شما برای مطالعه این مقاله فقط 5 دقیقه وقت نیاز دارید

bandwidth-management-in-mikrotik
دسته بندی : آموزش میکروتیک

آموزش مدیریت پهنای باند در میکروتیک با ویژگی Queue

3.7/5 - (4 امتیاز)

یک قانون نانوشته در مورد افرادی که سرور مجازی میکروتیک خریداری می کنند، وجود دارد و آن هم این است که بیشتر آن ها با هدف مدیریت پهنای باند در میکروتیک، خرید سرور مجازی میکروتیک را انجام می دهند. افرادی که این هدف را دارند، می خواهند ترافیک شبکه را به خوبی کنترل کنند و روی آن نظارت داشته باشند.

یکی از قابلیت هایی که میکروتیک دارد، این است که شما می توانید میزان مصرف پهنای باند را مدیریت کنید که این کار به کمک ویژگی Queue امکان پذیر است.

یکی از روش های مرسومی که بیشتر شرکت های ارائه دهنده خدمات راه اندازی میکروتیک به مشتریان خودشان ارائه می دهند، مدیریت پهنای باند است. اما این کار سخت نیست و شما خودتان هم می توانید این کار را به آسانی یاد بگیرید و انجام دهید.

کنترل پهنای باند شامل مواردی مانند محدود کردن حجم و سرعت دانلود کاربران شبکه، تنظیم دسترسی های کاربران به اینترنت و منابع شبکه و اعمال کردن محدودیت های مختلف است که شما می توانید تمامی این ها را به سادگی مدیریت کنید.

اگر شما هم دوست دارید که بتوانید مدیریت تمامی این موارد را در دست داشته باشید، به صفحه خرید سرور مجازی میکروتیک سر بزنید و خودتان را از شر مصرف بی رویه پهنای باند توسط کاربران رها کنید.

در ادامه همراه ما باشید تا صفر تا صد آموزش مدیریت پهنای باند در میکروتیک با ویژگی Queue را در اختیار شما قرار دهیم.

چگونه پهنای باند را در میکروتیک مدیریت کنیم؟

برای کنترل کردن پهنای باند در میکروتیک دو روش وجود دارد:

  • Simple Queue: ساده ترین راه برای انجام مدیریت پهنای باند است که برای شبکه های کوچک تا متوسط اعمال می شود تا استفاده از پهنای باند آپلود و دانلود را برای هر کاربر تنظیم کند.
  • Queue Tree: شبیه به Simple Queue اما پیچیده تر، که می تواند گروه مبتنی بر پهنای باند را حتی به صورت سلسله مراتبی محدود کند. اگر می‌خواهید از Queue Tree استفاده کنید، باید این ویژگی را روی Firewall Mangle فعال کنیم.

دقت داشته باشید که در Simple Queue، نحوه پردازش Queue به ترتیب است و حتی این احتمال وجود دارد که اگر به صورت گروهی روی یک رنج آی پی استفاده شوند، تنظیماتی که اعمال کرده اید، به درستی کار نکند و برای آن که کنترل ترافیک اینترنت را به صورت دقیق در دست بگیرید، نیاز است که Simple Queue ها را به صورت تک تک روی آدرس های آی پی تعریف کنید.

در ادامه هرکدام را به صورت مفصل آموزش می دهیم و به شما می گوییم که چه کاری باید انجام دهید.

چگونه مدیریت پهنای باند در میکروتیک با ویژگی Queue را انجام دهیم؟

برای شروع این بار ما سعی خواهیم کرد که پهنای باند را برای همه کاربران با یک پروکسی محدود کنیم. لطفاً آن را باز کنید و منوی Winbox Queues را انتخاب کنید، مطابق با عکس، موارد زیر را مشاهده خواهید کرد.

مدیریت پهنای باند در میکروتیک

اگر پهنای باند ISP شما 1 مگابیت در ثانیه باشد، محدودیت پهنای باند آن کمتر یا مساوی 1 مگابیت در ثانیه تعیین می شود.

کلیک کنید  مانیتور ترافیک میکروتیک با Torch ،Graph و Traffic Monitor

برای افزودن یک Queue ساده جدید، روی دکمه + کلیک کنید، مانند این:

مدیریت پهنای باند در میکروتیک

چندین تب در پنجره Simple Queue وجود دارد، اما ما فقط از تب General و دوره Advanced استفاده خواهیم کرد.

تب General

در تب General، چندین گزینه وجود دارد که می توان آنها را راه اندازی کرد. ما باید انتخاب استفاده از آدرس هدف و حداکثر حد را به دقت در نظر بگیریم.

Target Address

شما می توانید آدرس هدف را با یک آدرس IP خاص که می خواهید پهنای باند آن را محدود کنید، به عنوان مثال 192.168.100.0/24 قرار دهید. از تصویر بالا مشاهده می شود که آدرس مقصد خالی است، به این معنی که محدودیت پهنای باند پیکربندی برای همه آدرس های IP اعمال می شود.

Max Limit

Max Limit حداکثر تخصیص پهنای باندی است که کاربر می تواند به دست آورد و معمولاً در صورتی که تخصیص پهنای باند دوباره توسط کاربر دیگری استفاده نشود، کاربر مجدد آن را به دست می آورد. فراموش نکنید که برای فعال کردن این ویژگی، Target Upload و Target Download  را علامت بزنید، محدودیت پهنای باند بزرگ را در Max Limit انتخاب کنید.

برای مثال آپلود: ۲۵۶ کیلوبیت در ثانیه دانلود: ۱ مگابیت بر ثانیه.

محدودیت پهنای باند بزرگ برای آپلودها کمتر از دانلود آن است؛ زیرا معمولاً بیشتر بارگیری کاربر (مرور، دانلود موسیقی، فایل ها و غیره) به جای آپلود است. شما می توانید به دلخواه انتخاب کنید.

همچنین می توانید با انتخاب گزینه Time تعیین کنید که Simple Queue چه زمانی و چه مدت شروع به اجرا کند.

Tab Advanced

مدیریت پهنای باند در میکروتیک

در تب Advanced در مورد چیزهایی که نیاز به توجه دارند و گزینه Limit At Interface.

Interface (اینترفیس)

رابطی را که می خواهید پهنای باند آن را محدود کنید، انتخاب کنید، به عنوان مثال، رابط wlan1 برای محدود کردن اتصالات اینترنت از طریق بی سیم. اگر می‌خواهید پهنای باند را در همه محدود کنید، همه را انتخاب کنید.

Limit At

در Limit تخصیص پهنای باند روندی است که در صورتی که ترافیک شبکه بسیار شلوغ باشد توسط کاربر قابل دریافت است.

هر وضعیت بدی در شبکه، کاربر تخصیص پهنای باند را تحت Limit در این مقدار نخواهد داشت.

بنابراین این محدودیت در کمترین مقدار پهنای باند است که توسط کاربر بدست می آید. برای مثال آپلود 128 کیلوبیت در ثانیه و دانلود 512 کیلوبیت در ثانیه.

اگر هر کاربر از اتصال اینترنت استفاده می کند و شرایط شبکه مشغول باشد، هر کاربر پهنای باند 128 کیلوبیت بر ثانیه، 512 کیلوبیت در ثانیه را دریافت می کند. اگر یک یا چند کاربر از اتصال استفاده نکنند، پهنای باند اتصال به کاربران متصل داده می شود. و اگر فقط یک کاربر از اتصال استفاده کند، کاربر حداکثر پهنای باند 256 کیلوبیت بر ثانیه، 1 مگابیت در ثانیه را دریافت می کند. روی OK کلیک کنید تا Simple Queue اضافه شود که در لیست Queue ظاهر می شود.

مدیریت پهنای باند در میکروتیک

شما می توانید پیکربندی را مطابق با سلیقه خود تنظیم کنید Simple Queue را خودتان تنظیم کنید.

سخن آخر

در این مقاله به شما نحوه مدیریت پهنای باند در میکروتیک به کمک ویژگی Queue آموزش دادیم. در اینجا شما آزاد هستید تا همه چیز را به همان شیوه ای که دوست دارید، تنظیم کنید. اختیار دست شماست؛ ببرید و بدوزید! در صورتی که سوالی در مورد این مقاله دارید، می توانید با ما در قسمت نظرات مطرح کنید تا در سریع ترین زمان پاسخ دهیم.

 

سوالات متداول:

خیر، با دنبال کردن گام به گام مواردی که در اینجا بیان کردیم، می توانید محدودیت لازم برای میکروتیک را اعمال کنید.

مطالب مشابهی که شاید علاقمند باشید

32 تا حرف داریم ولی باهاش می تونیم حرف بزنیم، ارتباط برقرار کنیم، آثار هنری خلق کنیم، آموزش بدیم، محبت کنیم، نفرت بورزیم و... برای همین دنیای کلمات، برای من جذاب ترین دنیاست. منم تصمیم گرفتم نویسنده بشم تا با 32 تا حرف فارسی، کلی مقاله آموزشی بنویسم و هم معلم باشم و هم نویسنده. سعی می کنم ساده و روان بنویسم تا هیچوقت از یاد گرفتن خسته نشید و لذت ببرید.

دیدگاه های شما

برای دریافت این مقاله لطفا ایمیلتان را وارد کنید

می توانید مقاله را دانلود کنید یا پرینت بگیرید