بسیار کارآمد هستند اما به این معنی نیست که بدون کم ترین تخصص به راحتی قادر به طراحی و مدیریت یک سایت حرفه ای باشید؛ درنتیجه این را بدانید که برای ساخت سفارشی یک سایت پیشرفته متناسب با هدف سازمان به کمک CMS ها لازم است تا حدودی آشنا به دانش فنی باشید و یا طراح و توسعه دهنده‌ای مسلط بر دانش فنی استخدام کنید.

تصور اشتباه دیگر از سیستم های مدیریت محتوا این است که کاربر از کیفیت محتوا و کیفیت سرویس و سیستم، بازاریابی وعوامل مهم دیگر غافل می شود و موفقیت کسب و کار و وب سایت خود را تنها به استفاده از سیستم مدیریت محتوا خاصی بسنده می کند.

در آخر به این موضوع مهم اشاره کنیم که با توجه به اهمیت برند سازی در کسب و کار در جهت جلب اعتماد و جذب مشتریان هدف؛ سیستم های مدیریت محتوا؛ قالب آماده و پیش فرضی برای این مورد ندارد؛ در این صورت بار دیگر شما احساس نیاز به وجود افرادی با تجربه و متخصص برای سفارشی سازی قالب مورد نظر از 0 تا 100 خواهید کرد.

کلیک کنید  فریمورک محبوب PHP لاراول «Laravel» چیست؟

9 سیستم معروف مدیریت محتوا

ما 9 سیستم مدیریت محتوا را در این بخش به شما معرفی می کنیم که بسیار معروف هستند و بسیاری از افراد از این سیستم های مدیریت محتوایی، برای پیشبرد اهدافشان از این سیستم ها استفاده می کنند.

 فروشگاه ساز مجنتو (magento)

اگر قصد دارید تا یک سایت فروشگاهی داشته باشید و بدون دردسر آن را مدیریت کنید، می توانید از سیستم مدیریت محتوایی استفاده کنید.

فروشگاه ساز اپن کارت

سیستم مدیریت محتوای دیگری که برای ایجاد و مدیریت محتوا وجود دارد، فروشگاه ساز اپن کارت است که می تواند شما را در راستای اهدافتان در جهت داشتن یک وب سایت فروشگاهی، همراهی کند.

فروشگاه ساز پرستا شاپ

یکی دیگر از سیستم های مدیریت محتوای فروشگاه، پرستا شاپ است که طرفداران خاص خود را دارد و مانند دیگر سیستم های مدیریت محتوا، مزایا و معایب خاص خودش را دارد.

مهم ترین ویژگی که می توانیم برای پرستا شاپ در نظر بگیریم، این است که اپن سورس است و استاندار های بالای کدنویسی بالایی دارد و سیستم سئو پیشرفته ای دارد که کمک می کند تا از رقیبان خودتان پیشی بگیرید.

پرستا شاپ موفق به دریافت جوایز جهانی شده است و به صورت صددرصد فارسی قابل نصب است و نگرانی از این بابت ندارید.

انواع سیستم های مدیریت محتوایی

 فروشگاه ساز توماتو کارت

همانطور که گفتیم، سیستم های مدیریت محتوایی مختلفی وجود دارند که جوابگوی نیاز های مختلف افراد باشند، سیستم مدیریت محتوای توماتو کارت نیز یکی از این سیستم های مدیریت محتوایی است که می تواند نیاز شما را تا حدی رفع کند.

جالب است بدانید که تومیتوشاپ جزو فروشگاه سازهای آنلاین تحت PHP به شمار می رود که می توانید یک فروشگاه آنلاین حرفه ای برای خودتان داشته باشید.

سیستم مدیریت محتوای تایپو3

شاید این سیستم مدیریت محتوا کمتر از بقیه به گوشتان خورده باشد، اما باید بدانید که در بین سیستم های مدیریت محتوایی، از اعتبار خوبی برخوردار است و می توانید برای مدیریت سایت خودتان رویش حساب کنید.

تایپو3 یک سیستم مدیریت محتوای متن باز است و تا زمانی که شما از یک مجموعه متشکل از رابط ها و توابع و ماژول های آماده استفاده کنید، شاهد قابلیت انعطاف پذیری و توسعه پذیری آن خواهید بود.

CMS نیوک

سیستم مدیریت محتوای نیوک این امکان را به شما می دهد تا بدون دانش کد نویسی یک سایت حرفه ای و صفحات گرافیکی داشته باشید. نیوک یک سایت ساز تحت PHP به شمار می رود که می توانید صفحات پویا و داینامیکی برای خودتان داشته باشید.

سیستم مدیریت دروپال

سادگی و تنوع امکانات در دروپال، آن را تبدیل به یک سیستم مدیریت محتوای حرفه ای و مناسبی تبدیل کرده است.

سیستم دروپال علاوه بر امکانات متنوعی که دارد، جزو امن ترین سیستم های مدیریت محتوایی (CMS) به شمار می رود و خیال شما را بابت امنیت راحت می کند.

دروپال نیز مانند نیوک، یک سایت ساز تحت PHP به شمار می رود و برای ایجاد صفحات داینامیک کاربرد دارد.

آنچه باعث می شود تا دروپال یک سیستم مدیریت محتوای متمایز باشد، این است که فناوری اپن سورس را با پایگاه داده ذخیره اطلاعات و نیز ابزارهای رمزنویسی صفحات وب تلفیق کرده است.

سیستم مدیریت محتوای جوملا

سایت ساز جوملا را می توانیم از قدیمی ترین اسکریپت های PHP به شمار بیاوریم. شما می توانید به کمک CMS جوملا، فایل ها، تصاویر و محتوای متنی خودتان را سازماندهی کنید.

برای داشتن یک سایت با CMS جوملا تنها چند کلیک کافیست و شما نیاز به دانش کدنویسی و زبان برنامه نویسی خاصی ندارید.

جوملا یکی از سیستم های مدیریت محتوا که انتخاب کاربران بسیاری است و در عین رایگان بود، محیط کاربری چشم نواز و گرافیک عالی دارد که شما به راحتی قادر به توسعه آن هستید و می توانید آن را ارتقا دهید.

وردپرس

سیستم مدیریت محتوای وردپرس

وردپرس را می توانیم یک سایت ساز حرفه ای بدانیم که جزو بزرگترین و پیشرفته ترین و البته محبوب ترین سایت ساز دنیا به شمار می رود.

بر اساس گزارش منابع خبری دنیا، 60 درصد از وب سایت های دنیا به کمک وردپرس طراحی و ایجاد شده اند. از وردپرس حتی برای مدیریت محتوای سایت های فروشگاهی نیز استفاده می شود.

کم حجم و بهینه بودن وردپرس برای اکثریت موتور های جست و جو، محبوبیت آن را افزایش می دهد.

امروزه قالب ها و پلاگین های مختلف و متنوعی برای توسعه سایت های وردپرسی وجود دارد که می تواند نیاز های شما را برای داشتن یک سایت حرفه ای رفع کند.

ذکر این نکته لازم است که بسیاری از افراد، وردپرس را یک CMS امن به شمار نمی آورند، اما بهتر است بدانید که گزارش های مختلف بروزرسانی و نیز رفع کردن باگ های امنیتی محتلفی از سمت وردپرس منتشر می شود و در نهایت افزایش امنیت سایت، بر عهده خود کاربران است.

آشنایی با وردپرس

یکی از پلتفرم های رایگان و البته اپن سورس برای ایجاد سایت، وردپرس است. وردپرس به سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS معروف است. خود وردپرس با زبان PHP نوشته شده است و از پایگاه داده MySQL استفاده می کند.

به صورت کلی وردپرس را می توانیم ساده ترین و البته قدرتمندترین سیستم وبلاگ نویسی و سازنده سایت به شمار می رود که امروزه وجود دارد.

فرقی نمی کند که شما چه سایتی بخواهید راه اندازی کنید؛ چه سایت وبلاگ نویسی بخواهید و چه سایت های تجاری، وردپرس می تواند نیاز شما را پاسخ دهد، چرا که انعطاف پذیری و امکان استفاده برای سایت های بزرگ و کوچک دارد.

مهم ترین مزیتی که می توانیم برای پلتفرم وردپرس در نظر بگیریم، این است که شما نیازی به مهارت های کدنویسی ندارید!

وردپرس به کمک یک پایگاه داده تمامی داده های شما را از جمله پست ها و صفحات و حتی اکانت ها و آدرس صفحات شما را ذخیره سازی می کند و از آن ها استفاده می کند و همه کارها را برای شما انجام می دهد. و تبدیل به یک ابزار قدرتمند و پرسرعت برای انتشار دادن محتوا به صورت آنلاین شده است.

مزایا و معایب وردپرس

گل بی خار خداست! وردپرس هم مانند دیگر سیستم های مدیریت محتوا، مزایا و معایب خاص خودش را دارد؛ اما معایب آن در برابر مزایای وردپرس قابل چشم پوشی است.

مزایایی مانند اپن سورس بودن، استفاده آسان از وردپرس، سئو دوستانه، پشتیبانی از انواع رسانه ها، امنیت بالا، رایگان بودن، انعطاف پذیر بودن، قابلیت توسعه با افزونه های مختلف، قابلیت تنظیم با تم ها،

 معایب وردپرس

وردپرس نسبت به دیگر سیستم های مدیریت محتوایی، از پیچیدگی بیشتری برای طراحی سایت مبتدی و ساده دارد و شما باید تایم بیشتری برای یادگیری یا نصب آن صرف کنید.

در صورتی که شما تنظیمات موثری برای امنیت وردپرس اعمال نکنید، ممکن است شاهد آسیب پذیری امنیتی وب سایت های راه اندازی شده باشید. در افزایش امنیت سایت وردپرسی خودتان به هیچ عنوان اهمال نکنید.

پشتیبانی رسمی برای وردپرس وجود ندارد و شاید برخی مشکلات و سوال ها بدون پاسخ باقی بماند.

نصب و راه اندازی وردپرس

در این بخش به شما آموزش می دهیم که چگونه از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کنید.

مرجع اصلی ورد پرس www.wordpress.org است که شما ابتدا باید از طریق این سایت، CMS وردپرس را دانلود کنید.

پس از آن که سیستم مدیریت محتوای وردپرس را دانلود کردید، آن را روی هاست خودتان بارگذاری کنید.

بعد از آن شما می توانید نسبت به نصب آن اقدام کنید.

ما یک مقاله در مورد وردپرس چیست نوشته ایم که تمامی اطلاعات لازم در مورد وردپرس را برایتان آورده ایم. اگر دوست دارید تا در این باره بیشتر بدانید، مطالعه این مقاله را توصیه می کنیم.

سیستم مدیریت محتوا سازمانی (ECM/ECMS) چیست؟

تعریف های زیادی برای سیستم مدیریت محتوا سازمانی یا ECM که مخفف عبارت Enterprise Content Management System است؛ وجود دارد. در اصل توسعه ای از نرم افزار اوپن سورس سیستم مدیریت محتوا با عملکردی حرفه ای برای سازمان های پیچیده و عظیم به حساب می آید که متشکل از اجزا زیر ساختی سازگار با مدل چند لایه ای است و دربرگیرنده تمامی فناوری های مربوط به اسناد DRT با هدف مدیریت و انتقال داده هایی با ساختار ضعیف هستند.تعریف های زیادی برای آن بیان شده است از جمله:

  1. برنامه ای کاربردی با قابلیت های فراوان برای سیستم مدیریت محتوا بزرگ در سازمان ها که با ارائه یک سرویس واحد برای تمامی عملکردها؛ از خدمات گران و اضافی برای عملکرد های مشابه جلوگیری می نماید.
  2. برنامه ای کاربردی که با زیرساخت های قوی برای فناوری نوین اطلاعات و امکانات ذخیره کلیه گزارشات در خدمت نیاز های سازمان بزرگ می باشد.

نرم افزاری است که به ذخیره اسناد و محتوا مطابق با روند سازمان های داخلی برای مدیریت بهتر به عنوان منبع ذخیره سازی مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین به ترکیب و مرتب سازی اطلاعات در یک مخزن می پردازد و مطالب اضافی و مشکلات مرتبط با آن را حذف می کند واین اطلاعات را در مخزنی ذخیره و نگهداری می کند تا اطلاعات موجود در منبع در مواقع  ضروری در خدمت کلیه نرم افزار های کاربردی قرار بگیرد.

سخن آخر

در این مقاله در مورد سیستم های مدیریت محتوا با شما صحبت کردیم و انواع آن را به شما معرفی کردیم.

می توانیم این اطمینان را به شما بدهیم که وردپرس می توانید تقریبا همه نیازهای شما را برای داشتن یک سایت حرفه ای رفع کند.

شما قصد ساخت هر سایتی که داشته باشید، می توانید روی وردپرس حساب کنید و نگران نباشید.

اگر تجربه ای در مورد کار با وردپرس دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

اگر اطلاعاتی در زمینه سیستم های مدیریت محتوا دارید که می تواند به تکمیل محتوای ما کمک کند، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

بله؛ فرقی نمی کند که شما برای ایجاد یک سایت وبلاگی از سیستم های مدیریت محتوا استفاده کنید یا برای ساخت سایت فروشگاهی؛ در هر صورت سیستم های مدیریت محتوایی می تواند نیاز شما را به خوبی رفع کند.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید