شما برای مطالعه این مقاله فقط 8 دقیقه وقت نیاز دارید

Buy-vps-or-host
دسته بندی : آموزش شبکه

خرید سرور مجازی یا هاست؟

3.9/5 - (8 امتیاز)

زمانی که صحبت از خریدن سرور مجازی و هاست اشتراکی می شود، برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که سرور مجازی خریداری کنند یا هاست اشتراکی و کدام یک برایشان مناسب است؟

هاست اشتراکی درست مانند یک خوابگاه است که تمام اعضا در منابع و امکانات مشترک هستند و سرور مجازی درست مانند آپارتمان است که منابع و امکانات برای هر کاربر مستقل و جداگانه است.

برای آن که بدانید خرید سرور مجازی یا هاست برایتان مناسب تراست، نیاز است که ویژگی های هرکدام را بشناسید و با تفاوت های و کاربردهای آن آشنا شوید. به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم در این مقاله شما را با هر کدام از سرور های مجازی و هاست اشتراکی آشنا کنیم. پس اگر نمی دانید که هاست اشتراکی خریداری کنید یا سرور مجازی، در این مقاله همراه ما باشید.

هاست اشتراکی چیست؟

زمانی که سایت خودتان را بر روی قسمتی از سرور پیاده سازی می کنید، به آن بخش از سرور که وظیفه اش به صورت اختصاصی نگهداری و مدیریت کردن محتوای سایت شما است، هاست یا میزبان شبکه می گویند. اگر می خواهید سایت خودتان را روی بستر وب مدیریت کنید، به کمک هاست می توانید این کار را انجام دهید.

محتوای سایت که شامل متن، تصویر، ویدیو، کد و … است به وسیله هاست برای مشاهده آنلاین در دسترس قرار می گیرد. اکنون که در حال مشاهده سایت آسام سرور هستید، یعنی آن که سایت ما روی یک سرور میزبانی می شود (البته ما از هاست اشتراکی استفاده نمی کنیم!). احتمالا این سوال برایتان ایجاد می شود که میزبانی وب به چه معناست؟ به عبارت خیلی ساده میزبانی وب یعنی اجاره یا خرید فضا برای قرار دادن یک سایت در شبکه جهانی وب.

هاست اشتراکی را می توان به عنوان ساده ترین روش میزبانی سایت معرفی کرد؛ دلیلش نیز آن است که منابع سرور و ویژگی هایی که دارد، برای میزبانی کردن از چندین سایت مختلف بر اساس نیاز های خاصی که دارد، به بخش های مختلفی تقسیم بندی می شود.

اگر قرار است از هاست اشتراکی استفاده کنید، این مژده را به شما می دهیم که نیاز نیست که دانش فنی و تخصصی برای مدیریت سرور داشته باشید؛ چرا که شرکت ارائه دهنده سرویس هاست اشتراکی شما، وظیفه پشتیبانی و مدیریت سرور را به عهده خواهد گرفت.

در ادامه بیشتر در مورد مزایای هاست اشتراکی صحبت می کنیم.

هاست اشتراکی چیست

سرویس هاست اشتراکی چه مزایایی دارد؟

اولین مزیتی که هاست اشتراکی دارد و سبب شده است که افراد بیشتری بخواهند سرویس هاست اشتراکی خریداری کنند، این است که قیمت مناسبی دارد و نسبت به سرور مجازی ارزان تر است.

شرکت ارائه دهنده هاست اشتراکی وظیفه بهینه سازی و مدیریت سرور را به عهده می گیرد و شما نیاز به دانش تخصصی ندارید.

در هاست اشتراکی نیازی نیست که سیستم عامل یا کنترل پنل نصب کنید.

مزیت دیگری که در هاست اشتراکی می توانیم اشاره کنیم، این است که نیاز نیست برای سرور هاستینگ خودتان لایسنس خریداری کنید.

امکان افزودن چندین دامنه در هاست اشتراکی وجود دارد.

ما یک وجه خوب از هاست اشتراکی را به شما نشان دادیم؛ اگر با خواندن این مزایا تصمیم گرفتید که هاست اشتراکی خریداری کنید، دست نگه دارید! می خواهیم نیمه تاریک هاست اشتراکی را هم به شما نشان دهیم، پس ادامه مقاله را از دست ندهید.

معایب هاست اشتراکی چیست؟

اولین ایرادی که می توانیم به هاست اشتراکی بگیریم، این است که منابع محدودی را در اختیار شما قرار می دهد.

در هاست اشتراکی شما نمی توانید به برخی از فریم ورک ها و اسکریپت ها دسترسی داشته باشید؛ دلیل این موضوع نیز محدود بودن استفاده کردن از سرویس و تقسیم منابع است.

در هاست اشتراکی، منابع مشترک است و همین سبب می شود که بارگزاری سایت کند تر از سرور مجازی باشد.

اگر سایت دیگری از منابع سرور بیشتر استفاده کند یا شرکت ارائه دهنده در تقسیم بندی منابع اشتباهی کند، عملکرد سایت شما با افت ناگهانی مواجه می شود و کسی از این اتفاق خوشش نمی آید!

حتی اگر سایت شما ترافیکش بیشتر شود، سرعت سایت شما کند می شود و این برای کاربران و تجربه کاربری، آسیب می زند.
احتمالا تا به الان متوجه شدید که مزیتی که در ارزان تر بودن هاست اشتراکی وجود دارد، به معایبش نمی ارزد! پس برویم تا با سرور مجازی آشنا شویم.

معایب هاست اشتراکی

سرور مجازی چیست؟

روش دیگری که در میزبانی وجود دارد، سرویس سرور مجازی است. در سرور مجازی دیگر خبری از به اشتراک گذاری منابع نیست. زمانی که شما سرویس سرور مجازی خریداری می کنید، دسترسی بیشتری به منابع خواهید داشت و از آن جایی که سرور مجازی به صورت مستقل برای یک سایت استفاده می شود، می توانید به روت سرور و هر نوع پیکربندی در سرور مجازی دسترسی داشته باشید.

مجازی سازی همان تکنولوژی کلیدی استفاده شده در سرور مجازی است؛ به کمک تکنولوژی مجازی سازی از هر واقعیت فیزیکی و سخت افزاری سرور، یک نسخه مجازی به وجود می آید و در اختیار کاربران قرار می گیرد.

در سرور مجازی داستان از این قرار است که به کمک تکنولوژی مجازی سازی، یک سخت افزار قدرتمند به چندین سرور تبدیل می شود و دیگر نیاز به چندین سخت افزار مستقل نخواهد بود. برای آن که بتوانید بهتر درک کنید که سرور مجازی چیست با یک مثال شما را بیشتر راهنمایی می کنیم.

در سرور مجازی شما روی یک سخت افزار فیزیکی که همان سرور اختصاصی است، چندین سرور به صورت مستقل از هم که منابع اختصاصی خودشان را دارند، خواهید داشت؛ درست مانند یک آپارتمان.

در صورتی که از سرور مجازی استفاده کنید، می توانید اسکریپت های جدیدی را استفاده کنید یا اسکرپیت هایی که قبلا داشتید را اصلاح کنید و حتی به نرم افزار های بیشتری دسترسی داشته باشید.

کلیک کنید  چگونه safe search گوگل را خاموش یا غیرفعال کنیم؟

موضوع دیگری که در مورد سرور مجازی وجود دارد، این است که بر خلاف هاست اشتراکی شما نیاز به دانش فنی و تخصصی دارید تا بتوانید سرور مجازی خودتان را مدیریت کنید؛ اما اگر دانش کافی در این زمینه را ندارید، نگران نباشید؛ شما می توانید سرور مجازی مدیریت شده خریداری کنید و مدیریت سرور مجازی خودتان را به تیم فنی و پشتیبانی ما در آسام سرور بسپارید و با خیال راحت به توسعه کسب و کار خودتان بپردازید.

اگر دوست دارید بیشتر در مورد سرور مجازی مدیریت شده بدانید، می توانید مقاله تفاوت سرور مجازی مدیریت شده و سرور مجازی مدیریت نشده را در سایت آسام سرور را مطالعه کنید.

سرور مجازی چیست

مزایای استفاده از سرویس سرور مجازی

در این بخش می خواهیم به مزیت های سرور مجازی بپردازیم و آن روی قشنگ و دوست داشتنی سرور مجازی را به شما نشان بدهیم.

یکی از مزایایی که می توانیم برای سرور مجازی بگوییم، این است که شما محدودیتی در استفاده از منابع سرور نخواهید داشت و به همین دلیل سرعت بالاتری را تجربه خواهید کرد.

سرور مجازی امکان شخصی سازی بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد و شما می توانید تغییراتی که مدنظر دارید را بر اساس نیازهای خودتان ایجاد کنیدن.

در سرور مجازی کانفیگ فایروال به صورت اختصاصی است.

مزیت مهم دیگری که سرور مجازی دارد، امنیت آن است که نسبت به هاست اشتراکی از امنیت بیشتری برخوردار است.

در سرویس سرور مجازی یا همان vps ما انعطاف پذیری بیشتری را نسبت به هاست اشتراکی شاهد هستیم.

مزیت دیگری که سرور مجازی نسبت به هاست اشتراکی دارد، این است که حتی زمانی که ترافیک سایت افزایش پیدا می کند، عملکرد سایت افت نمی کند.

استفاده از سرور مجازی چه معایبی دارد؟

در این بخش هم می خواهیم بعد تاریک سرور مجازی را به شما نشان دهیم تا به شما در تصمیم گیری درست و پاسخ به سوال سرور مجازی بخریم یا هاست، کمک کنیم.

اولین موضوعی که شاید در مورد سرور مجازی توجه ها را جلب می کند، هزینه بالاتر آن نسبت به هاست اشتراکی است. دلیل این موضوع نیز آن است که کل منابع سرور تنها در اختیار یک سایت قرار می گیرد.

اگر دانش فنی و تخصصی در این زمینه نداشته باشید، باید از تیم فنی و پشتیبانی شرکت ارائه دهنده خودتان بخواهید تا مدیریت سرور مجازی شما را به عهده بگیرند.

ما در مقاله vps چیست به صورت مفصل و کامل در مورد سرور مجازی صحبت کرده ایم و اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیار شما قرار دادیم؛ در صورتی که دوست دارید از صفر تا صد سرور مجازی را بدانید، توصیه می کنیم مقاله را مطالعه کنید.

مقایسه سرور مجازی و هاست اشتراکی

در این بخش می خواهیم سرور مجازی و هاست اشتراکی با یک دیگر مقایسه کنیم تا در انتخاب صحیح به شما کمک کنیم.

انعطاف پذیری

وقتی صحبت از انعطاف پذیری در میان است، سرور مجازی حرف اول را می زند؛ در هاست اشتراکی چندین سایت به صورت همزمان به منابع سرور دسترسی دارند ولی در سرور مجازی، منابع به صورت تک تک تفکیک شده اند و همین باعث سرعت بالاتر سرور مجازی و انعطاف پذیری بیشتر آن می شود.

امنیت

امنیت برای کاربران بسیار مهم است و به همین دلیل شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ تلاش خودشان را می کنند تا بیشترین میزان امنیت را فراهم کنند. بخشی از تامین امنیت بر عهده شرکت ارائه دهنده است و بخش دیگر بر عهده کاربران است.

حال تصور کنید که در هاست اشتراکی، یکی از کاربران در امنیت دچار مشکل شده است، تمام افرادی که از هاست اشتراکی استفاده می کنند، دچار مشکل می شوند. در سرور مجازی شما این امکان خواهید داشت که شخصی سازی بیشتری انجام دهید و حتی در تنظیمات امنیتی تغییر ایجاد کنید. اگر امنیت برای شما مهم است، توصیه می کنیم که حتما از سرور مجازی استفاده کنید.

نصب

زمانی که هاست اشتراکی خریداری می کنید، کارهای کانفیگ و شخصی سازی را شرکتی که از آن هاست خریداری کرده اید انجام می دهد و شما دیگر نگرانی از این بابت نخواهید داشت؛ اما اگر سرور مجازی خریداری کرده اید، می توانید از شرکت ارائه دهنده بخواهید تا این کارها را برایتان انجام دهد.

سرور مجازی

سرور مجازی برای چه کسانی مناسب است؟

سرور مجازی برای کسانی مناسب است که سرعت لود بالا برایشان اهمیت دارد و نیاز به آپتایم بالایی دارند.

افرادی به منابع بیشتری می خواهند دسترسی داشته باشند، بهتر است از سرور مجازی استفاده کنند.

کسانی که از اسکریپت های سنگین استفاده می کنند، بهتر است از سرور مجازی استفاده کنند.

اگر کسب و کار شما بزرگ است و روزانه ترافیک زیادی وارد سایت شما می شود، بهتر است از سرور مجازی استفاده کنید؛ چرا منابع بیشتری در اختیارتان قرار می گیرد.

هاست اشتراکی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر در ابتدای مسیر کسب و کارتان هستید و نمی خواهید هزینه زیادی کنید، هاست اشتراکی می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

اگر سایت شما نیاز به پهنای باند زیادی ندارد، هاست اشتراکی به راحتی می تواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

اگر قصد دارید تا سایتی با صفحات html یا همان سایت های استاتیک ایجاد کنید، توصیه می کنیم سرویس هاست اشتراکی خریداری کنید.

کسانی که این اطمینان را دارند که ورودی زیادی وارد سایتشان نخواهید و مخاطبان محدودی دارند، هاست اشتراکی می تواند گزینه مناسبی برایشان باشد.

سخن آخر

در این مقاله به سوال رایجی که در مورد خرید سرور مجازی یا هاست اشتراکی وجود دارد، پاسخ دادیم.

دقت داشته باشید که نیاز های شما و انتظارات شما از سرور و هاست است که تعیین می کند کدام یک را خریداری کنید.

با توجه به مواردی که در این باره بیان کردیم، تصمیم خودتان را برای خرید سرور مجازی گرفتید، می توانید به صفحه خرید سرور مجازی در آسام سرور سر بزنید و از 18 لوکیشن مختلف سرور خودتان را انتخاب کنید.

در صورتی که سوالی در این زمینه دارید و نیاز به راهنمایی های بیشتر دارید، می توانید با بخش پشتیبانی در ارتباط باشید تا پاسخ سوال خودتان را دریافت کنید.

 

 

سوالات متداول:

اگرهاست اشتراکی را با سرور مجازی از نظر امنیت مقایسه کنیم، می توانیم به جرات بگوییم که امنیت در سرور مجازی بیشتر از هاست اشتراکی است.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید